عجیب‌ترین موجودات نورانی در اعماق تاریک اقیانوس

در بین موجوداتی که روی خشکی زندگی می‌کنند، تعداد انگشت‌شماری می‌توانند از خود نور بتابانند

عجیب‌ترین موجودات نورانی در اعماق تاریک اقیانوس

در بین موجوداتی که روی خشکی زندگی می‌کنند،‌ تعداد انگشت‌شماری می‌توانند از خود نور بتابانند؛ اما وقتی به اعماق اقیانوس‌های آزاد می‌رسیم، این ویژگی، دیگر، استثنا نیست. شاید برایتان جالب باشد بدانید كه در بین موجودات ساکن اعماق تاریک اقیانوس‌ها، 80 تا 90درصد به‌طور زیستی نور تولید می‌کنند و تابان‌اند! البته اغلب، این موجودات در عمق هزاران‌متری آب‌های اقیانوس زندگی می‌کنند و دانشمندان به‌سختی می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند.

حلزون خوشه‌چشمک

حلزون خوشه‌چشمک یکی از موجودات نورانی اعماق اقیانوس است که به‌تازگی کشف شده است. این حلزون از درون صدف بزرگی می‌درخشد و خیلی باابهت‌تر به نظر می‌رسد.

ماهی مرکب ابرالیوپسیز

این ماهی مرکب، اندام‌های تابان کوچکی در قسمت زیرین بدن خود دارد که از آن‌ها برای استتار استفاده می‌کند. ابرالیوپسیز با استفاده از این نور، در نمای بالایی آب گم می‌شود و از چشم شکارچیان زیرین دور می‌ماند.

توموپتریس

این کرم دریایی از معدود جانورانی است که نور زرد تولید می‌کنند. اگر چیزی مزاحم این جانور شود، زائده‌هاي پامانندش که پاراپودیا نامیده می‌شوند،‌ درخشان می‌شوند. می‌توانید تخم‌های کرم توموپتریس را هم ببینید که به‌زودی در آب رها می‌شوند.

ماهی مرکب خون‌آشام

نه هشت‌پا است و نه ماهی مرکب واقعی. ماهی مرکب خون‌آشام مرکبی ندارد که بخواهد در آب‌های تاریک از آن استفاده کند. درعوض وقتی می‌ترسد، ابر چسبناکی از مخاط درخشان آزاد می‌کند که حمله‌کننده را غافل‌گیر می‌کند و به ماهی مرکب خون‌آشام فرصت فرار می‌دهد.

چتر دریایی کلونیال

این هم نوعی از چترهای دریایی است که طولش تا 12 اینچ هم می‌رسد. این جانور می‌تواند ارتفاع خود در آب را با شناور پر از گاز کنترل کند. گاز درون شناور،‌ از طریق سوراخ ریزی که زیر آن وجود دارد، خارج می‌شود و از طرف دیگر در زمان لازم با ترشحات غده‌اي خاص،‌ شناور دوباره پر می‌شود.

شانه‌ماهی دیوپی

بیشتر شانه‌ماهی‌ها،‌ مثل همین دیوپی 2اینچی، که اسم خود را از پریان افسانه‌ها گرفته‌اند، دوجنسیتی (هرمافروديت)‌ هستند. آن‌ها هم تخمک و هم اسپرم آزاد می‌کنند که در آب با هم ترکیب می‌شوند و نطفه را به وجود می‌آورند. البته محققان نمی‌دانند که این اتفاق با چه فراوانی و با چه فاصله‌ی زمانی روی می‌دهد.


کشند سرخ

متداول‌ترین و فراوان‌ترین موجودات نورانی، دینوفلیگ‌لیت‌های در ابعاد ذره و گیاه‌مانند هستند. شکوفه‌های این موجود، آنچه را به‌نام کشند سرخ معروف است، می‌سازند. وقتی شکارچیان به کشند سرخ حمله می‌کنند یا در امواج گرفتار می‌شود،‌ نور آبی فراوانی تولید می‌کند.


اتولا

این چتر دریایی ساکن اعماق اقیانوس به دزدگیر معروف است. وقتی به اتولا حمله شود،‌ نور فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند که تا فاصله‌ي بیش از 90 متر دیده می‌شود. محققان فکر می‌کنند اتولا با این‌همه نور سعی می‌کند توجه موجود بزرگ‌تری را جلب کند.


منبع :

Menu