اهمیت داشتن دوست برای فرزندان

یکی از دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی داشتن دوست در مدرسه است.

اهمیت داشتن دوست برای فرزندان

یکی از دلایل پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی داشتن دوست در مدرسه  است. این موضوع موجب ایجاد تمرکز و افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.

با کودک خود هر روز گفتگو کنید

امروز مدرسه چه خبر بود؟ با بچه ها چه بازی‌ای کردید؟ امروز همش توی مدرسه خوشحال بودی ؟….

پرسیدن سوالاتی از این دست، کمک می‌کند تا ارتباط کودک با شما قوی‌تر شود و شما به جزئیات اتفاقات روزمره‌ی او در مدرسه اشراف داشته باشید، بتوانید موضوع را ریشه‌یابی کنید و برای آن راه حلی یابید.

ویژگی کسی که همه او را در مدرسه دوست دارند از فرزندتان بپرسید

دانستن ویژگی‌ کودکان اجتماعی و محبوب در مدرسه می‌تواند شما را به  شناختن ضعف کودکتان در دوست یابی یا نگه‌داری دوست کمک کند. دقت کنید به هیچ وجه قرار نیست فرزند خود را مقایسه کنیدیا او را تبدیل به شخصیت دیگری کنید بلکه هدف، شناختن ضعف‌ها و پیدا کردن راه حلی برای آن است.

رفت و آمد خانوادگی خود را بیشترکنید

رفت و آمد کردن با خانواده هایی که فرزند همسن و سال با فرزند شما دارند را بیشتر کنید. او در این معاشرت‌ها فرصت می‌یابد تا با کودکان همسن و سال خود در رابطه باشد و زیر نظر بزرگترها به چالش هائی در روابط بربخورد. شما از نزدیک می توانید به او کمک کنید تا روابطش را بهبود بخشد.

با بچه‌هایی شبیه به خودش ارتباط بیشتری داشته باشد

یک کودک آرام  و سازشگر با بودن در کنار کودک زورگو و پرخاشگر دچار انزوای بیشتری خواهد شد. بهتر است ویژگی های کودک خود را بهتر بشناسید و اجازه بدهید در اولین گام او ارتباط بیشتری با بچه‌های شبیه به خودش داشته باشد تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و در قدم‌های بعدی، شیوه‌ی ارتباط با سایر کودکان را خواهد آموخت.

گروه‌های خارج از مدرسه را امتحان کنید

فرزند خود را یه گروه‌های دوستی مدرسه محدود نکنید او را به پارک ببرید، به باشگاه، خانه بازی، .....بودن در بین کودکانی غیر از همکلاسی‌ها به او کمک می کند تا دایره روابط خود را بیشتر کنید و کم کم با پیدا کردن برخی دوستان خارج از مدرسه، روابط خود را بهبود بخشد. شاید دلیل عدم مهارت فرزند شما در دوست یابی، قرار نگرفتن در اجتماع است و مدرسه به عنوان اولین جامعه کوچک او را به چالش کشیده باشد.

دوستانش را به منزل دعوت کنید

گاهی اوقات برخی از همکلاسی های او را به منطل دعوت کنید. بودن در فضای بدون چالش منزل و فراهم شدن فرصتی برای بازی و سرگرمی و گفتگو، فضا را برای ایجاد صمیمیمت بین کودکان فراهم می کند. این یک راه ساده و آسان برای ایجاد روابط بهتر حتی بین بزرگترهاست. سعی کنید در روابط آنها دخالتی نداشته باشید و مستقیماً صحبتی با سایر کودکان در مورد دوست شدن با فرزندتان مطرح نکنید.

بازی‌های نمایشی با موضوع دوست‌یابی انجام دهید

با استفاده از عروسک‌هائی که در منزل دارید با کودک خود بازی نمایشی با موضوع پیدا کردن دوست انجام دهید. خودتان نقش شخصیتی که نمی‌تواند دوست پیدا کند را بازی کنید و فرزندتان نقش مقابل. راه‌حل ها و مکالمه‌هائی که شما حین بازی بیان می کنید در ذهن کودک شما نهادینه شده و به موقع کاربرد خواهد داشت.

با معلم مدرسه این موضوع را در میان بگذارید

اگر راه حل‌های شما بدون پاسخ ماند می توانید این موضوع را با معلم مدرسه در میان بگذارید. با توجه به فضای کلاس و رفتار دانش‌آموزان معلم هم می تواند مانع برخی رفتارهای همکلاسیها مثل مسخره کردن، بدرفتاری با کودک یا...شود. ضمناً اطلاع معلم از این موضوع و تشویق کودک شما توسط اومی‌تواند باعث افزایش اعتماد بنفس کودک و بهبود روابط او با سایرین شود.

صبور باشید و به خودتان نیز فکرکنید

برای تغییر کودکتان صبور باشید و انتظار گرفتن نتیجه‌ی زودهنگام نداشته باشید. باید برای این کار زمان بگذارید و به او فرصت دهید به مرور زمان تغییر کند.

به خودتان و رفتارتان با اطرافیان دقت کنید اگر والدین کودک کمرو و خجالتی یا با روابط اجتماعی محدود باشند نمی‌توان انتظار یک کودک اجتماعی داشت. پس بد نیست به خودتان نیز فکر کنید و اگر لازم است خودتان هم تغییر کنید.

Menu