معرفی رشته ریاضیات و کاربردها از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته ریاضیات و کاربردها از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان
  1. یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

رشته‌ی ریاضیات و کاربردها: مصاحبه با خانم مهدیس آغوئی خواه، دانشجوی رشته‌ی ریاضیات و کاربردها دانشگاه صنعتی شریف و خانم زهرا عباسی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی ریاضیات و کاربردها گرایش آنالیز دانشگاه شهید بهشتی



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته



همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


مهدیس آغوئی خواه، دانشجوی رشته‌ی ریاضیات و کاربردها دانشگاه صنعتی شریف


1. رشته‌ی ریاضیات و کاربردها را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ای از علوم پایه است که به درک و توسعه دانش ریاضی می‌پردازد و ترکیبی از دو گرایش ریاضی کاربردی و محض است.


2. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

تفاوت زیادی بین سطح دروس این رشته با سطح دروس دبیرستان وجود دارد ولی به صورت کلی باید به کارهای محاسباتی و دروس ریاضیات و دیفرانسیل علاقه داشت.


3. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

موفقیت در این رشته مستلزم فکر کردن‌های طولانی و مهارت استدلال و تحلیل به همراه پشتکار زیاد است.


4. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس مشترک هر دو گرایش ریاضیات محض و کاربردی شامل جبرخطی، احتمال و کاربرد آن، آنالیز عددی، آنالیز ریاضی و جبر است. دروس گرایش ریاضیات محض شامل آمار و احتمال، آنالیز عددی و بهینه سازی، ترکیبیات، جبر و نظریه اعداد، معادلات دیفرانسیل و سیستم‌های دینامیکی، منطق و نظریه مجموعه‌ها، هندسه و توپولوژی است. دروس گرایش ریاضیات کاربردی شامل آنالیز ریاضی، آمار و کاربرد آن، ریاضیات گسسته، آنالیز عددی، برنامه نویسی پیشرفته، تحقیق در عملیات، فرایندهای تصادفی و تحلیل رگرسیون می‌باشد.


5. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟ 

جدیدا ریاضیات و کاربردها شامل هر دو گرایش محض و کاربردی شده است و هر دو گرایش باهم ترکیب شده‌اند. گرایش دیگر این رشته در دوره کارشناسی، آموزش ریاضی است که برای معلم ریاضی شدن باید به سمت آن رفت.


6. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

گرفتن پذیرش این رشته از دانشگاه‌های خوب کشور شرایط خوبی را دارد و تعداد زیادی از افراد می‌توانند به ادامه تحصیل در خارج از کشور بپردازند.


7. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

از جمله زمینه‌های شغلی این رشته کارمند بانک، تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و آماری، فعالیت در مخابرات و سازمان‌های مدیریت و مالی به عنوان داده کاو و آنالیزور هستند.



بخش دوم:


زهرا عباسی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی ریاضیات و کاربردها گرایش آنالیز دانشگاه شهید بهشتی


1. گرایش‌های ارشد رشته‌ی ریاضیات و کاربردها چیست؟

گرایش‌های کارشناسی ارشد این رشته شامل گرایش‌های محض آنالیزعددی، هندسه و جبر و گرایش‌های کاربردی آنالیز عددی، بهینه سازی، رمز و کد، ریاضی مالی، ریاضیات زیستی، علوم داده و تحقیق در عملیات و ... است. علاوه بر این گرایش‌ها، گرایش آموزش ریاضی را نیز باید اضافه کرد.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی فکر کردن، استدلال و منطق، تجزیه و تحلیل مسائل و قدرت حل مساله از جمله مهارت‌های کسب شده در این رشته هستند.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

در ابتدا باید اشاره شود که در دنیا کلی کار وجود دارد که کاربردهای ریاضیات را نشان می‌دهد. مثلا کاربردهای ریاضی در روند سرطان تا پیش بینی آب و هوا و حتی برنامه ریزی خطوط هوایی برای هواپیماها از جمله این موارد هستند. علاوه بر موارد کاربردی گفته شده فعالیت در بانک، تدریس، فعالیت‌های پژوهشی و کار در سازمان‌های دولتی از زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

به صورت کلی بازار کار به مهارت شخص بستگی دارد حتی کارهایی مثل تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها نیز نیاز به مهارت دارند. دومین نکته این است که معمولا بازار کار گرایش‌های کاربردی بهتر از گرایش‌های محض هستند. کارهایی مثل تدریس از گذشته وضعیت خوبی داشته‌اند و دارند ولی در سالیان اخیر کارهای تحقیقاتی و تحلیل داده جایگاه و اهمیت بیشتری پیدا کرده‌ا‌ند و بازار کار در این موضوعات وضعیت خوبی دارند.


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

امکان کارآفرینی در این رشته وجود دارد ولی این امر نیاز زیادی به خلاقیت دارد. به نظر می‌رسد که در حوزه‌های تحلیل داده و کاربردهای زیاد ریاضیات بتوان کارهای نوآورانه و جالبی را انجام داد.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاعی دارید؟

درآمد این رشته به صورت کلی متوسط است ولی افرادی که در گرایش خود مهارت بالایی دارند می‌توانند درآمد بالاتری داشته باشند. این رشته در خارج از کشور هم کاربردهای خیلی زیادی دارد و افراد می‌توانند در حوزه تخصصی خود، جایگاه و درآمد خوبی را کسب کنند.



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته



برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی ریاضیات و کاربرد ها

Menu