گفتگو با مهرشاد ایمانی نسب - رتبه 4 ایثارگران - انسانی 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر انسانی ، آقای مهرشاد ایمانی نسب می‌پردازیم .

گفتگو با مهرشاد ایمانی نسب - رتبه 4 ایثارگران - انسانی 1400

مشاهده صفحه شخصی مهرشاد ایمانی نسب


در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر انسانی ، آقای مهرشاد ایمانی نسب می پردازیم .

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: مهرشاد ایمانی نسب       نام شهر: دزفول

رشته‌ تحصیلی: علوم انسانی                                     میانگین تراز: 7627

منطقه کنکور: 5 درصد ایثارگران                                 شغل پدر:راننده

تحصیلات پدر:دیپلم                                               شغل مادر: فرهنگی (معاون مدرسه)

تحصیلات مادر : لیسانس                                        تعداد سال های حضور در کانون:2سال

تعداد کل آزمون ها در 2 سال:85 آزمون                      تعداد آزمون های امسال : 21

تعداد آزمون های هدفگذاری: 15 آزمون                       تعداد آزمون های مشابه پارسال: 13 آزمون

رتبه زبان در منطقه : 82                                           نام پشتیبان : سیداحمد وسمه گر 


شرکت در آزمون های کانون


1_ از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید، آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

_ ورود من به مجموعه کانون از پایه تحصیلی یازدهم بود و به مدت 2سال کانونی بودم . تعدادی از همکلاسی ها که خودشان عضو کانون بودند و همچنین والدینم مرا برای ورود به کانون ترغیب کردند.


2_ نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟  دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

_ در طول دو سالی که عضو کانون بودم در هیچ آزمونی غیبت نداشتم. دلیل پیوستگی و عدم غیبت من این بود که ما هرچه آزمون بیشتری بدهیم بازیابی بیشتری کسب می کنیم و اصولا درس خواندن بدون آزمون گویا یک چیزی کم دارد .


3_ شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید؟ 

_ آزمون های آنلاین برای ما از اواسط پایه یازدهم آغاز شد به همین خاطر در پایه دوازدهم راحت تر با آن‌ها کنار آمدم. آزمون های آنلاین را با همان شرایط آزمون های حضوری می دادم و اجازه ندادم که اتفاقات رخ داده بر روی من تاثیری بگذارد. آزمون را در ساعت 8 صبح آغاز می‌کردم و در وقت تعیین شده به پایان می‌رساندم و در پردازش اول قرار می‌گرفتم.


4_ چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ 

_ آزمون هدفگذاری را در روز پنج شنبه ی هفته‌ی قبل از آزمون اصلی و آزمون مشابه پارسال را در روز قبل از آزمون اصلی حل می‌کردم و در همان روز هم به تحلیل آنها می‌پرداختم . آزمون هدفگذاری نقش مهمی در برنامه ریزی من داشت و آزمون مشابه پارسال هم تقریبا مانند آزمون اصلی نتیجه ی کارم را در طول دو هفته نشان می داد.


5_ به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می کردید؟ 

_ از نظر من درس خواندن در تابستان لازمه ی درس خواندن در زمستان است. اگر قصد داریم در زمستان روزی 10 ساعت درس بخوانیم، باید در تابستان حداقل روزی 5 ساعت درس خوانده باشیم. من آزمون های تابستان را بدون وقفه و با همان جدیت و اهمیت آزمون های زمستان می دادم و برای من تفاوتی بین تابستان و زمستان وجود نداشت زیرا من فقط به دنبال پیشرفت بودم.

 برنامه راهبردی  


6_ آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟ 

_ آزمون هدفگذاری تا حدودی برنامه ی من را برای هفته باقی مانده تا آزمون اصلی مشخص می کرد و من را متوجه می کرد که در کدام درس ها همچنان مشکل و نقص دارم و وقت خود را باید صرف کدام درس ها کنم.


7_ چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟ 

_ در پایه دوازدهم با توجه به اینکه تحصیل در فضای مجازی صورت می گرفت و برنامه مدرسه برای پیشروی در دروس تا حدود زیادی نامشخص و آشفته بود من تصمیم گرفتم برنامه راهبردی کانون را پایه و اساس برنامه ریزی ام قرار دهم و البته برنامه راهبردی معمولا از برنامه مدرسه جلوتر بود و از این بابت در امتحانات مدرسه مشکلی نداشتم.


8_ آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟  آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ 

_ من در سال دهم بیشتر جهت آماده سازی برای آزمون های مدرسه درس می خواندم و درس خواندن من مقداری آشفته بود، اما در سال یازدهم با ثبت نام در کانون تا حدود زیادی دیدگاه من نسبت به درس خواندن تغییر کرد و در پایه ی دوازدهم این تغییر تثبیت شد و من به یک خودشناسی و آگاهی عجیب رسیدم. این نکته بسیار مهم است که دانش آموزان به درس خواندن خود مشرف و آگاه باشند و بدانند که چه کاری را و چطور انجام دهند.




9_ آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد  استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگی های كتاب هايی كه استفاده كرديد، چه بود؟ 

_ من از کتاب های سه سطحی و نوروز استفاده کردم. کتاب های سه سطحی با توجه به طبقه بندی تست ها، بسیار مفید و کاربردی است و نقش مهمی در مرور و بازیابی اطلاعات دارد. کتاب نوروز هم باعث می شود مطالبی که در طول سال آموخته شده است، تثبیت و مرور شود و به کار من در تعطیلات نوروز نظم می بخشید.


10_ وقتی مدارس غير حضوری شد چگونه برنامه ريزی برای درس خواندن كرديد؟ 

_ با غیرحضوری شدن مدارس فرصت بیشتری برای مطالعه فراهم شد. از این دوهفته ای که جهت آماده سازی برای آزمون فرصت بود، هفته ی نخست به پیشروی در درس ها می پرداختم و هفته دوم به مرور، تست زدن و رفع اشکال می پرداختم.


کارنامه و سایت


11_ روز جمعه كارنامه را چه ساعتی می گرفتید؟ به كدام قسمت های کارنامه بيشتر توجه می‌کردید؟

_ در روزهای جمعه بلافاصله بعداز اینکه کارنامه در سایت کانون و صفحه شخصی قرار می گرفت، آن را دریافت می‌کردم. از نظر تحلیل کارنامه، ابتدا به کلیات مانند تراز کل، رتبه کشوری و ... توجه می کردم و سپس به جزئیات مانند درصد های درس های مختلف می پرداختم.


12_ آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟ 

_ معمولا کار تحلیل آزمون را همان روز جمعه و بعد از دریافت کلید سوالات انجام می دادم تا براساس آن مشکلات و نقص ها را شناسایی و برطرف کنم. در تحلیل آزمون ابتدا سراغ سوالات بدون پاسخ می رفتم و سپس پاسخ های غلط را بررسی می‌کردم و در پایان هم یک مرور کلی و سریع از تمام آزمون انجام می‌دادم. تحلیل آزمون زمان زیادی را از من می‌گرفت، اما بسیار مهم و ضروری بود و باید با دقت و ریزبینی صورت می‌گرفت.


13_ از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

برای آگاهی از مطالب و موضوعات معمولا از سایت کانون و مجله ی سرای دانش بهره می بردم و به راحتی اطلاعات لازم را به دست می آوردم.


14_ چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ 

_من معمولا در طول سال از صفحه شخصی، جعبه ابزار کارنامه، صفحه ی شهر، گفت و گو با رتبه ها و دانش آموزان برتر، مقالات آقای قلم چی، خلاصه نویسی ها و..... استفاده می کردم.


15_ در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ دلیل و انگیزه ی پیشرفت شما در آزمون ها چه بود؟ 

_در پایه یازدهم که اولین سال حضورم در کانون بود، تراز بالای 6000 داشتم اما می دانستم که می توانم بهتر از این باشم. در تابستان پیشرفت چشمگیری داشتم و در اوایل پایه ی دوازدهم به تراز بالای 7000 رسیدم. این مسیر را ادامه دادم و خیلی زود به تراز بالای 7500 رسیدم و بعد از آن به تثبیت تراز پرداختم تا نوسانات آن را به حداقل برسانم.


دفتربرنامه ریزی و روش مطالعه


16_ ساعت مطالعه خود را طول دوره و نیز دوره جمع بندی بگویید؟

_ در سال های پایه ، ساعت مطالعه ام نوسانات زیادی داشت اما در سال کنکور ، ساعت مطالعه ام را تثبیت کردم و طبق برنامه ام، ساعت مطالعه ام حداقل 10ساعت و حداکثر 12ساعت بود. در دوران جمع بندی، زمان زیادی را به آزمون های 3 روز یکبار و تحلیل آن‌ها اختصاص دادم.


17_ چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

_ من در مطالعه دروس عمومی و اختصاصی تفاوتی قائل نمی شدم و معمولا پیشروی، مرور و تست زدن آن‌ها را به صورت منظم و هماهنگ انجام می‌دادم.


18_ برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟  

_ در طول دوهفته، هفته ی اول را به یادگیری و پیشروی در مباحث پایه ی دوازدهم اختصاص می‌دادم و هفته ی دوم به مرور مطالب می‌پرداختم. در هر روز معمولا سه درس را مطالعه می‌کردم و در شب هم به مرور و تست زدن می‌پرداختم.



19_ ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 

_ ساعات مطالعه ام در پایه ی دهم 5 الی 6 ساعت، در پایه یازدهم 7 الی 8 ساعت و در پایه ی دوازدهم 10 الی 12 ساعت بود.


20_ در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟ 

_ در پایه ی دوازدهم، روش مطالعه ام را در درس ادبیات فارسی تغییر دادم و نتیجه ی مطلوبی کسب کردم. در ابتدا این درس را به صورت کلی مطالعه می کردم اما سپس متوجه شدم که باید آن را به صورت موضوعی مطالعه کنم.


مهارتهای خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی


21_ آیاخلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ 

_ مطالب کلیدی را به صورت خلاصه و کوتاه خلاصه نویسی می‌کردم و با مطالعه‌ی آن‌ها قبل از هر آزمون، تمام آن قسمت کتاب در ذهنم مرور می شد. همچنین نکات مهم و جدیدی را که از طریق آزمون ها یاد می‌گرفتم، در یک دفترچه یادداشت می‌کردم و دائما آن را مرور می‌کردم.


22_ چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی ومطالعه برای کنکور و تعادل ایجاد کردید؟

_ تا پیش از امتحانات نهایی، ایجاد تعادل در مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی، یک دغدغه بزرگ برای من بود اما با آغاز امتحانات نهایی متوجه شدم که هیچ تضادی میان این دو وجود ندارد و حتی برخی از مطالبی که در امتحانات نهایی مورد پرسش قرار گرفته بود در کنکور هم مطرح شد.


23_ بهترین تراز شما در کدام درس ها بود؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

_ نقطه ی قوت من بیشتر در دروس دینی ، تاریخ،جغرافیا، ریاضی، اقتصاد، جامعه شناسی و روان شناسی بود. در این درس ها ابتدا به مطالعه و یادگیری می پرداختم و سپس به مرور و تست زدن روی می آوردم تا به طور کامل و عمیق یادگیری صورت گیرد.


24_ روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ 

_ در درس ادبیات فارسی ابتدا به صورت کامل بر روی کتاب تسلط پیدا کنند و سپس به تست زدن بپردازند. این درس باید به صورت موضوعی مطالعه شود و تسلط در آن نیازمند تمرین مداوم و مستمر است.


25_ با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ ايا جدي تر درس خوانديد مثل گذشته يا كمتر از گذشته ؟ 

_ با تعطیلی مدارس ، ساعات مطالعه ام افزایش یافت .من تعطیلی مدارس را فرصت مناسبی برای درس خواندن با جدیت بیشتر می دانستم و این دیدگاه بسیار موثر و مفید بود. البته این روش تحصیل دشواری های خاص خودش را هم داشت.


 روش های مدیریت زمان


26_ برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

_ کنکور طبق روال هر سال در ساعت 8:30 آغاز شد و چون من تمام آزمون ها را ساعت 8 آغاز کرده بودم، طبق تصمیم گیری قبلی ساعتم را بر روی ساعت 8 تنظیم کردم. من در طول سال در ذخیره‌ی زمان مشکل داشتم و به همین خاطر فقط از تکنیک ضربدر و منفی استفاده می کردم و در جلسه ی کنکور هم از آن استفاده کردم و مشکل خاصی از نظر زمان نداشتم.


27_ آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟ 

_در جلسه ی کنکور، درس ریاضی من را غافلگیر و نگران کرد و نتوانستم آنچه را که از خودم در این درس انتظار داشتم، اجرا کنم. در آن لحظه افکار منفی ذهنم را فرا گرفته بود و کنترل شرایط داشت از دستم خارج می شد، اما یک لحظه این جمله به ذهنم خطور کرد; (( اگر درسی سخت باشد برای همه سخت است.)) این جمله را بارها از پشتیبانان و افراد مختلف شنیده بودم . بعد از آن ذهنم را پر از یاد خدا کردم و یک نفس عمیق کشیدم و به ادامه آزمون پرداختم و توانستم خودم را مدیریت کنم.

Menu