ساخت نانو دماسنج‌هایی که دمای داخل سلول را اندازه می‌گیرد

دانشمندان نانودماسنجی ساختند که قادر به اندازه‌گیری درجه حرارت درون سلول‌هاست.

ساخت نانو دماسنج‌هایی که دمای داخل سلول را اندازه می‌گیرد

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان دانشگاه رایس در ساخت نانودماسنج از خواص فلورسنت یک روتور مولکولی سلول استفاده کردند.

Angel Martí شیمی‌دان آزمایشگاه Rice توصیف کرد که چگونه این روتور مولکولی زیست سازگار موسوم به boron dipyrromethene را برای نشان دادن دمای درون سلول‌های واحد تغییر داده است.

او می‌گوید: این روتور مولکولی ایده آل برای این کار است، فلورسانس آن تنها کمی در سلول باقی می‌ماند و مدت زمان آن به تغییرات دما و ویسکوزیته محیط آن بستگی دارد اما در ویسکوزیته بالا، طول عمر فلورسانس آن به تنهایی به دما بستگی دارد.

این بدان معناست که در دمای خاصی، نور با سرعت خاصی خاموش می‌شود و می‌توان با یک میکروسکوپ تصویربرداری فلورسانس آن را مشاهده کرد.

او گفت: آنچه ما اندازه گیری می‌کنیم این است که چه مدت مولکول در حالت هیجان زده باقی می‌ماند و این بستگی به سرعت آن دارد، اگر دما را افزایش دهید، سریعتر می‌چرخد و در نتیجه مدت زمان ماندن در هیجان را کوتاه می‌کند.

بنابر گفته این محقق این روش ممکن است برای تعیین کمیت اثرات تومور درمانی، که در آن از گرما برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود یا در اندازه گیری تعداد سلول‌های سرطانی، مفید باشد زیرا آن‌ها نسبت به سایر سلول‌ها متابولیسم بالاتری دارند و این بدان معنی است که احتمالاً گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

در مراحل بعدی دانشمندان بررسی می‌کنند که آیا می‌توانند سلول‌های سرطانی را با توجه به گرمای تولیدی شناسایی و آن‌ها را از سلول‌های طبیعی متمایز کنند.

منبع :

Menu