رابطه کاهش شنوایی با گوش پاک کن

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: استفاده مرتب از گوش پاک‌کن در گذر زمان باعث کاهش شنوایی می‌شود.

رابطه کاهش شنوایی با گوش پاک کن

به گزارش بهداشت نیوز: دکتر بابک ساعدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه گفت: جرم گوش در واقع موم طبیعی گوش است که وظیفه آن حفاظت از گوش در برابر ورود اجسام خارجی و حشرات است و در حقیقت کار نظافت طبیعی گوش را انجام می‌‏دهد.

وی افزود: در برخی افراد جنس جرم به دلیل ناشناخته بسیار سفت است و ترشحات آن روی هم انباشته می‏شود. از این رو، در برخی افراد جرم مکرر گوش زیاد دیده می‌‏شود. ضمن اینکه از سوی دیگر، کانال گوش برخی افراد حالت مستقیمی ندارد و دارای خلل و فرجی است که اجازه خروج جرم را از گوش نمی‏دهد. موارد دیگری هم که باعث ایجاد این حالت‏‌ها می‏‌شود هنوز شناخته نشده است.

دکتر ساعدی خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که در سنین کودکی کانال گوششان حالت مستقیمی ندارد و اجازه خروج جرم را از گوش نمی‏دهد، با افزایش سن و بزرگ‌تر شدن کانال گوش خودبه‌خود درمان می‏شوند اما افرادی که مرتب از گوش پاک‏کن استفاده می‏کنند جرم گوش‌شان را به سمت انتهای کانال گوش هل می‏‌دهند. در نتیجه جرم‌‏ها در انتهای گوش در قسمتی به اسم تنگه گوش یا ایسموس گیر می‏‌افتد.

وی هشدار داد: افرادی که عادت به استفاده مرتب از گوش‌ پاک‌کن دارند به مرور زمان، جرم‌‏ها در انتهای گوش در قسمتی به اسم تنگه گوش یا ایسموس گیر می‏افتد و باعث کاهش شنوایی‌شان می‏شود.

دکتر ساعدی تاکید کرد: در این شرایط گوش‏ها حتما باید شستشو و ساکشن شوند. در غیر این صورت جرم‏ها خارج نخواهند شد. برای افرادی که مکرر دچار جرم زیاد گوش می‏‌شوند، راه پیشگیری خاصی وجود ندارد و تنها راه مراجعه مرتب به پزشک و خارج کردن ترشحات گوش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: شستشوی گوش فقط در مورد جرم گوش انجام می‌‏شود و انجام آن برای افرادی که به عفونت گوش مبتلا شده‏اند، ممنوع است.

منبع :

Menu