کشف سلولی که نیاز به پیوند کبد را برطرف می‌کند

محققان موفق به شناسایی سلول جدیدی در کبد انسان‌های بالغ شده‌اند که شباهت زیادی به سلول بنیادی جنین دارد و قادر به بازتولید سلول‌های بالغ کبد و بازسازی سلول‌های آسیب دیده آن است.

کشف سلولی که نیاز به پیوند کبد را برطرف می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان موفق به شناسایی سلول جدیدی در کبد انسان های بالغ شده اند که شباهت زیادی به سلول بنیادی جنین دارد و قادر به بازتولید سلول های بالغ کبد و بازسازی سلول های آسیب دیده آن است، این پژوهش که در کالج کینگ لندن انجام شده به شناسایی نوعی جدید از سلول در کبد منجر شده که شباهت های زیادی به سلول بنیادی تشکیل دهنده جنین انسان دارد و از آن می توان برای مداوای بیماری های کبد بدون نیاز به پیوند زدن آن استفاده کرد.

کبد یکی از ارگان های حیاتی بدن انسان است که ابتدای آن به بیماری های مختلف چاره ای جز برداشتن بخش هایی از کبد یا پیوند کل کبد باقی نمی گذارد. در مجموع بیش از 100 بیماری ممکن است منجر به ضروری شدن پیوند کبد انسان شود. آسیب های وارد شده به کبد معمولا دائمی و غیرقابل جبران هستند و لذا این کشف جدید از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلول بنیادی کشف شده در کبد که چنین قابلیت هایی دارد، HHyP نامیده می شود و تکثیر آن درمان سریع و کم هزینه بسیاری از بیماری های کبدی را در آینده امکان پذیر می کند.

محققان می گویند با توسعه این روش درمانی در آینده می توان هرگونه ضایعه کبدی را درمان کرد و حتی داروهایی تولید کرد که جایگزین نیاز به پیوند کبد شوند.

منبع :

Menu