ایستگاه‌های مهم در مسیر ارتباط با فرزندان

ارتباط با کودکان موضوع بسیار مهمی است. والدین هوشمند باید بکوشند تا از طریق گفت‌وگو و خوب‌گوش‌دادن، رابطه‌ای مؤثر با فرزندانشان داشته باشند.

ایستگاه‌های مهم در مسیر ارتباط با فرزندان

ارتباط با کودکان موضوع بسیار مهمی است. والدین هوشمند باید بکوشند تا از طریق گفت‌وگو و خوب‌گوش‌دادن، رابطه‌ای مؤثر با فرزندانشان داشته باشند. اگر پدر و مادر بتوانند به‌خوبی با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند، کودکان هم مهارت خوب‌گوش‌دادن به سخنان دیگران را می‌آموزند و می‌توانند با خوب صحبت‌کردن منظورشان را به دیگران منتقل کنند. در ادامه، به نکات مهمی در مسیر ایجاد ارتباط مؤثر با فرزندان اشاره شده است.

۱. در گفت‌وگو، از نام کوچک فرزندتان استفاده کنید. وقتی او را صمیمانه صدا می‌زنید، احساس می‌کند که توجه ویژه‌ای به او دارید و با شما صمیمی‌تر خواهد شد.

۲. صمیمانه و محبت‌آمیز صحبت کنید. امر و نهی در سنین کودکی راهکار مناسبی نیست. استفاده از جملات مثبت و دوستانه، شما را زودتر به نتیجه می‌رساند.

۳. هنگام گفت‌وگو در کنار او بنشینید. خوب به حرف‌هایش گوش کنید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر به‌ دنبال رابطه‌ای احترام‌آمیز با کودکتان هستید، باید از هر طریقی به او احساس مهم‌بودن بدهید.

۴. با صدای بلند و لحن تهاجمی صحبت نکنید. این عادت را به‌مرور زمان در فرزند خود ایجاد خواهید کرد. اگر در خانه به‌آرامی گفت‌وگو کنید و به‌جای لحن آمرانه، از لحن دوستانه استفاده کنید، این مهارت نیز در وجود او  نهادینه می‌شود. لحن و تُن صدا هنگام گفت‌وگو، بسیار مهم است.

۵. برای بچه‌ها گزینه‌هایی برای انتخاب‌کردن در نظر بگیرید. می‌توانید راجع به نحوه‌ی پوشش، مقصد مناسب برای تفریح، غذایی که قرار است درست کنید و حتی مسائل مهم‌تر، گزینه‌هایی را به او پیشنهاد کنید و این احساس را به او بدهید که تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی، اوست.

۶. برنامه‌هایش را تقسیم‌بندی کنید و به او فرصت بدهید برنامه‌ریزی‌کردن را به‌مرور زمان بیاموزد. در کودکی نمی‌توان انتظار داشت که تمام کارهایش را منظم و بدون وقفه انجام دهد. در هر نوبت از او انتظار داشته‌ باشید کار ساده‌ای را انجام دهد که قبلاً برایش توضیح داده‌اید.

۷. برای اینکه فرزندتان با دیگران رفتار مناسب و شایسته‌ای داشته باشد، قبل از هرچیز، خودتان باید این رفتار را داشته باشید. فرزندتان رابطه‌ی شما با دیگران را در بیرون از خانه و رابطه‌ی شما با اعضای خانواده را زیر نظر دارد. وقتی شما روحیه‌ی سپاس‌گزاری و احترام و صمیمیت و لحن محبت‌آمیز دارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان هم همین رفتار را الگوبرداری کند.

۸. برای داشتن گفت‌وگوی خوب، به‌جای سؤالاتی که جواب «بله» یا «خیر» دارند، از سؤالاتی استفاده کنید که لازم باشد توضیح دهند و اظهارنظر کنند. مثلاً از فرزندتان بپرسید نظرش راجع به غذایی که خورده چیست. این‌گونه می‌توانید با فرزندتان گفت‌وگویی خوب داشته باشید.

منبع :

Menu