مدیریت زمان در جلسه آزمون با سید محمد حسینی، رتبه 227 تجربی

نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون با روش رتبه 227 تجربی، سید محمد حسینی

مدیریت زمان در جلسه آزمون با سید محمد حسینی، رتبه 227 تجربی

نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون با روش رتبه 227 تجربی، سید محمد حسینی:

یکی از مهمترین مباحثی که در هر آزمونی با آن مواجه می شوید، بحث زمان و مدیریت آن می باشد. بنابراین، باید بسیار به آن دقت کرده و روی آن کار کنید، چرا که بخش بزرگی از موفقیت شما در کنکور را تشکیل می دهد. 

قبل از هر چیز، ابتدا، ترتیب پاسخگویی به دروس را شخصی سازی کنید. برای این کار باید چندین بار یک ترتیب خاص را که فکر می کنید و تجربه کرده اید که با آن رتبه بهتری کسب می کنید، در آزمون های سه روز یکبار و جامع برای خود تمرین کنید. حتما دقت کنید که ترتیب ثابت داشته باشید و با سختی یا آسانی یکی از مباحث، ترتیب خود را تغییر ندهید. منطق من در جلسات آزمون و کنکور به این صورت بود که دروس عمومی را طبق ترتیب دفترچه پاسخ می دادم، اما در دروس اختصاصی با زیست شروع می کردم و سپس به سراغ فیزیک می رفتم، چون در این درس ماهر بودم و به من روحیه می داد، سپس درس شیمی و در نهایت به سوالات درس ریاضی را پاسخ می دادم. 

اشتباهی که من سرجلسه مرتکب شدم، این بود که وقتی با سوالات دشوار شیمی رو به رو شدم، ترتیبم را عوض کردم و اول به درس ریاضی و بعد به درس شیمی پاسخ دادم و همین موضوع هم باعث شد تا نتوانم در این دو درس، درصد دلخواهم را کسب کنم، بنابراین از شما خواهش می کنم که به این مسئله مهم حتماً توجه کنید. 

درخصوص تکنیک های مدیریت زمان، اولین تکنیکی که بسیاری از شما تا به حال دانسته یا ندانسته از آن بهره برده اید، تکنیک ضربدر-منفی می باشد. روش کلی و پایه در این روش، این است که سوالات زمان بر را با علامت ضربدر و سوالاتی را که دشوار هستند یا تسلط کافی بر آنها ندارید، با علامت منفی مشخص می کنید. همانطور که گفته شد، این روش، کلی است و می تواند برای بعضی افراد متفاوت باشد. به عنوان مثال، من در کنار همین علامت ها، در کنار سوالات شک دار خودم هم علامت دایره می گذاشتم. 

روش بعدی، تکنیک زمان های نقصانی است که برای انجام آن به یک ساعت مچی نیاز دارید. در این روش، در حالت کلی، شما به هرکدام از دروس عمومی در یک ربع و هر کدام از دروس اختصاصی در رشته تجربی (به جز زمین شناسی که در یک ربع پاسخ می دهید)،  در نیم ساعت پاسخ می دهید. یادتان باشد در این مرحله حتماً از تکنیک ضربدر-منفی استفاده کنید. بنابراین، یک ربع در دروس عمومی و چهل دقیقه در دروس اختصاصی، زمان اضافه می آورید. 

در تکنیک آخر، یعنی استراتژی بازگشت، زمان اضافی خود را در مرحله اول روی سوالات زمان بر و نزده عادی خود و در مرحله بعد، در صورت داشتن زمان روی سوالات دشوار شک دار خود بگذارید. در این تکنیک، اولویت بندی در بازگشت به سوالات و شناختتان از خودتان، بسیار تعیین کننده و مؤثر است. 

نحوه انجام این روش ها هم بسیار به خود شما وابسته است، مثلاً من در دروس عمومی، درس دینی را در حدود 10 دقیقه و درس زبان را هم در یک ربع پاسخ میدادم و زمان اضافی 12 دقیقه ای را روی درک مطلب زبان و عربی اختصاص می دادم. در دروس اختصاصی هم به درس زمین شناسی پاسخ نمی دادم، درس فیزیک را در 28 دقیقه و ریاضی را هم در 40 دقیقه پاسخ میدادم و این زمان 36 دقیقه ای را روی دروس شیمی، زیست و روی سوالات نشان دار صرف می کردم.

امیدوارم این متن برای شما مفید بوده باشد و آرزو می کنم همه شما در کنکور موفق و سربلند باشید.

Menu