به فرزندتان بازخورد مثبت بدهید

میل به پیشرفت در دانش‌آموزان و حمایت خانوادگی، همواره دو عامل زمینه‌ای برای ایجاد فرصت موفقیت در شرایط تحصیلی دانش‌آموزان بوده است.

به فرزندتان بازخورد مثبت بدهید

میل به پیشرفت در دانش‌آموزان و حمایت خانوادگی، همواره دو عامل زمینه‌ای برای ایجاد فرصت موفقیت در شرایط تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. هر کدام از این عوامل به‌تنهایی نقش مؤثری در بهبود وضعیت درسی دانش‌آموزان ایفا می‌کند؛ اما ترکیب هوشمندانه‌ی این دو‌، حس دلپذیری از موفقیت را دانش‌آموزان و والدین می‌بخشد. فرصت طلایی انگیزش دانش‌آموزان در محیط خانه با استفاده از انگیزه‌ی درونی آنان، کارامد‌تر و پویاتر می‌شود.

آشناکردن دانش‌آموزان با بازخوردهای مثبت عملکردشان یکی از راهکارهای مهمی است که از دل این مشارکت هوشمندانه‌ی موفقیت‌محور حاصل می‌شود. اولین و مهم‌ترین دستاورد این کار آشناشدن دانش‌آموز با بخش‌هایی از عملکرد شخصی است که شاید در زمان پرداختن به عوامل منفی نادیده مانده است. شخصی‌بودن این موارد همواره شانس تکرارشوندگی و الگوسازی از ویژگی‌های مثبت را ایجاد می‌کند؛ ضمن آنکه شخصی‌بودن، زمینه‌ای برای تداوم فعالیت در زمینه‌ی راهکارهای مثبت است. ارائه‌ی تحلیل‌های قابل‌فهم آماری از عملکرد کلاسی در یک آزمون، با اولویت‌بخشی به نمره‌های بهتر و بالاتر، همیشه ابزاری برای بهترشدن دانش‌آموزان در آزمون‌های مشابه بعدی است.

درنظرگرفتن خط زمانی برای مسیر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و بررسی طی‌کردن این مسیر توسط والدین که آن را رصد مسیر پیشرفت می‌نامیم، یکی دیگر از مواردی است که در عین القاکردن حس تداوم راهکارها، احساس توجه و رضایت شما از عملکرد دانش‌آموز را به لو منتقل کند. مقاطع زمانی مشخصی را برای توجه به عملکرد کلی دانش‌آموزان در نظر بگیرید و برای این پیگیری‌، مستمر و باانگیزه عمل کنید. دیدن و مرورکردن روند موفقیت‌آمیز عملکرد دانش‌آموز راهی مطمئن برای ایجاد انگیزه‌ی تداوم در او و نیز الگوی مناسبی برای سایر دانش‌آموزان است.

فعال‌بودن و تلاش‌کردن برای تحقق اهداف‌، صرفاً در شرایطی محقق می‌شود که ابتدا هدف واضحی داشته باشیم و بعد در قالب این هدف، دستاوردهایی متعالی برای خود تعریف کرده باشیم. در غیاب اهداف واضح‌، انجام هر فعالیتی خسته‌کننده خواهد بود. این یعنی شروع بی‌انگیزگی و افت کیفیت عملکرد. هماهنگ‌کردن اهداف با ویژگی‌های شخصی و استعدادهای ذاتی دانش‌آموزان، یکی از راهکارهای مهم انگیزه‌بخشی والدین به آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که این اهداف هیچ‌گاه نمی‌تواند یک فرمول ثابت و تغییرنیافتنی داشته باشد. این اهداف می‌تواند متناسب با مسیر حرکتی دانش‌آموزان، بزرگ‌تر و متعالی‌تر شود.

منبع: www.teachthought.com

Menu