گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ایزدمهر احمدی نژاد، رتبه1تجربی کشور98

در این مطلب، مصاحبه کاظم قلمچی با رتبه یک تجربی کشور از تهران را به همراه فیلم این گفت و گو باهم مشاهده می‌کنیم...

گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ایزدمهر احمدی نژاد، رتبه1تجربی کشور98

لطفا خودتان را معرفی کنید.

ایزدمهر احمدی­ نژاد رتبه 1 تجربی 98 از تهران هستم.


می­توانید راجع­ به روش درس خواندنتان در سال آخر توضیح دهید که ببینیم آیا در این سال آخر به طور خاص تغییری کرده است یا خیر؟

در سال­ های یازدهم و دوازدهم به طور مشابه درس می­ خواندم. تنها در سال دهم ساعت مطالعه ­ام یک یا دو ساعت کمتر بود.از لحاظ شیوه مطالعه نیز سعی می­کردم در اوایل سال بیشتر دروس اختصاصی و غیرحفظی مانند ریاضی و فیزیک و محاسبات شیمی را مطالعه کنم و هر چه به سمت اواسط و اواخر سال پیش می­ رفتیم سعی می­کردم دروس حفظی مانند زیست شناسی و دین و زندگی را بخوانم. به طور کلی نیز در سال آخر درس­ هایم را با استفاده از تلفن همراهم می­خواندم به خاطر اینکه نیاز داشتم بین دروس جا به ­جا شوم و نمی ­خواستم از این جهت وقتم را بگیرد.


می­ شود توضیح دهید که آیا وقتی از تلفن همراهتان استفاده می­کردید این ابعاد کوچک مزاحمت ایجاد نمی­کرد؟

اتفاقا وقتی از تلفن همراهم استفاده می­کردم به دلیل این ابعاد کوچک حس می­کردم تمرکز بیشتری بر دروس داشتم.


چه جیزهایی را با استفاده از تلفن همراه می­ خواندید؟

کتب درسی را با استفاده از تلفن همراهم مطالعه می­ کردم.


شما از چه زمانی هدف خود را از لحاظ درس خواندن مشخص کردید؟ زیرا برخی از دانش ­آموزان می­ گویند که ما در دوران راهنمایی درس می­ خواندیم ولی از این زمان خاص تصمیم گرفتیم که به این هدف برسیم.شما نیز گفتید که در سال دهم نیز در کارتان متمرکز بودید درست است؟

بله از دهم و یازدهم به طور جدی شروع کردم اما صرفا از آن جهت می ­خواندم که در درس ­هایم خوب باشم و خیلی به فکر اینکه چه رتبه ­ای می­ آورم نبودم و در سال دوازدهم صرفا به دلیل شرکت در آزمون ­های آزمایشی به این فکر افتادم که رتبه تک رقمی شوم و قبل از آن خیلی برایم مهم نبود.


در سال دهم و یازدهم هدف تان چه بود؟ آینده شغلی و رشته ­ای که به آن فکر می­کردید چه بود؟

بحث آینده شغلی و رشته و یا رتبه بیشتر در سال دوازدهم بود و من از سال دهم سعی می­کردم هر کاری که انجام می ­دادم را به بهترین نحو ممکن آن انجام دهم و در آن زمان نیز سعی می­کردم بهترین کیفیت را داشته باشد.


شما می­گویید من سعی می­کنم هر کاری را به نحو احسنت انجام دهم آیا می­ توانید چند نمونه بیاورید؟ آیا منظورتان صرفا امور درسی است یا غیردرسی را نیز شامل می ­شود؟

خیر،بیشتر در زمینه درسی است.

گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ایزدمهر احمدی نژاد، رتبه1تجربی کشور98

به طور خاص در درس­ ها بگویید که مصداق آن چیست؟

حقیقتا من در دبستان،راهنمایی و دبیرستان در هر سطحی که بودم اول می­ شدم و در آزمون های ورودی تیزهوشان نیز رتبه ­های خوبی می ­آوردم.


این اول شدن باعث غرور،سستی و یا غرور نمی­شد؟

مغرور که هیچوقت؛ و هر گاه که اول می­شدم خیلی هم خوشحال نمی­ شدم و اگر دوم هم می ­شدم چندان تفاوتی با اول شدن نداشت و هیچگاه نیز مأیوس نشدم به خاطر اینکه هر رتبه ­ای که به دست می ­آوردم نسبت به خیلی ­ها بهتر بود و هیچ دلیل منطقی برای مأیوس شدن وجود نداشت.


آینده رشته خود و آینده شغلی خود را چگونه می ­بینید؟ آیا به آن فکر کرده­ اید؟

در حال حاضر پزشکی تهران هدفم است ولی برای تخصص احتمالا چشم ­پزشکی،رادیولوژی یا کاردیولوژی را انتخاب کنم.


تصور من این است که پدر و مادرتان شما را متکی به خود بار آورده­اند.می­توانید بگویید که از زمان کودکی چگونه با شما رفتار می­کردند؟

صد در صد اینطور است اما بیشتر در زمینه تحصیلی متکی به خود بوده­ ام و درس خواندن همیشه برعهده خودم بوده است و شخصیتم از اول همینطور بوده است.


می­توانید برای دروس مختلف روش­ هایی که به شما کمک کرده را بیان کنید؟و از چه زمانی روش­های تان برای شما تثبیت شد؟

من از سال دهم معمولا یک روش ثابت داشتم برای مثال در درس زیست شناسی که دانش­ آموزان  دفعات متعددی آن را می­ خوانند من این کار را نکردم و در سال آخر شاید دو یا سه دور کتاب زیست را مطالعه کردم ولی سعی کردم در همین تعداد دفعات کم آنقدر دقیق بخوانم که هر چیزی که موجود است را در همان دفعات اول یا دوم به دست آورم.


دروس دیگری چون ریاضی و فیزیک را چگونه می­ خواندید؟

ریاضی و فیزیک من از راهنمایی بسیار قوی بود و پایه قوی­ ای داشتم و همیشه به آن خیلی علاقه داشتم و در تابستان قبل از شروع هر سال ریاضی و فیزیک آن را مطالعه می­ کردم و روش خاصی نداشتم.

شما چه میزان درس می­ خواندید؟

در سال یازدهم و دوازدهم روزهایی که به مدرسه نمی ­رفتم 10-12 ساعت و روزهایی که به مدرسه می­ رفتم 5-6 ساعت درس می­ خواندم.


به نظر شما این ساعات کم است یا زیاد؟

زیاد است اما افرادی که این حجم از مطالعه را دارند نیز فراوانند.


یعنی اگر 10-12 ساعت نمی­خواندید و 5-6 ساعت می­خواندید نیز نتیجه می­ گرفتید؟

خیر اما با 8-9 ساعت نیز می­توانستم.


برای دانشگاه تصمیم دارید همین حجم مطالعه را داشته باشید؟

طبق توصیه­ های خانواده در دانشگاه نمی­خواهم مانند دوران کنکور به خودم فشار بیاورم ولی باید ببینم اوضاع دانشگاه چگونه است و بعد تصمیم بگیرم.


چیزی که فکر می­کنید بین شما و دیگر دانش ­آموزان مشترک است و شاید به کارشان بیاید چیست؟

من قبلا هم گفته بودم که هیچگاه ناامید نشوند و اگر نتیجه مطلوب نمی­گیرند به سخنان دیگران که به آنها ایراد می­گیرند توجه نکنند و راه خودشان را ادامه دهند چرا که این صحبت ­ها به آنان کمکی نخواهد کرد.


* برای مشاهده فیلم مصاحبه کاظم قلم‌چی با ایزدمهــر احمدی نژاد و سایر رتبه های برتر کنکور98، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور98

فایل های ضمیمه

گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ایزدمهر احمدی نژاد، رتبه1تجربی کشور98
Menu