عوامل تاثیر گذار بر ناهنجاری‌های دندانی کودکان

یک متخصص دندان گفت: بهترین زمان برای معاینه دندان کودکان در سنین 8 الی 10 سالگی است.

عوامل تاثیر گذار بر ناهنجاری‌های دندانی کودکان

بهزاد قریب زاده متخصص دندان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره ارتودنسی کودکان اظهار کرد: تشخیص برای انجام ارتودنسی در سنین پایین تنها با معاینه دندانپزشک کافی نیست و حتما کودک باید توسط متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود.

قریب زاده ادامه داد: بهترین زمان معاینه دندان برای کودکان بین سنین هشت تا ۱۰ سالگی است تا به‌سرعت تشخیص داده شود که مشکلات و اختلالات مفصلی یا فکی وجود دارد یا خیر؛ با این کار سن درمان طبق الگوی رشد فک کودک تشخیص داده شده و مراحل ارتودنسی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که کودک مشکل فکی یا مفصلی داشته باشد بهتر است تا قبل از هشت سالگی درمان را شروع کنید. در مواقع ضروری باید عمل ارتودنسی برای کودکان صورت بگیرد و در این  بین برای کودک ارتودنسی متحرک و یا همان ارتوپدی فک انجام خواهد گرفت.

وی متذکر شد: درحالی که کودک مشکلات فکی یا مفصلی نداشته باشد پلاک متحرک یا ثابت کافی است و در صورتی که کودک مشکل فکی داشته باشد، تنها با ارتودنسی یا سیم پیچی ثابت مشکل حل نشده و به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

متخصص دندان درباره نشانه‌های پلاک متحرک دندان گفت: پلاک متحرک در سن رشد باعث تغییر شکل فرم فک می‌شود و در سن بعد از بلوغ تنها نقش نگه‌دارنده دارد و یا برای حرکات کوچک دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره عوامل تاثیر گذار بر ناهنجاری‌های دندانی کودکان  اظهار کرد: ژنتیک یکی از شایع‌ترین عوامل این اختلال است، همچنین ضرباتی که به فک وارد می‌شود ممکن است باعث بروز آن شود.

متخصص دندان درباره بهترین راهکار برای پیشگیری و درمان گفت: بهتر است از همان دوران کودکی به پوسیدگی دندان بچه‌ها رسیدگی شود زیرا در صورتی که دندان‌های شیری پوسیده شوند و ساختمان خود را از دست دهد، بقیه دندان‌ها هم به تدریج فضای قسمت‌های از دست رفته را پر می‌کنند. بنابر‌این پدر و مادر‌ها نباید اجازه دهند دندان شیری کودک پوک یا پوسیده شود، در صورت پوک شدن باید حتما برای پر کردن دندان او اقدام کنند.

قریب زاده تاکید کرد: کودکان از همان سنین پایین باید شروع به مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی کنند زیرا با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خیلی سریع‌تر مسبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

منبع :

Menu