سلام
همانطور که میدانید، روزانه در سایت کانون تعداد بسیار زیادی کامنت های درسی بین دانش آموزان رد و بدل میشود. این کامنت ها توسط نفرات برتر کنکور بازبینی و گلچین میشود و به صورت درس محور و مبحثی در آخر هر هفته در اختیار شما قرار میگیرد.
پیشنهاد میکنیم برای مرور مطالب درسی خود در دوران جمع بندی از کامنت های زیر استفاده کنید.
ادبیات | ||||||
کاربر | کامنت | یه نفراستعاره ومجاز روبه زبان ساده برام توضیح بده لطفا.دعاتون میکنم منون | ادبیات فارسی | دهم | آرایه ادبی-استعاره و مجاز | 13990503 |
طهورا پوراکبری، تجربى نظام جدید - رشت - میانگین تراز 6911 | پاسخ کامنت | سلام استعاره و مجاز نزدیکی زیاد باهم دارن چون در هردو یک اسم جایگزین اسم دیگری شده ولی تفاوت اصلیشون در اینه که در مجاز اسم جایگزین شده به دلیل یکسری روابط ک ربطی به شباهت نداره جایگزین اسم دیگر شده مثلا وقتی میگیم در مسابقات کشتی ایران اول شد منظورمون از ایران تیم ایران هست ک به این رابطه میگیم کل به جای جزء ولی در استعاره نوع مصرحه رابطه ما از نوع شباهت و اینجا از بین ارکان تشبیه مشبه به جای مشبه میاد مثلا وقتی شاعر درمورد لعل یار صحبت میکنه منظورش این نیست ک یارش یه سنگ گرون قیمت داره بلکه | ادبیات فارسی | دهم | آرایه ادبی-استعاره و مجاز | 13990503 |
طهورا پوراکبری، تجربى نظام جدید - رشت - میانگین تراز 6911 | پاسخ کامنت | اینجا لب یار مثل لعل و اینجا ما استعاره داریم چون مشبه به جای مشبه نشسته برای بقیه روابط مجاز هم از کتابها کمک بگیرید تا کامل دستتون بیاد | ادبیات فارسی | دهم | آرایه ادبی-استعاره و مجاز | 13990503 |
پوریا صالحی، تجربى نظام جدید - مشهد - میانگین تراز 6810 | کامنت | این بیت رو با نقش و جزئیاتش میشه شرح برین///ای که کردی از صدف گهواره در یتیم_____این گهرهای به گل چسبیده را فریاد رس | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | سلام آقای صالحی:من بیت شما رو به این صورت مرتب کردم.حالا دقیق مطمئن نیستم😐/ای (کسی) که صدف را برای در(مروارید)یتیم گهواره کردی/(تو) به فریاد این گهرهای به گل چسبیده برس👍 | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | آهان و معنیش رو هم از روش متوجه میشیم /مخاطب خداست،شاعر میگه:ای خدایی که صدف را برای مرواریدهای تازه مکان امنی قرار دادی خودت به داد مرواریدهای به گل چسبیده(منظورش در بند مشکله)برس | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
کاربر | کامنت | بچهها تو این بیت(می با جوانان خوردنم باری تمنا میکند/تا کودکان در پی فتند این پیر درد اشام را)گفته نهادی محذوف است..میشه بگید چجوری؟مرسی❤ | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
معصومه باسلیقه، تجربى نظام جدید - خواف - میانگین تراز 6330 | پاسخ کامنت | "او"از من درخواست شراب خوردن با جوانان دارد | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | سلام این سوال کنکوره و بحث روشه...یه سری میگن،"کسی/او"نهاد بوده و حذف شده.یه سری دیگه هم میگن نه "می با جوانان خوردن" نهاده....سپیده | ادبیات فارسی | دوازدهم | نقش دستوری | 13990505 |
مهسا همتی، تجربى نظام جدید - بندرترکمن - میانگین تراز 7052 | کامنت | سلام.احتراز یعنی دوری کردن املاش درسته؟ | ادبیات فارسی | دوازدهم | لغت و املاء | 13990505 |
سینا خیرخواه، تجربى نظام جدید - گرگان - میانگین تراز 6594 | پاسخ کامنت | ببین اهتزاز میشه جنبش (اهتزاز پرچم و درفش و این داستانا)...احراز میشه به دست آوردن( مثلا میگن مقام اول رو احراز کرد)...احتراز میشه دوری کردن،اجتناب کردن( با تحذیر یعنی دور کردن که از حذر میاد هم ریشست، ولی به املای ز و ذ دقت کن با این که فرق میکنن اما یه معنی دارن)...حضر میشه خانه که متضاد سفر هست! حاضر میشه حضور داشتن..محظور یعنی رودربایستی..محظوظ میشه بهره ور(توی کباب غاز بود فک کنم)..همین دیگه😶😂 | ادبیات فارسی | دوازدهم | لغت و املاء | 13990505 |
فاطمه امینیان، تجربى نظام جدید - دامغان | پاسخ کامنت | آقای خیرخواه براساس منابع کنکور 99 محظور یا محذور (هردو) میشه حذر شده حرام شده//مجازا گرفتاری یا مشکل ( الان چک کردم فرهنگ معین انلاین همینِ ) | ادبیات فارسی | دوازدهم | لغت و املاء | 13990505 |
کاربر | کامنت | سلام. چجوری میشه زمینههای حماسه توی ادبیات رو تشخیص داد؟ | ادبیات فارسی | دوازدهم | زمینه های حماسه | 13990505 |
زهرا حدادفر، تجربى نظام جدید - تربت حیدریه - میانگین تراز 6787 | پاسخ کامنت | 4 زمینه داریم.........خرق عادت که مشخصه حوادث خارق العاده مثه دیو و رویین تنی و سیمرغ و .......... ملی هم یه سری کلید واژه داره مربوط به مراسمات آیینی و درفش ملی و ..........داستانی هم که صرفا داره داستان یه موضوع رو میگه و عمدتا توی سوال این مورد رو نمی خوان..............و زمینه قهرمانی هم مربوط به دلاوریهای پهلوانان و قدرت اونایه | ادبیات فارسی | دوازدهم | زمینه های حماسه | 13990505 |
سپیده پرستوئی، انسانى نظام جدید - وردآورد | کامنت | دوستان میشه پارادوکس این بیت رو توضیح بدید؟ این قصه عجب شنو از بخت واژگون / ما را بکشت یار به انفاس عیسوی | ادبیات فارسی | یازدهم | درس9-آرایه ادبی-پارادوکس | 13990505 |
حدیث محمدی، انسانى نظام جدید - روانسر - میانگین تراز 5527 | پاسخ کامنت | درباره عیسی پیامبر میگن که با نفس و دم خودش، مردهها رو زنده میکرد. داره میگه این قصهی عجیب رو از من بشنوید که معشوق، ما رو با نفسهای عیسی گونهی خودش کشت به جای این که زنده کنه. پس آرایه پارادوکس یا متناقض نما داره. به طور کلی هر موقع شاعر داره اعتراف به پدیده ای میکنه که غیر عادی هست و مثلا میگه عجیب است یا این چیز عجب رو ببینید و بشنوید یا شگفت است یا… حواستون رو جمع کنید که به احتمال زیاد آرایه پارادوکس تو اون بیت وجود داره.😊 | ادبیات فارسی | یازدهم | درس9-آرایه ادبی-پارادوکس | 13990505 |
کاربر | کامنت | دراین جمله چرا (بخاست)غلط املایی داره؟پیر برپاخاست وسفره سفر را زادی بخاست... | ادبیات فارسی | دوازدهم | لغت و املاء | 13990505 |
الهام محمدى - گروه آزمون | پاسخ کامنت | با سلام، «برپاخاست» به معنای «بلند شد» صحیح است./ املای «بخاست» نادرست است چون معنای خواهش کردن و تقاضا کردن دارد: برای سفرهی سفرش توشهای درخواست کرد. | ادبیات فارسی | دوازدهم | لغت و املاء | 13990505 |
نرگس جعفر نیا، تجربى نظام قدیم - اندیمشک | کامنت | سپاس گذاری درسته یا سپاس گزاری؟یکی این تفاوت «ذ / ز» رو توضیح بده ممنون میشم! | ادبیات فارسی | فارغ التحصیل | لغت و املاء | 13990505 |
علیرضا گلستانی شاد، چهارم تجربی - کنگاور | پاسخ کامنت | سلام گذار معنیش قرار دادن ، گذاشتن ، سپری کردن و ... هستش و گزار معنیش انجام دادن ، به جا آوردن ، اجابت کردن و ... هستش // حتما حتما اون جدول هم آوا رو واسه املا بخونید که سوالای امسال از همونه 🤔😉😉 | ادبیات فارسی | فارغ التحصیل | لغت و املاء | 13990505 |
محدثه ورمزیار، تجربى نظام قدیم - کرج | پاسخ کامنت | سپاس گزاری درسته.ببنید گزار یعنی ادا و انجام کاری مثل نعمت گزار......ولی گذار به معنای قرادادنه.مثل تاثیر گذار.... | ادبیات فارسی | فارغ التحصیل | لغت و املاء | 13990505 |
کاربر | کامنت | میشه معنی و مفهوم شعر زیر رو بگین: یکی را او کند نعمان ز نعمت / یکی را او کند احسان ز احسان | ادبیات فارسی | دوازدهم | قرابت معنایی | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | عزت و ذلت به دست خداست. بخشندگی خداوند | ادبیات فارسی | دوازدهم | قرابت معنایی | 13990505 |
نیکا چنگیزی، تجربى نظام قدیم - گچساران - میانگین تراز 6167 | کامنت | معنی این بیت چیه؟ گرفت هرکه کم خود، رسد به اوج کمال / تمام گشتن ماه از هلال معلوم است | ادبیات فارسی | دوازدهم | قرابت معنایی | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | عزیزم مشخصه که محتوای شعر اشاره به فروتنی و تواضع داره.معنی کلمه به کلمه اش هم میشه هرکه تواضع داشته باشد (هر کاری که میکنه رو بزرگ نکنه ) عین ماه که از هلال شروع به بزرگ شدن میکنه تو هم میتوانی به کمال برسی . فقط بچهها سوالم رو جواب میدین که آیا این بیت اسلوب معادله داره یا نه ؟ | ادبیات فارسی | دوازدهم | قرابت معنایی | 13990505 |
ژوان احمدی، یازدهم تجربی - سنندج | کامنت | توی مصراع زو بدمد بس گهر تابناک ایا (گهر تابناک) مجاز از گل و گیاهه یا استعاره؟ چون من توی یکی از منابعم نوشته بود مجاز و توی یکی دیگه نوشته بود استعاره | ادبیات فارسی | دهم | درس5-آرایه ادبی-استعاره | 13990504 |
نیکو رحیم زاده، دهم تجربی - اهواز - میانگین تراز 7033 | پاسخ کامنت | سلام. استعارس. چون مفهومی که داره اینه که گل و گیاه مانند گهر تابناک هستن. یعنی رابطه شباهت بین شون وجود داره. | ادبیات فارسی | دهم | درس5-آرایه ادبی-استعاره | 13990504 |
دین و زندگی | ||||||
محمدجواد سوری لکی، تجربى نظام جدید - کوهدشت - میانگین تراز 7432 | کامنت | کتاب درسی میگه کسی که عمدا روزه نگیرد کفاره بهش واجبه و باید قضای روزه هم بده ..... سوال 75 معارف طراح میگه عمدا میره سفر تا روزه نگیره .... بعد تو جواب گفته فقط قضا روبده کافیه 😐😐 فکر کنم طراحای عمومی امروز منبعشون کلا کتاب نبود | دین و زندگی | دهم | درس12-یاری از نماز و روزه | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | نکته مسافر بودن فرد هست ، و عمدی بودن و به خاطر روزه سفر کردن دلیلی بر کفاره جمع نیست. | دین و زندگی | دهم | درس12-یاری از نماز و روزه | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | ببینید این فرد حکم مسافر پیدا کرده نه اینکه خونه مونده باشه و بی دلیل نگرفته باشه درسته عمدا رفته اما شرایطش فرق کرده مثلا خود من واس اینکه موقع کنکور روزه نگیرم و کفاره هم گردنم نیاد هر روز بیش از چهار فرسخ رفته و روزه رو میشکستم و میومدم خونه! بنابراین فقط قضای روزها بر من واجبه و لا غیر | دین و زندگی | دهم | درس12-یاری از نماز و روزه | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | نه درست میگه طراح چون رفته سفر نه نهی پدرو مادر داره نه برای چیز حرامی میره پس فقط قضا واجبه | دین و زندگی | دهم | درس12-یاری از نماز و روزه | 13990503 |
کاربر | کامنت | این آیه چجور سوالی بده میشه برزخ چجور بده میشه قیامت؟ ینبوا انسان یومیذ بما قدم و اخر؟ | دین و زندگی | دهم | درس6-منزلگاه بعد | 13990504 |
کاربر | پاسخ کامنت | ظرف این آیه کلا قیامته یعنی داره در مورد یومئذ قیامت صحبت میکنه منظورتونو از اینکه بشه برزخ متوجه نشدم | دین و زندگی | دهم | درس6-منزلگاه بعد | 13990504 |
مهرو سادات نوحی، ریاضى نظام جدید - اصفهان - میانگین تراز 6024 | پاسخ کامنت | سلام اگه بگه ظرف زمان آیه میشه قیامت حتی میگه انسان از اعمال ماتقدم و ما تاخر اگاه میشه تو قیامت و نه توی برزخ پس منظور آیه قیامت ولی اگه بخواد وصل کنه به برزخ میتونه آیه رو بده بگه مربوط به کدام ویژگی عالم برزخ اشاره داره به بسته نشدن پرونده اعمال میشه در کل مربوط به قیامت هست:)) | دین و زندگی | دهم | درس6-منزلگاه بعد | 13990504 |
کاربر | پاسخ کامنت | یعنی توی برزخ ادم از اعمالش اگاه نمیشه؟ | دین و زندگی | دهم | درس6-منزلگاه بعد | 13990504 |
مهرو سادات نوحی، ریاضى نظام جدید - اصفهان - میانگین تراز 6024 | پاسخ کامنت | چرا اگاه میشیم ولی اعمال ماتقدم رو میفهمیم یعنی حتی با اینکه مردیم پرونده اعمال همچنان بازه بواسطه اعمال ماتاخر اونو توی قیامت میفهمیم وبهشت برزخی و جهنم برزخی اونم بواسطه اعمال ماتقدم هست یعنی تو قیامت مجموع اعمال ماتقدم که تو برزخ دونستیم و ماتاخر مشخص میشه . بنظرم من برم کمک دست خدا برای حسابرسی پرونده اعمال شما بهتره:) | دین و زندگی | دهم | درس6-منزلگاه بعد | 13990504 |
زبان فارسی | ||||||
معصومه فرجی، تجربى نظام جدید - داران - میانگین تراز 6600 | کامنت | بچهها میشه لطف کنید ساختمان واژهی "لبان" رو بگید. "ان" وند ساز محسوب میشه؟تو کتابای مختلف فرق داره😓 | زبان فارسی | دهم | درس2-دستور زبان-ساختمان واژه | 13990505 |
آیلین حسنی، تجربى نظام جدید - نقده - میانگین تراز 6329 | پاسخ کامنت | آخ ببخشید من موضوع رو اشتباه متوجه شدم 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ نشانه جمع و ی نکره وند ساز محسوب میشن توی چند تا کنکور هم که با کنکور ما شبیه سازی شده اینجوری در نظر گرفته بودن#مدیر ثبت | زبان فارسی | دهم | درس2-دستور زبان-ساختمان واژه | 13990505 |
سحر کاظمی، تجربى نظام جدید - میانه - میانگین تراز 6760 | کامنت | بهره گیری چرا وندی مرکبه ؟این پسوند گیری رو چه جوری بفهمیم کی جدا میشه کرد کی نه ؟ | زبان فارسی | دهم | درس2-دستور زبان-ساختمان واژه | 13990505 |
آرمین محمدی، تجربى نظام جدید - گچساران - میانگین تراز 5891 | پاسخ کامنت | بهره+بگیر(ب رو حذف میک نیم گیر که بن مضارع هست)+ه..که روی هم رفته میشه وندی مرکب | زبان فارسی | دهم | درس2-دستور زبان-ساختمان واژه | 13990505 |
عربی | ||||||
کاربر | کامنت | اخِر اسم تفضیل بود درسته؟ | عربی | یازدهم | درس1-قواعد-اسم تفضیل | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | اینم میدونین که ءا...ا نوشته میشه ینی همزه پشت ا باشه آ خونده میشه...#برمودا | عربی | یازدهم | درس1-قواعد-اسم تفضیل | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | آخِر اسم فاعل و آخَر اسم تفضیله | عربی | یازدهم | درس1-قواعد-اسم تفضیل | 13990503 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | نکته | حال در عربی به طور کلی دو دسته است :1_حال مفرد یک اسم مشتق نکره منصوب با رمز اختصاری منم که حالت یک اسم به نام صاحب حال یا ذوالحال که این صاحب حال نقش فاعل یا مفعول و..می تونن داشته باشه صاحب حال نقش نیست در ترجمه حال مفرد میتونیم اون را به طور قید حالت ترجمه کنیم. | عربی | دوازدهم | درس2-قواعد-حال | 13990505 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | نکته | حال مفرد باید در جنس (مذکر مؤنث)و عدد(مفرد مثنی جمع)با صاحب حال خود مطابقت کند و اگر صاحب حال جمع غیر انسان بود باید حال به صورت مفرد مؤنث به کار برده شاهدت النجوم زاهرة......و اگر کمه ای مشخصات حال را داشته باشد ولی نقش دیگری گرفته باشد حال محسوب نمیشود | عربی | دوازدهم | درس2-قواعد-حال | 13990505 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | نکته | نوع دوم جمله حالیه:1-فعلیه(قبل ا فعل وقد بیاد.یا قبل از فعل هیچ حرفی به کار نرفته.اگه قبل فعل حرف و به تنهایی به کار رود جمله حالیه محسوب نمیشود)-2-اسمیه(بعد از واو یا ضمیر و خبر .یا مبتدا و خبر یا خبر مقدم و مبتدای مؤخر میآید) | عربی | دوازدهم | درس2-قواعد-حال | 13990505 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | نکته | و نکته آخر خبر افعال ناقصه و مفعول دوم افعال مقابل شباهت زیادی به حال دارد:جعل.وجد.اتخذ و.. | عربی | دوازدهم | درس2-قواعد-حال | 13990505 |
محمدجواد مولوی، تجربى نظام جدید - بن - میانگین تراز 6513 | نکته | *چند نکته مهم عربی...شماره 1*کل+ اسم جمع...همه//کل+اسم مفرد=هر....کل التلامیذ(همه دانش آموزان) ِ...کل التلمیذ(هر دانش آموز)..کل اِناءِ یترشح ما فیه(هر کوزه ای آن چیز را ترشح میکند که درون اوست) ..کل المسائل یطرح فی الجلسه(همه مسایل در جلسه مطرح شد) | عربی | دوازدهم | ترجمه | 13990505 |
محمدجواد مولوی، تجربى نظام جدید - بن - میانگین تراز 6513 | نکته | *چند نکته مهم عربی...شماره 2*هذه..هذا...تلک..ذلک+اسم معرفه یا نکره...اگر معرفه باشه..ضمیر اشاره..و اگر نکره باشه..ضمیر ما مبتدا و اسم بعد از اون خبره...هذه التلمیظ النظیف رجع من المدرسه(این دانش آموزِ تمیز از مدرسه بازگشت)هذه تلمیذ نظیف رجع من المدرسه.(این دانش آموز تمیزیست که از مدرسه باز میگردد)..رجع در اولی..خبر و در دومی جمله ایست که نکره را تعریف میکند | عربی | یازدهم | درس4-قواعد-معرفه و نکره | 13990505 |
کاربر | کامنت | منظور از لام امر و لا تعلیل چیه | عربی | یازدهم | درس6-قواعد | 13990505 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | پاسخ کامنت | لام امر یا لام امر غایب از حروف جازم فعل مضارع هستند که معمولا ابتدای جمله بکار میرود و به معنای باید و مهم اینکه قبل از صیغههای غایب و متکلم بکار میرود..........لام ناصبه یا تعلیل از حروف ناصب فعل مضارع به معنای تا-تا اینکه-قبل از تمام صیغههای مضارع بکار میرود غالبا وسط و آخر جملات است برسر یک فعل آمده تا علت انجام فعل قبلی را بیان کند | عربی | یازدهم | درس6-قواعد | 13990505 |
محمدصادق عباسی، انسانى نظام جدید - شهرکرد - میانگین تراز 6041 | پاسخ کامنت | لام امر غایب یا جازمه.جازم فعل مضارع به معنای باید قبل از صیغههای غایب و متکلم به کار میرود و غالبا ابتدای جمله بکار میرود .اگر قبل از فعلی که همراه لام است حروف (و-ف-ثُمَّ)آمده باشد لام امر غایب است...................لام ناصبه یا تعلیل از حروف ناصب فعل مضارع به معنای تا.تا اینکه قبل از تمامی صیغههای مضارع بکار میرود پس اگر حرف لِ قبل از صیغههای مخاطب بود حتما ناصبه است نام دیگر این لام تعلیل است یعنی بر سر یک فعل اومده تا علت انجام یک فعل دیگر را بیان کند | عربی | یازدهم | درس6-قواعد | 13990505 |
پوریا صالحی، تجربى نظام جدید - مشهد - میانگین تراز 6810 | کامنت | یُفعَلُ تو چه بابی هست ؟ثلاثی مزیده یه مجرد؟ | عربی | دهم | درس3-قواعد-باب | 13990505 |
امیرحسین جودکی - عضو سایت | پاسخ کامنت | سلام. یُفعِلُ بوده از باب افعال...که مجهول شده. | عربی | دهم | درس3-قواعد-باب | 13990505 |
کاربر | کامنت | سلام رفقا ....آقا دیدین تو بعضی تستای تحلیل صرفی مثلا نوشته که بزیاده حرفین ....مثلا برای یَتَحَرِّکُ نوشته که بزیاده حرفین...تو این موارد باید از روی همین وزن و صیغه ای که بهمون دادن نظر بدیم یا باید ببریم تو مصدرش و از روی مصدرش نظر بدیم؟ | عربی | دوازدهم | درس1-قواعد-تحلیل صرفی | 13990504 |
سارا محمدیاری، تجربى نظام جدید - ایلام - میانگین تراز 6160 | پاسخ کامنت | از روی حالت ماضی باید بگین ، مثلا باب مفاعله ماضیش میشه فاعل، پس یک حرف اضافه داره . ولی اگه از رو مصدر بگین میشه سه تا که اشتباه میشه. کلا باب افعال و تفعیل و مفاعله یکی/استفعال سه تا/ تفاعل ، تفعل،انفعال و افتعال هم دوتا | عربی | دوازدهم | درس1-قواعد-تحلیل صرفی | 13990504 |
بهار علیجانی، تجربى نظام جدید - الشتر - میانگین تراز 5973 | کامنت | در عربی همهی اعداد صفت حساب میشوند یا فقط اعداد ترتیبی ؟ توی ازمون نهم زرد سوال این مبحث به نظرتون اشتباه نبود؟ | عربی | دهم | درس1-قواعد-اعداد | 13990504 |
کاربر | پاسخ کامنت | از بین اعداد فقط اعداد 1 و 2 اصلی و همه اعداد ترتیبی صفت محسوب میشن.....سپیده | عربی | دهم | درس1-قواعد-اعداد | 13990504 |
ریاضی | ||||||
کاربر | نکته | 🍁🍃یه نکته بگم برا بچههای نظام قدیم،توی ریاضی تو تابع رشد و زوال بدون اینکه روی سوالو بخونین فقط کافیه جواب ال ان را تقسیم بر ضریب تی کنید به جواب میرسید به همین راحتی😊 فقط اگه تی رو برحسب سال یا ماه یا روز خواست خودتون تبدیلهای لازم رو انجام بدین😌#750 | ریاضی | یازدهم | لگاریتم | 13990505 |
کاربر | کامنت | هر یک از مدارس ای بی سی دی ای چهار نفر به اردوگاه دانش آموزی دعوت شده اند.به چند طریق میتوان سه دانش آموز دو به دو غیر هم مدرسه باشند انتخاب کرد؟ لطفا جواب بدین 😷.. | ریاضی | دهم | جایگشت | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | اول میشه انتخاب سه از 4 ( سه تا مدرسه انتخاب کنیم) ضربدر انتخاب یک از 4 (از هر مدرسه یه دانش اموز برداریم که مدرسه هاشون دو به دو متفاوت بشه ) که میشه چهار ضربدر چهار =شونزده | ریاضی | دهم | جایگشت | 13990505 |
کیانا الف - عضو سایت | پاسخ کامنت | اول انتخاب سه از پنچ ( برای تعیین مدرسه ) × انتخاب یک از چهار × انتخاب یک از چهار × انتخاب یک از چهار = 640 | ریاضی | دهم | جایگشت | 13990505 |
آرمین محمدی، تجربى نظام جدید - گچساران - میانگین تراز 5891 | کامنت | بچههای عزیز میشه لطفا جوابمو بدین:توی سوالات معادلات مثلثاتی معمولا خود معادلات رو حفظ میکنم ولی همیشه بین 2 گزینه غلطه رو انتخاب میکنم....مثلا سوال 148 همین آزمون که بین 2 گزینه اول و دوم اشتباهی گزینه اول رو زدم(البته با رد گزینه که رفتم هر دو درست میشد)چیکار کنم توی این مواقع؟تکنیکی چیزی نیست؟جواب بدین خواهشا ❤❤❤❤ | ریاضی | دوازدهم | معادلات مثلثاتی | 13990505 |
محمدطاها رستمی، تجربى نظام جدید - سنندج - میانگین تراز 6388 | پاسخ کامنت | سلام داداش خداقوت،راسیتش بعد حل کردن معادله اگه بخوای ادامشو بری یکم طول میکشه،اگه رو مفهوم مثلثات مسلط باشی میتونی ذهنی تشخیصشون بدی و سریعتر پیش بری!اوایل شاید سخت باشه اما بعدش خودت روش خودت و پیدا میکنی | ریاضی | دوازدهم | معادلات مثلثاتی | 13990505 |
کاربر | کامنت | بچهها تو معادله مثلثاتی از کجا تشخیص بدیم جواب کلیتر کدومه ؟ من رو دایره علامت میزنم ولی بعضیا نمیه با این روش ، مثلا بین کا پی چهارم + پی هشتم و کا پی دوم + پی چهارم از کجا بدونم کدوم کلی تره ؟ سوال 143 داخل 97 | ریاضی | دوازدهم | معادلات مثلثاتی | 13990505 |
فروغ نعمتی، تجربى نظام قدیم - قائمیه | پاسخ کامنت | جواب جزئیتر زیرمجموعه کل میشه!ولی تو این سوال چون تهش به برابری تانزانت و کتانژانت میرسی و کمانا فرق دارن باید به صورت متمم حلش کنی و یه جواب بیشتر بدست نمییاد! | ریاضی | دوازدهم | معادلات مثلثاتی | 13990505 |
کاربر | کامنت | بچهها میشه بگین ریشههای این معادله ایکس به توان سه منهای دو ایکس به توان دو منهای دو ایکس به علاوه یک رو چجوری باید حساب کنم؟ 😕بچهها لطفا یکی بگه😭 | ریاضی | دهم | معادله | 13990505 |
محمد خنجی، تجربى نظام جدید - خنج - میانگین تراز 6870 | پاسخ کامنت | سلام،خسته نباشین...اینجور معادلهها معمولا با جایگذاری حل میشه،وقتی به اینجور معادله هایی رسیدین اعداد 1 و -1 و 2 و -2 رو جایگذاری کنین،مثلا اینجا منفی یک بزارین صفر بهتون میده یعنی این معادله بر عبارت ایکس به اضافهی یک بخش پذیره که بر این تقسیم میکنین و هر چی جوابه بدست میاد | ریاضی | دهم | معادله | 13990505 |
کاربر | کامنت | بچهها براکت منفی یک از راست چی میشه؟ در واقع سوال براکت منفی ایکسه که باید توی نقطه منفی یک حد بگیریم | ریاضی | دهم | براکت | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | براکت منفی یک از راست میشه منفی یک | ریاضی | دهم | براکت | 13990503 |
صبا اسکندری، تجربى نظام جدید - زنجان - میانگین تراز 6142 | پاسخ کامنت | میتونستی شکل بکشی یا با استدلال و مثال حل کنی منفی یک از سمت راست میشه تقریبا 0.9- اینو به توان 2 برسون میشه0.81 بعد با 1- جمعش کن یه عددنزدیک به صفر از سمت منفی در میاد/مدیر ثبت کن دیگه:) | ریاضی | دهم | براکت | 13990503 |
طهورا پوراکبری، تجربى نظام جدید - رشت - میانگین تراز 6911 | کامنت | سلام وخسته نباشیدببخشید منبع من گفته ک نقاط ابتدا و انتهای بازه جزو نقاط بحرانی محسوب نمیشه من الان واقعا موندم چون قبلا هم تو سوالاتی دیده بودم ک در نظر گرفته نمیشده و تو سوالاتی در نظر میگرفتنممنون میشم در این مورد توضیح بدید | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990503 |
زینب مشهدی ویدوجی، تجربى نظام جدید - کاشان - میانگین تراز 7126 | پاسخ کامنت | سلامببینید کتاب درسی اول گفته بود نمیشه ولی بعدش اصلاحیه اومد که نقاط ابتدایی و انتهایی رو هم بحرانی بگیریم | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990503 |
بردیا سنگینی، تجربى نظام جدید - بانه - میانگین تراز 6094 | پاسخ کامنت | برای کتاب نظام جدید چند وقت پیش یه اصلاحیه اومد که سر و ته بازه هم بحرانی حساب میشه | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990503 |
کاربر | کامنت | بچهها وقتی ی تابع وارون میشه دامنش هم برعکس میشه مثلا اگه باشه ایکسهای بزرگتر از صفر میشه ایکسهای کوچکتر از صفر؟ | ریاضی | دهم | تابع | 13990502 |
علی نصیرزاده دشتگل، تجربى نظام جدید - گرگان - میانگین تراز 6669 | پاسخ کامنت | نه چیزی برعکس نمیشه در واقع جای دامنه و برد عوض میشه مثلا اگه یک تابع دامنش ایکس بزرگتر صفر و بردش وای بزرگتر 1 باشه دامنه معکوسش میشه ایکس بزرگتر 1 و برد معکوسش میشه وای بزرگتر صفر | ریاضی | دهم | تابع | 13990502 |
کاربر | کامنت | اگه ما یه تابع داشته باشیم ،و تو یه بازه پیوسته باشه ،چرا تو اون بازه حتما اکسترمم مطلق داره؟اگه تابع ثابت باشه چی؟ | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990502 |
زهرا احمدی آزاد، تجربى نظام جدید - مشهد - میانگین تراز 6180 | پاسخ کامنت | تابع ثابت بینهایت اکسترمم نسبی داره اما مطلق نداره. | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990502 |
کاربر | کامنت | دوستان نقطه ابتدا و انتهای بازه میتونن اکسترمم مطلق باشن ولی نسبی نیستن .درسته ؟ | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990502 |
سالار فیروزی، تجربى نظام جدید - میاندوآب - میانگین تراز 6842 | پاسخ کامنت | بله مطلق میتونه باشه//اما یه سوال اگه انتهای بازه مثلن سمت چپ باشه//میخواین با چه چیزی نسبتشو بگیرین//اصلن برای نسبیت باید دوطرف هم تو دامنه باشه تا نسبت به اونا سنجیده شه نه در انتهای بازه | ریاضی | دوازدهم | مشتق | 13990502 |
شیمی | ||||||
الهام لارکرمانی، تجربى نظام جدید - مشهد | کامنت | اگر پی اچ دو اسید برابر باشد حتما رسانایی آنها هم برابره؟ | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990501 |
سلطان محمود - عضو سایت | پاسخ کامنت | رسانایی الکتریکی بله/این نکته تو کنکور 94 خارج هم ذکر شده بود | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990501 |
الهام لارکرمانی، تجربى نظام جدید - مشهد | کامنت | در آب خالص هرچه غلظت هیدرونیوم زیاد بشه غلظت هیدروکسید هم زیاد میشه. میشه توضیح بدین؟ | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990501 |
محمد مهربتن - عضو سایت | پاسخ کامنت | چون پی اچ آب ثابته باید غلظت هیدرونیوم و هیدروکسید برابر باشه در نتیجه با افزایش هر کدوم اون یکی هم زیاد میشه | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990501 |
کاربر | کامنت | آمونیوم اسید چرب چیست؟ | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990503 |
علی شریفی ارخلو، تجربى نظام جدید - گچساران - میانگین تراز 5988 | پاسخ کامنت | صابون مایع که آمونیوم داره(در واقع داره واکنش دهندهها رو میگه یعنی آمونیوم با اسید چرب واکنش بده صابون بهدست میاد) | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990503 |
مریم اسماعیلی، تجربى نظام قدیم - دهلران - میانگین تراز 6356 | کامنت | چرا ترکیب سدیم هیدورژن سولفات خاصیت اسیدی داره؟ | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990505 |
محمدامین دیزگانی، تجربى نظام قدیم - گچساران - میانگین تراز 6577 | پاسخ کامنت | هیدروژن سولفات یه اسید 2عاملی است. یونش اولش با سدیم هیدروکسید خنثی میشه چون 2تاش قوی هستن. از اونجا که یونش دوم هم مقداری هاش مثبت تولید میکنه، محلول خاصیت اسیدی پیدا میکنه | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990505 |
کاربر | کامنت | اون کربنی ک با اکسیژن اتصال داره جزء قسمت هیدروکربنی پاک کننده صابونی حساب میشه؟ | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990505 |
حسین مرزبان، تجربى نظام جدید - مرودشت - میانگین تراز 6925 | پاسخ کامنت | خیر، جزو بخش آب دوست آنیون هست | شیمی | دوازدهم | فصل1 | 13990505 |
کاربر | کامنت | در ترکیب یونی MX با اندیس سه، شمار الکترونهای کاتیون و آنیون برابره. بین فلز M و نافلز X چند عنصر وجود داره؟جواب سه. | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
محیا اسدپور، تجربى نظام قدیم - تهران | پاسخ کامنت | فلز مثلا میتونه آلومینیوم باشه Al سه مثبت بعد نافلز هم میتونه باشه F یه منفی حالا Al 13 هست و F 9 ، یون که بشن آلومنیوم الکترون میده و فلوئور الکترون میگیره و بین سیزده تا نه سه عنصر با نام نئون 10 سدیم 11 و منیزیم 12 وجود داره | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
کاربر | کامنت | اگر محلول یک ترکیب مجهول را روی شعله بپاشیم و رنگ شعله سبز شود همواره ترکیب مجهول تنها میتواند نمک باشد. چرا این جمله درسته؟ مگه فقط نمکها میتونن رنگ شعله رو تغییر بدن ؟ | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
مهسا قنبری، یازدهم تجربی - فردیس - میانگین تراز 6076 | پاسخ کامنت | رنگ عناصر نافلز مرئی نیست پس تغییر رنگ به دلیل وجود عنصر فلزی است که در ترکیب یونی شرکت کرده و تشکیل نمک میده | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
آرمین محمدی، تجربى نظام جدید - گچساران - میانگین تراز 5891 | کامنت | بار یون نیترید،3 بار منفی هست یا یک بار منفی؟ | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
معصومه فرجی، تجربى نظام جدید - داران - میانگین تراز 6600 | پاسخ کامنت | نیترید اِن (سه بار منفی)/آزید اِن 3 (یه بار منفی) | شیمی | دهم | فصل1 | 13990501 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | نکته | #نکته شیمی (باید به کلمهی میانگین دقت کرد) : پیوندهای هیدروژنی میان مولکولهای اتانول و آب در محلول از پیوندهای هیدروژنی میان مولکولهای آب، ضعیفتر و از پیوندهای هیدروژنی میان مولکولهای اتانول قویتر است. تجربه نشان میدهد که پیوند هیدروژنی آب ــ اتانول از میانگین پیوندهای هیدروژنی آب خالص و اتانول خالص قویتر است. این ویژگی عامل انحلال اتانول در آب است. | شیمی | دهم | فصل3 | 13990502 |
کاربر | کامنت | چرا نقطه جوش H2O از HF بیشتره با این که جرمش کمتره؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990503 |
کاربر | پاسخ کامنت | پیوندهای هیدروژنی بیشتری بین مولکولهای آب وجود داره | شیمی | دهم | فصل3 | 13990503 |
کاربر | کامنت | در 684 گرم آلومینیوم سولفات چه تعداد اتم گوگرد وجود دارد؟ آلومینیوم=27 و گوگرد= 32 و اکسیژن =16 | شیمی | دهم | فصل1 | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | شش ضربدر اووگادرو | شیمی | دهم | فصل1 | 13990505 |
غزال زاده سلیمان، تجربى نظام قدیم - بروجرد - میانگین تراز 6953 | کامنت | کسی میدونه پیوند هیدروژنی اتانول_آب قوی تره یا آب_آب؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
پری ناز محمدیان مقدم، تجربى نظام قدیم - رفسنجان - میانگین تراز 6435 | پاسخ کامنت | اتانول_آب> آب_آب>اتانول_اتانول ترتیب قوی بودنشون اینجوریه | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
کاربر | کامنت | استون قطبیه ، بعد حلال ناقطبیه؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
معصومه فرجی، تجربى نظام جدید - داران - میانگین تراز 6600 | پاسخ کامنت | استون هم محلول در آبه هممحلول در چربی( یه چی مثل صابون) | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
شیما بالسینی، تجربى نظام جدید - میانه - میانگین تراز 6881 | پاسخ کامنت | استون جزو حلالهای آلی قطبیه که برا چربی و رنگ و لاکها هم مورد استفاده قرار میگیره دو قسمت قطبی و ناقطبی داره به علت غلبه بخش قطبی کلا قطبیه ولی با قسمت ناقطبیش میتونه با ناقطبیها واکنش بده | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | کامنت | هر مادهی دارای انحلال پذیری زیاد، الکترولیت است. ص یا غ؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
معصومه باسلیقه - عضو سایت | پاسخ کامنت | غلطه اتانول و استون به هر نسبتی تو آب حل میشن ولی الکترولیت نیستن | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | کامنت | نقره کلرید مگه رسوب نامحلول نبود؟ پس چجوری میگین الکترولیته؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
شیما بالسینی، تجربى نظام جدید - میانه - میانگین تراز 6881 | پاسخ کامنت | الکترولیت قویه! چون همون مقدار اندکی که هم حل میشه به صورت کامل یونیده میشه! محلول الکترولیتش قوی نیست چون انحلال پذیری کمی داره! | شیمی | دهم | فصل3 | 13990505 |
کوثر عزیزیان، تجربى نظام جدید - مبارکه - میانگین تراز 6324 | کامنت | چرا نقطه جوش آب از HF و آمونیاک بیشتره؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
کاربر | پاسخ کامنت | چون تعداد پیوند هیدروژنی که آب تشکیل میشه چهاتاس ولی اونا هر کدوم دو تا، به همین دلیل در یک مول آب تعداد پیوند هیدروژنی که باید شکسته بشه تا بخار بشه بیشتر از اوناس و در نتیجه انرژی و دمای لازم برای شکستنشون هم بیشتره. | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
کاربر | کامنت | پیوند آب-آب قویتر از آب-اتانول و اتانول-اتانوله؟یا نه؟ | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
سعیده صابریان، تجربى نظام قدیم - نیشابور - میانگین تراز 6018 | پاسخ کامنت | به ترتیب آب-اتانول بیشتر از آب-آب و آب-آب بیشتر از اتانول-اتانول هست اصلا اگر آب اتانول قویتر نباشه پیوندش تشکیل نمیشه | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
کاربر | کامنت | چرا نقطه جوش استون کمتر از اتانول هست؟ آخه جرم مولی استون که بیشتره. | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
محمدطاها رستمی، تجربى نظام جدید - سنندج - میانگین تراز 6388 | پاسخ کامنت | اتانول هیدروژنی میده اما استون نه | شیمی | دهم | فصل3 | 13990506 |
کاربر | کامنت | چرا آمید حاصل از آمونیاک و اتانوییک اسید، نقطه جوشش از اتانوییک اسید بیشتره؟ جرمش که کمتره و هر دو هم پیوند هیدروژنی میدن | شیمی | یازدهم | فصل3 | 13990501 |
محمدکاظم ایمانی خوشخو، تجربى نظام جدید - لاهیجان - میانگین تراز 6527 | پاسخ کامنت | پیوند هیدروژنی اون بیشتر از اتانوئیک اسید هست. برای نقطه جوش اول پیوندها رو نگاه کنید بعد جرم مولی. مورد بعدی هم که پیوند نیتروژن و هیدروژن هستش که در آمید هستش پس قطعا مشخصه که نقطه جوش اون بیشتر از دیگری هستش. | شیمی | یازدهم | فصل3 | 13990501 |
کاربر | کامنت | دریک تناوب کمترین شعاع یونی مربوط به گروه سیزده و بیشترین شعاع مربوط به گروه پونزدهه. چرا؟ | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
کاربر | پاسخ کامنت | چون توی یه دوره وقتی فلزها الکترون از دست میدن شعاعشون کاهش پیدا میکنه و نافلزها وقتی الکترون میگیرن شعاعشون افزایش پیدا میکنه در نتیجه شعاع آنیونها بیشتر از کاتیونها میشه حالا اگه بخوایم شعاع بین کاتیونها رو مقایسه کنیم گروه 13 چون کوچکترین شعاع رو بین فلزها داشت پس کاتیونش هم کوچکترین شعاع رو پیدا میکنه واسه نافلزها هم همینطور ولی یه نکته ای که هستش این که جملتون بیشتر برای تناوب 3 و 4 به نظرم صدق میکنه نه تناوبهای دیگه | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
فاطمه امینیان، تجربى نظام جدید - دامغان | پاسخ کامنت | گروه 13 کاتیون هست اما گروه 15 آنیون ...کاتیونها الکترون از دست دادن یک لایه کمتر دارن شعاع کم شده ولی آنیون الکترون گرفته و نیروی دافعهی بین االکترونی دارن و باعث بزرگ شدن یون میشه.. | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
مریم فخاری نژاد، تجربى نظام جدید - شیراز - میانگین تراز 6742 | کامنت | چرا این جمله درسته؟ فرمول تجربی آلکنی بهنام 1- هگزن با فرمول تجربی سیکلوپنتان یکسان است؟ | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | پاسخ کامنت | فرمول تجربی گفته پس ساده میشن. میشه سی هاش دو. فرمول تجربی یا فرمول ساده،فرمولی است که سادهترین نسبت صحیح بین شمار اتمهای سازندهی یک ترکیب را نشان میدهد.(سوال کنکور سراسری تجربی داخل 98-با اینکه تو کتاب درسی نبود)مثلا فرمول تجربی بنزن میشه سی هاش/اتین میشه سی هاش/اتان میشه سی هاش 3/اتانول میشه سی دو هاش شش او | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
کاربر | کامنت | نقطه جوش اتانوئیک اسید بیشتره یا متیل متانوات?(فرمولشون که مثل همه) | شیمی | یازدهم | فصل3 | 13990505 |
حنیفه کوچکی، تجربى نظام جدید - گنبد - میانگین تراز 6168 | پاسخ کامنت | اتانوئیک اسید چون پیوند هیدروژنی داره | شیمی | یازدهم | فصل3 | 13990505 |
کاربر | کامنت | رسانایی گرمایی سیلیسیم زیاده یا مثل رسانایی الکتریکیش کمه؟ | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
فاطمه شبان، تجربى نظام جدید - طبس | پاسخ کامنت | گرمایی زیاد الکتریکی کم | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990505 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | کامنت | دلیل واکنش پذیری بیشتر کربن نسبت به سیلیسیم چیست؟ | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990507 |
امیرمحمد بارانی، تجربى نظام جدید - سیرجان - میانگین تراز 6819 | پاسخ کامنت | خب هردو الکترون به اشتراک میذارن و از بالا به پایین خواص الکترون به اشتراک گذاری کم میشه | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990507 |
سارا شهابی اقدم، تجربى نظام جدید - اردبیل - میانگین تراز 5934 | پاسخ کامنت | هم گروهن با هم و کربن بالاتر از سیلسیم قرار گرفته | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990507 |
کاربر | کامنت | میشه لطفا مقایسه آنتالپی سوختن آلکانها و الکلها و آلکنها و آلکینها رو بگید؟ | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990507 |
هانیه شادمانی، تجربى نظام جدید - زرین دشت - میانگین تراز 6006 | پاسخ کامنت | آلکان>آلکن>الکل>آلکین | شیمی | یازدهم | فصل1 | 13990507 |
فیزیک | ||||||
کاربر | کامنت | بچهها توروخدا این سوال فیزیکو حل کنین:کمترین مسافتی ک یک نوسانگر در مدت زمان یک سوم دوره طی میکند چند برابر دامنه است؟توروخدا با راه ححل بگین | فیزیک | دوازدهم تجربی | نوسان و موج | 13990502 |
فاطمه صالح نیا، تجربى نظام جدید - کرمان - میانگین تراز 6572 | پاسخ کامنت | نکتش اینه که باید نصف زمان رو یک طرف نقطه بازگشت بگیری و نصف دیگه اونطرفش...فک کنم جواب بشه برابر با دامنه | فیزیک | دوازدهم تجربی | نوسان و موج | 13990502 |
پوریا صالحی، تجربى نظام جدید - مشهد - میانگین تراز 6810 | کامنت | میشه یه نفر کامل توضیح بده چه زمانی فنر آویخته از آسانسور (با جرم)طولش افزایش و چه زمانی کاهش پیدا میکنه؟ | فیزیک | دوازدهم تجربی | دینامیک | 13990506 |
پارسا جمشیدی، تجربى نظام جدید - تهران - میانگین تراز 6537 | پاسخ کامنت | بالا تند شونده+پایین کند شونده⬅فنر کشیده میشه/بالا کند شونده+پایین تند شونده⬅فنر جمع میشه | فیزیک | دوازدهم تجربی | دینامیک | 13990506 |
کاربر | کامنت | وقتی یه تعدادی لامپ رو سری ببندیم نورشون بیشتره یا وقتی موازی ببندیم؟ | فیزیک | دوازدهم تجربی | الکتریسیته ساکن | 13990506 |
زینب علی بخشی، تجربى نظام جدید - بروجرد - میانگین تراز 5755 | پاسخ کامنت | موازی چون مقاوت کل رو که حساب کنی کمتر میشه و وقتی مقاومت کمتر باشه جریان بیشتر هست و نورشون هم بیشتره | فیزیک | دوازدهم معماری | الکتریسیته ساکن | 13990506 |
کاربر | کامنت | لطفا لطفا لطفا این سوالو واسم توضیح بدین:چگالی یخ 0.9 آب است...مخلوطی از این دو را در گرما گذاشته ایم بعد مدتی از حجم مخلوط 12 سانتی متر مکعب کم میشود.با صرف نظر از تبخیر جرم اولیه یخ چقدر بوده است؟1)90 گرم...2)108 گرم....3)120 گرم...4)هیچکدام....خواهش میکنم توضیح بدین | فیزیک | دوازدهم تجربی | دما و گرما | 13990507 |
مهدی رحیمی هلری، تجربی نظام جدید - قشم | پاسخ کامنت | 108 گرم؟نگا جرم یخ ذوب شده با جرم آب تولید شده برابره خب پس رو(آب)×وی(آب)=رو(یخ)×وی(یخ) بعد طبق داده مسئله رو آب 0.9 رو یخه خب پس وی آب میشه=0.9 وی یخ این تا اینجا بعد با توجه به اینکه رو یخ از آب کمتر پس در جرم مساوی از این دو تا حجم یخ بیشتره پس وقتی ذوب میشه حجم کاهش پیدا میکنه پس مینویسین وی یخ _ وی آب= 12 (از چپ به راست بخون) حالا دوتا معادله داریم و دو مجهول هر طوری دوست داشتی حل کن وی رو بدست بیار در آخر ضربدر چگالی یخ کن که میشه 108 | فیزیک | دوازدهم تجربی | دما و گرما | 13990507 |
کاربر | کامنت | بچهها اگه دو جسم رسانا رو به هم تماس بدیم بار به نسبت اندازه بینشون پخش میشه؟اگه با یک سیم به هم وصلشون کنیم بار از پتانسیل کمتر میره به بیشتر؟ چرا پس تو میدان جریان از پتانسیل بیشتر به کمتره؟ | فیزیک | دوازدهم تجربی | الکتریسیته ساکن | 13990507 |
مهسا قنبری، تجربی نظام جدید - فردیس | پاسخ کامنت | در واقع الکترون از پتانسیل کم به بیشتر میره و جریان ایجاد میکنه ولی به طور قرار داد جریان رو حاصل از شارش ذرات مثبت و خلاف جهت حرکت الکترون در نظر میگیرن | فیزیک | دوازدهم تجربی | الکتریسیته ساکن | 13990507 |
کاربر | کامنت | بچهها اجرتون با امام حسین میشه توضیح بدین تراز شدت صوت آستانهی دردناکی دربسامد1000هرتز چجوری میشه 12بل و تراز شدت صوت آستانهی شنوایی در بسامد 1000هرتز چجوری میشه صفر؟لطفا میشه خیلی کامل توضیح بدین ممنونم | فیزیک | فارغ التحصیل تجربی | نوسان و موج | 13990507 |
پگاه دژاگه، تجربى نظام قدیم - کرمانشاه - میانگین تراز 6350 | پاسخ کامنت | واسه استانه درد ناکی تو اون بسامد شدت صوت یک هستش پس اگه یک رو بر 10به توان منفی دوازده<شدت صوت مبنا>تقسیم کنیم وازش لگاریتم بگیریم میشه 12بل/اما دراستانه شنوایی در بسامد 1000شدت ده به توان منفی دوازدس که بر مبنا <ده به توان منفی 12>تقسیم کنیم یک میشه ولگاریتم یک هم صفر میشه. | فیزیک | فارغ التحصیل تجربی | نوسان و موج | 13990507 |