تاریخچه شکل‌گیری و توسعه مدارس سمپاد

از ابتدای انقلاب تا سال 88 به عبارتی طی 31 سال، در 92 شهر و ناحیه کشور، مدرسه سمپاد ایجاد شده بود، اما از سال 89 تا 92 در 122 شهر و ناحیه مدرسه سمپاد تاسیس شده است.

تاریخچه شکل‌گیری و توسعه مدارس سمپاد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در سال 1355، دو مرکز دخترانه و پسرانه موسوم به تيزهوشان توسط کارشناسان آموزشي پايه گذاري شد. از انقلاب 1357 تا سال 1366 اين دو مرکز، با عناوين مرکز دخترانه "علامه حلي"و پسرانه "شهيد اژه‌اي" زير نظر دفتر کودکان استثنايي فعال بودند؛ البته هر لحظه امکان تعطيل شدن اين مراکز وجود داشت.


با پيگيري موضوع مراکز تيزهوشان، اساسنامه‌اي در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمي تصويب شد و سازماني تحت نام سمپاد با ۲ مرکز و ۸۰۲ دانش آموز تشکيل و به آموزش و پرورش پيوست و اين چنين سمپاد از جايگاهي مستحکم تر برخوردار شد. مدارس پسرانه تهران به عناوين مدارس علامه حلي و مدارس دخترانه تهران به عناوين فرزانگان نامگذاري شد.


سمپاد مخفف سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان است.


سازمان سمپاد به تدريج مدارس زيرمجموعه خود را در استان‌هاي مختلف کشور گسترش داد؛ طبق آمار تا سال 88، 338 مدرسه سمپاد در 92شهر و ناحيه کشور ايجاد شده بود.


در ديماه سال 1389 براساس مصوبه شوراي عالي اداري و به منظور تقويت المپيادهاي علمي کشور و جشنواره‌هاي خوارزمي و توسعه کمي و کيفي مدارس استعدادهاي درخشان، "باشگاه دانش پژوهان جوان" و "سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان" با يکديگر ادغام و مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان تشکيل شد و "مهري سويزي" معاون وزير آموزش و پرورش، مسئوليت آن را پذيرفت.


 روند توسعه مدارس استعدادهاي درخشان در چند سال اخير


 از ابتداي انقلاب تا سال 88 به عبارتي طي 31 سال، در 92 شهر و ناحيه کشور، مدرسه سمپاد ايجاد شده بود، اما از سال 89 تا 92 در122 شهر و ناحيه مدرسه سمپاد تاسيس شده است.


 طبق آمارهاي موجود، در مهرماه سال 88، تعداد 338 مدرسه استعدادهاي درخشان در سطح کشور فعال بودند که اين رقم در مهرماه 89 به 358 مدرسه و در مهرماه 90 به 439 مدرسه افزايش يافت.


براساس اين گزارش، با روند افزايشي تعداد مدارس استعدادهاي درخشان، تعداد اين گونه مدارس در مهرماه 91 به 538 مدرسه در سطح کشور رسيد.


"مهري سويزي" در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا از افزايش مدارس استعدادهاي درخشان به تعداد 660 مدرسه در مهرماه 92 خبر داد و گفت: با مجوزهاي جديد صادر شده، در مهرماه 92 تعداد مدارس استعدادهاي درخشان به 660 مدرسه در 204 منطقه کشور خواهد رسيد.


وي همچنين با اشاره به آمار دانش آموزي مدارس سمپاد اضافه کرد: آمار دانش آموزان در مهرماه 88، تعداد 60 هزار و 200 نفر بوده که با توسعه صورت گرفته تا مهرماه 91، به 106 هزار و 345 نفر رسيد و با مجوزهاي جديد صادر شده به 150 هزار نفر در مهرماه 92 خواهد رسيد.


گفتني است، فارغ التحصيلان سمپاد عمدتاً در دانشگاه هاي عالي کشور پذيرفته مي شوند، بخش مهمي از اين دانش آموزان در دانشگاه هاي واقع در تهران و در رشته هاي مهندسي مشغول به تحصيل مي شوند.


ايجاد رشته ادبيات و علوم انساني در مدارس استعدادهاي درخشان


سمپاد تا چند سال پيش، صرفاً در رشته هاي رياضي فيزيک و علوم تجربي آموزش مي داد، اما اخيراً رشته هاي انساني را نيز در حجمي محدود دائر کرده است.


رشته ادبيات و علوم انساني براي اولين بار در سال تحصيلي 91-90 در مدارس سمپاد ايجاد و به مرور توسعه يافت؛ برنامه ريزي براي ترغيب دانش موزان به انتخاب اين رشته تحصيلي و راه اندازي آن در اکثر استانها در سال تحصيلي 92-91 صورت گرفت که گام اول در مهرماه 90 با 2 استان و 58 دانش آموز و گام دوم در مهرماه 91 با 19 استان کشور و 40 کلاس و 603 دانش آموز برداشته شد.


اجراي طرح شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر(شهاب)


 طرح شهاب با همکاري بنياد ملي نخبگان و با هدف فرهنگ سازي و اجرايي کردن رويه "استعداديابي" و "استعدادپروري" در مرحله آزمايشي در 35 منطقه آموزشي در استانهاي آذربايجان شرقي، البرز، اصفهان، خراسان جنوبي و شمالي، کرمانشاه و هرمزگان به مرحله اجرا درآمد.


 با اجراي مرحله آزمايشي شهاب، 7 درصد دانش آموزان پايه هاي تحصيلي مخاطب در يکي از دوره هاي تحصيلي (ابتدايي، راهنمايي تحصيلي، متوسطه) تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند.


 برگزاري المپيادهاي علمي دانش آموزي در سطح کشوري


 مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان، هر ساله المپيادهاي علمي دانش آموزي را در 7 رشته فيزيک، زيست شناسي، کامپيوتر، شيمي، رياضي، نجوم و اختر فيزيک و ادبي به صورت يکپارچه در سراسر کشور برگزار مي کند.


 در سال گذشته، آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي در بازه زماني 24 تا 27 بهمن ماه و با حضور 153 هزار و 700دانش آموز در سراسر کشور برگزار و در 20 اسفند 91، نتايج اعلام شد.


براساس اين گزارش، حدود 9 هزار دانش آموز موفق به راهيابي به مرحله دوم المپيادها شدند که اين رقم نسبت به گذشته حدود 33درصد افزايش داشته است؛ لازم به ذکر است که 70 درصد از پذيرفته شدگان، از دانش آموزان مدارس دولتي بوده اند.


مرحله دوم آزمون هاي المپياد علمي دانش آموزي نيز در بازه زماني 10 تا 13 ارديبهشت 92 در 7 رشته به صورت يکپارچه در سراسر کشور برگزار شد و براساس اعلام "حسن ساعي دهقان" معاون باشگاه دانش پژوهان جوان در دهه سوم خردادماه نتايج اين مرحله از آزمون هاي المپياد علمي دانش آ موزي نيز اعلام خواهد شد.


نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتي


دانش آموزان مستعد و علاقمند به تحصيل در مدارس سمپاد و نمونه دولتي، در زمان تعيين شده از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان، مهلت خواهند داشت تا جهت شرکت در آزمون هاي ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي ثبت نام کنند.


آزمون مذکور در دو حوزه سمپاد و نمونه دولتي براي ورود به پايه هاي اول راهنمايي و اول دبيرستان و هنرستان به صورت يکپارچه در سراسر کشور در زمان اعلامي، برگزار مي شود.


به گزارش پانا، در آزمون ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي که اخيراً در روزهاي 19و20 ارديبهشت ماه جاري، برگزار شد، حدود 800هزار دانش آموز پايه ششم ابتدايي و سوم راهنمايي شرکت داشتند.


دارا بودن حداقل معدل کل 19 و 16 در پايه پنجم ابتدايي و حداقل معدل کل 19 و 15 در سال دوم راهنمايي به ترتيب از شرايط ورود به مدارس راهنمايي و متوسطه سمپاد و نمونه دولتي است که از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان اعلام شده بود.


حداقل معدل 19 شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهاي درخشان است، اما براي ورود به مدارس نمونه دولتي به ميزان 20 درصد معدل پايه هاي پنجم ابتدايي و دوم راهنمايي در نمره آزمون موثر است.


براساس اعلام محمد نستوه، معاون مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان، تا پايان ارديبهشت ماه جاري، نتايج آزمون هاي ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي اعلام خواهد شد.

گزارش از سميه عزيزي
 

منبع :

Menu