ممکن کردن حیات در مریخ یا یک اینچ سیلیس

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تنها یک لایه بسیار نازک از هواژل از جنس سیلیس می‌تواند حیات در بخش هایی از کره مریخ را ممکن کند.

ممکن کردن حیات در مریخ یا یک اینچ سیلیس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اگر چه کره مریخ قابل سکونت نیست، اما می توان بخش های کوچکی از آن را با استفاده از فناوری های جدید قابل سکونت کرد.


پژوهشگران دانشگاه هاروارد می گویند با استفاده از لایه هایی یک اینچی یا 2.5 سانتیمتری از هواژل از جنس سیلیس در سطح مریخ جلوی برخورد تشعشعات خطرناک ماوراء بنفش را به بدن انسان گرفت و در عین حال عبور نور را کماکان ممکن کرد.

با ایجاد چنین پوشش هایی در سطح مریخ مایع نگهداشتن آب نیز ممکن شده و تداوم پدیده فوتوسنتز امکان پذیر می شود و لذا امکان کاشت و نگهداری گیاه هم وجود خواهد داشت.

چنین تحولاتی در سطح مریخ برای سکونت طولانی مدت در آن ضروری است و با توجه به برنامه های ناسا برای سفر به مریخ در پنج سال آینده، یافتن روشی برای تسهیل سکونت فضانوردان در این سیاره ضروری به نظر می رسد.

اتمسفر مریخ بسیار باریک و ناچیز است و همین مساله باعث شده تا اکسیژن کافی در آن جمع نشده و امکان حفاظت در برابر تشعشعات ماوراء بنفش هم وجود نداشته باشد.

هواژل از جنس سیلیس وزن اندکی دارد و شفاف نیز هست. از سوی دیگر این ماده یک عایق حرارتی نیز محسوب می شود و لذا امید می رود آزمایش عملی این ماده کارآیی آن برای استفاده در سطح مریخ را به اثبات برساند. چنین عایقی می تواند محیط زیر خود را تا حداکثر 50 درجه سانتیگراد گرم نگهدارد.

منبع :

Menu