گفتگو با کوثر پنجی - تراز 7251 - برتر تجربی نظام جدید

گفتگو با کوثر پنجی - میانگین تراز 7251 - برتر تجربی نظام جدید

گفتگو با کوثر پنجی - تراز 7251 - برتر تجربی نظام جدید

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:کوثرپنجی                شهر:آران و بیدگل

رشته‌ تحصیلیتجربی                                       میانگین تراز: 7251

سهمیه‌ی کنکور:منطقه2                                      

تحصیلات پدر:ابتدایی                                        شغل پدر:دارای کارگاه قنادی

تحصیلات مادر:دیپلم انسانی                                شغل مادر:خانه دار

تعداد سال های حضور در کانون: 5 سال             تعداد کل آزمون ها در 5 سال : 149 آزمون         

تعداد آزمون های امسال: 56 آزمون                  تعداد آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال: 14 و 9 آزمون

دبستان:مدرسه دولتی شهیدان نوذریان                  متوسطه 1 و 2: فزرزانگان امین

افتخارات :کسب رتبه 1 استان در مسابقات تفسیر قرآن _ کسب رتبه 1 شهرستان در مسابقات شطرنج 

کسب رتبه برتر در مرحله 1 المپیاد شیمی _ کسب رتبه برتر در المپیاد های هندسه


شرکت در آزمون های کانون

1_ از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید ؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید یا به پیشنهاد خانواده یا دوستان بوده؟ 

_ از پایه هشتم تا دوازدهم به مدت پنج سال دانش آموز کانون بودم و به پیشنهاد یکی از دوستان خوبم خانم بهاره استادیان در آزمون ها شرکت کردم در ابتدا به علت پیشرفت در درس ها اما در سال های بالاتر به علت برنامه‌ای بودن آزمون ها و توجه کافی و کامل به تمام عناوین و مطالب کتاب های درسی


2_شرکت در آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

_ سعی می کردم در منزل هم شرایط آزمون را تا حد امکان رعایت بکنم زمان آزمون را خیلی دقیق و با استفاده از کرنومتر اندازه می‌گرفتم استفاده از ماسک و... به نظرم اهمیت چندانی در نتیجه آزمون نداشت بنابراین به این موارد خیلی توجه نمی کردم تقریباً در تمام آزمون ها در پردازش اول کارنامه گرفتم.


3_ به نظر شما شرکت در آزمون‌ها چه فايده ای دارد؟ علت تداوم  شما در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ 

_ آزمون ها چه آنلاین و چه به شکل حضوری در صورتی که دانش آموز هدف اصلی آزمون ها را درک کرده باشه تفاوت چندانی با هم ندارند، چون این آزمون ها رقابتی نیستند بلکه برنامه ای و آموزشی هستند، بازخورد اینکه دو هفته چطور درس خوندی خیلی مهم تر از نتیجه‌ آزمون هست. شاید هفته‌ای را کم کاری کرده باشیم و حس بد ناشی از این هفته  روزهای آینده ما را هم خراب کنه اما وقتی در آزمون شرکت می کنیم و می بینیم که نسبت به نتیجه دو هفته قبل افت چندانی نداشتیم همین روحیه ای میشه برای ادامه قویتر مسیر. غیبت در ازمون ها واقعا کار اشتباهی است.   


4_  با چه هدفی در آزمون های هدف گذاری شرکت می‌کردید؟ آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال چه فایده ای برایتان داشت؟ 

_من در آزمون هدف‌گذاری شرکت می‌کردم، چون سوالات طراحی نو و اغلب اوقات در سطح مشابهی نسبت به آزمون اصلی بودند،  آزمون مشابه پارسال، اگر مرور نکات و یاداشت های هفته به پایان رسیده بود، شرکت می‌کردم.


5_ به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟

_ در تمام سال هایی که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم در تابستان ها هم از آزمون های کانون استفاده می‌کردم، چون تابستان فصلی است که دانش آموز با خیالی راحت تر درس میخونه چون در تابستان دانش آموز در تصمیم گیری برای برنامه آموزشی خود درگیر برنامه های کمتری هست. فصل خلاقیت و استفاده از مهارت های فراشناختی است.


6_ تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ 

 به دانش‌آموز این آرامش را میده که اگر به درستی برنامه را اجرا بکنه میتونه با مرور های کافی به تمام مطالب مسلط بشه.  برنامه ریزی شخصی سازی شده که من برای خودم انجام می دادم میان مدت بود و برای دو هفته آزمون برنامه ریزی میکردم که هر درس و هر مبحث را در چه روزی از هفته چند ساعت و چه تعداد تست باید کار بکنم.


برنامه راهبردی 


7_ چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟ 

_ برنامه مدرسه و آزمون ها در سال های پایه تفاوت چندانی با هم نداشتند اما در سال دوازدهم به این علت که اغلب مدارس درس ها را تا پایان اسفند ماه تمام می‌کنند با هم تفاوت داشتند دروس مدرسه را تا حدی مطالعه می‌کردم که مطالب در کلاس برایم گنگ و نامفهوم نباشند، اما زمانی که برنامه راهبردی به آن قسمت می‌رسید به طور دقیق و با جزئیات و همراه با حل تست آن‌ها را مطالعه می‌کردم برای حل این مشکل به نظرم مهمترین راهکار می‌تواند پیش خوانی در تابستان باشد به خصوص درسی که در آن ضعیف تر هستیم.


8_ شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟ 

_ در تابستان سال دوازدهم اولویت با جمع بندی و مطالعه کامل دروس پایه هست و به طوری که با آغاز سال تحصیلی دروس پایه به مرور کمی احتیاج داشته باشد اما برای پیش خوانی فکر می کنم درس هایی مفید تر هستند که مهارتی هستند کم تر بر پایه حفظیات هستند به همین دلیل من دروس ریاضی و فیزیک را انتخاب کردم.


9_ منابع شما در تابستان و در دوران جمع بندی چه بود؟ 

_ من از منابع متعددی در هر بازه ای از زمان استفاده کردم ، البته این به آن معنا نیست که برای همه دروس چند منبع داشتم از منابع کانونی که استفاده کردم، در تابستان از کتاب تابستان در طول سال تحصیلی از کتاب های سه سطحی و در دوران جمع بندی هم تمرکزم بر روی تست های کنکور های سال های گذشته بود.


10_  منابع مطالعاتی شما چه بودند؟ مهم ترين ويژگي و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بود؟ 

_ به نظر من مهمترین ویژگی کانون و آزمون های کانون برنامه ای بودن آن است به همین دلیل کتاب های کانون که بر پایه همین برنامه نوشته شده اند مناسب تر هستند مثلا کتاب تابستان کتاب نوروز کتاب زرد عمومی و مهمترین ویژگی این کتاب ها هم داشتن سوال های شناسنامه دار است.

کارنامه و سایت

11_ از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟ 

_ از سایت کانون برای دریافت کارنامه اصلی، صفحه مقطع و مقاله هایی که در سایت کانون بارگذاری می‌شد استفاده می‌کردم، یکی از بخش‌هایی که برای تقویت روحیه مفید بودند شوخی های کامنتی به انتخاب آقای آقالویی بود.


12_ مهمترین قسمت هر کارنامه برای شما کدام قسمت بود؟  کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟

_ مهمترین قسمت کارنامه برای من درصدها در دروس مختلف بود، فکر می کنم درصد در یک درس خاص و مقایسه آن با هفته قبل بهترین ملاک پیشرفت یا پسرفت در آن درس است.


13- از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه بیشتر استفاده می کردید؟ در چه زمان هایی؟ 

_ از کارنامه اصلی در روز جمعه ازمون و روز های ابتدایی هفته بعد برای تحلیل سوالات استفاده می‌کردم.


14- به جز كارنامه‌ی اصلی از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟ 

_از کارنامه هدف گذاری وپنج نوع درس چون روند کار ما را در درس های مختلف در مدت زمان نسبتاً طولانی و دروسی را که احتیاج به زمان و تلاش بیشتری دارند، مشخص می‌کند.


15- شما در بررسی کارنامه ی آزمون هایتان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه آزمون ها را تحلیل می کردید ؟ 

_ درصدهای پایین تر و نقاط ضعف شروع می کردم چون ممکن بود فرصت کافی برای تحلیل کل آزمون نداشته باشم و تحلیل نقاط ضعف در ابتدا آرامش بیشتری ایجاد می‌کرد سوالات هر درس را به طور کلی نگاه می‌کردم سوالاتی که نزده بودم و یا غلط زده بودم و سوالاتی که با شک و ابهام صحیح پاسخ داده بودم را مجدد بررسی می‌کردم.




برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


16_ آيادفتر برنامه ريزی داشتيد؟ دفتر برنامه ريزی چه كمكی به شما كرد؟ 

_ من دفتر برنامه ریزی داشتم و سعی می‌کردم آن را کامل پر کنم، چون دید خوبی نسبت به توانایی ها به ما می‌دهد.


17_ میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه چگونه بود؟ 

_ در روز های مدرسه بین 4 تا 5 ساعت و در روز های تعطیل 7 تا 10 ساعت


18_ چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

_ نسبت دروس عمومی به تخصصی 1 به 4 بود در دروس عمومی تک منبعی بودم، در درس دین و زندگی برخلاف بقیه دروس تمرکزم روی کتاب درسی بود.


19_ برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ 

_ در اوایل هفته اول دروس جدید پایه دوازدهم را مطالعه می کردم و در ادامه هفته اول و هفته دوم به مرور مباحث پایه و دوازدهم می‌پرداختم، در روز معمولاً دو سه درس تخصصی و یک درس عمومی را مطالعه می‌کردم.


20_ کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟ 

_ در درس زیست شناسی در ابتدا بیش از حد به کتاب درسی اهمیت می دادم که در ادامه تعداد زیاد تست را جایگزین آن کردم و کتاب درسی را در حد متعادلی مطالعه کردم.


مهارتهای خودتنظیمی: فراشناخت و هوش هیجانی


21_ شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس می خوانديد يا باروش دوباره خوانی؟ 

_ برای مرور مطالب از روش بازیابی استفاده می‌کردم و حدودا 20 درصد زمان مرور را به بازخوانی در دروسی مثل دینی، زیست شیمی یا لغات ادبیات اختصاص میدادم.


22_ چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه برای کنکور، تعادل ایجاد کردید؟ 

_ وقتی از ابتدای سال تحصیلی با برنامه راهبردی به تمام مطالب مسلط شدیم برای امتحانات نهایی تنها به چند ساعت مرور مطالب و حل چند نمونه سوال سال های گذشته و برای کنکور هم همان برنامه مرور و جمع بندی سه روز یکبار و تورق سریع کفایت می‌کند.


23_ در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ دلیل پیشرت شما چه بود؟ 

درس زیست شناسی را از 6 تا 7 از 10 به 8 تا 9 از 10 ارتقا دادم و علت این پیشرفت حل تعداد زیاد تست و  یادداشت‌ نکات و مرور آنها بود.



24_ روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟

_ من در تقریباً تمام دروس از یک روش واحد استفاده می کردم ابتدا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم تا پیش زمینه ای از مبحث به دست آورم و پس از آن کتاب تست را مطالعه و نکات آن را در کتاب درسی وارد می‌کردند و بعد از آن یک بار کتاب درسی را به همراه نکات مرور میکردم.


25_ نقش خانواده تان در پیشرفت شما چه بود؟

_ مهم ترین نقش خانواده ایجاد فضای آرام بود پدر و مادرم پیگیر اوضاع درسی ام بودند، اما هیچ گاه انقدر نسبت به رتبه ها و نمراتم حساسیت نشان نمی دادند که باعث استرس شود.

گفتگو با کوثر پنجی - تراز 7251 - برتر تجربی نظام جدید


روش های مدیریت زمان


26_ برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چه کاری کردید؟ از کدام یک از روش های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

_ از تکنیک زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم، اما مشابه ازمون ها نبود در آزمون های کانون ریاضی را در حدود 30 دقیقه پاسخ می‌دادم و علاوه بر چند دقیقه ای که از این درس ذخیره کرده بودم، در استراتژی بازگشت هم اغلب زمانی را به آن اختصاص نمی‌دادم در واقع همیشه ریاضی به بقیه دروس تخصصی کمک می‌کرد، اما در کنکور برعکس شد و من برای اینکه درصد ریاضی کمی بالاتر بیاید از زمان شیمی کم کردم و روی ریاضی گذاشتم.


27_  آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ 

_ سعی کردم به خودم تلقین کنم که ریاضی برای بقیه هم به انداره من سخت است، اما مدام به تعداد کم سوالاتی که زده بودم فکر می‌کردم ،‌اما کمی بعد به این نتیجه رسیدم که نباید تمرکز در سایر درس ها را فدای یک درس بکنم و به حل سوالات در دور دوم امید داشتم .


28_ روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

_ من همیشه به ترتیب دفترچه پاسخ داده ام.


29_ آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟  چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟ 

_ کولر سالن دقیقا روبه روی صندلی من بود و این باعث شد مدام کاغذ هایم حرکت کنند اما سعی کردم نسبت به آن بی تفاوت باشم تا ذهنم را درگیر نکند.



Menu