سراوان "زادگاه خورشید" را بیشتر بشناسیم

وقوع زلزله 7.7 ریشتری در بعدازظهر سه شنبه در سراوان بهانه‌ای شد که به معرفی اجمالی این شهرستان بپردازیم.

سراوان "زادگاه خورشید" را بیشتر بشناسیم

وقوع حوادث در نقاطي که کمتر نامشان شنيده شده، سبب مي شود که جامعه به دنبال اطلاعات بيشتري از آن باشند، سراوان نيز منطقه ايست که اگرچه بيشتر افراد آن را به عنوان منطقه اي مرزي در شرق کشور مي‌شناسند، اما شايد کم باشند شمار افرادي که موقعيت جغرافيايي و فرهنگي اين شهر که به "زادگاه خورشيد" نيز معروف است، اطلاعاتي داشته باشند.

وقوع زلزله 7.7 ريشتري در بعدازظهر روز سه شنبه در سراوان بهانه‌اي شد که به معرفي اجمالي اين شهرستان بپردازيم.

سراوان شرقي ترين نقطه کشور است و 23 هزار و 880 کيلومتر مربع مساحت دارد.

اين شهر که داراي مرزي 384 کيلومتري با پاکستان است از شمال غرب به خاش، از غرب به ايرانشهر، از شرق و جنوب شرقي به کشور پاکستان و قسمتي از جنوب به شهرستان سرباز محدود مي شود.

سراوان به زادگاه خورشيد ايران شهرت دارد چراکه سراوان اولين نقطه در کشور است که خورشيد در آن طلوع مي کند به طوري که طلوع و غروب خورشيد در سراوان با طلوع و غروب خورشيد در غربي ترين شهر کشور يک ساعت و هفده دقيقه اختلاف دارد.

سراوان بر اساس آخرين آمار در سال 1384 داراي شش بخش به نام هاي «مرکزي» ،«جالق»، «بم پشت» ،« هيدوچ» ، «زابلي» و «سيب و سوران» است و 14 دهستان و 15 دهياري و 1000 پارچه آبادي تشکيل دهنده اين شهرستان از نظر تقسيمات کشوريست.

شهرستان سراوان داراي آب وهوايي گرم و خشک، بياباني، کويري و کم باران است و در زمستان‌ها نيز هوايي معتدل و متوسط با متوسط بارندگي 100 ميلي متر در سال است.

بسياري از روستاهاي اين شهر داراي خاکي مرغوب و حاصل خيزي هستند و کوههاي بيرگ زابلي ، کوه سفيد گشت ، کوه سرخ در بم پشت از مرتفع ترين کوه‌هاي اين شهرستان محسوب مي شوند .

رشته کوه سياهان طولاني‌ترين رشته کوه در اين شهرستان است که از نزديکي‌هاي تفتان شروع و تا ناهوک در محدوده پاکستان ادامه دارد.

رودخانه ماشکيد نيز مهمترين رود شهرستان سراوان است که از دامنه جنوبي شهرستان از نزديکي خاش سرچشمه مي گيرد که پس از عبور از بخش زابلي ، جنوب سيب وسوران و شمال بم پشت به جنوب اسفندک و کوهک مي رسد .

قنات ها از ديرباز مهمترين منبع تامين آب پس از رودخانه هاي فصلي هستند، تا جايي که تا کنون 330 رشته قنات با قدمتي بين 100 تا 5000 سال در نقاط مختلف اين شهرستان، به چشم مي خورد که برخي از آنها بيش از 20 کيلومتر طول دارند و بيانگر فرهنگ و تمدن غني اين منطقه اند.

جمعيت شهرستان سراوان، بر اساس سر شماري سال 85 ،246 هزار و 100 تن اعلام شده که از اين ميان 94 هزار و 987 تن را ساکنان شهري و 148 هزار و 170 تن را نيز جمعيت روستايي شامل مي شوند.

 

جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي سراوان

سنگ نگاره دره نگاران از جاذبه هاي گردشگري سراوان است که در 70 کيلو متري شمال غرب اين شهر و در فاصله 36 کيلو متري شمال غربي روستا ناهوک بخش جالق شهرستان سراوان در دره اي به همين نام قرار گرفته و متشکل از مجموعه اي کم نظير از نقش و نگار بر روي صخره هاست و به نظر مي رسد مهاجراني در اولين هزاره هاي پيش از ميلاد به اين سر زمين واردشده و با بوميان ان بر سر تصاحب محل به جنگ و ستيز پرداخته و عاقبت بر آنان پيروز شده اند .

موزه زنده سفال کلپورگان نيز کارگاهي هنري و به يادگار مانده از هنر سفالگري هزاره هاي قبل از ميلاد در اين منطقه است که در روستايي به همين نام و در فاصله 25 کيلو متري جنوب شرق شهر سراوان واقع شده است.

مسجد جامع دزک نيز در روستايي به همين نام در سه کيلومتري شرق سراوان واقع شده و از جمله مساجد اوليه و کهن استان به شمار مي رود . مصالح اصلي و اوليه مسجد از خشت خام و ملاط گل است و براي اولين بار در متون تاريخي از اين بنا در قرن چهارم هجري نام برده شده تا کنون نيز به دفعات باسازي شده است.

قلعه سب نيز از سالمترين و زيبا ترين قلعه هاي دوره اسلامي بلوچستان است . اين قلعه زيبا و مستحکم در روستايي به همين نام در فاصله 45 کيلو متري جنوب غربي شهر سراوان در بخش سيب سوران اين شهرستان واقع شده است. اين بنا با مصالح عمده خشت و گل بروي صخره اي طبيعي ساخته شده است.

قلعه کنت نيز بنايست که در 80 کيلومتري جنوب غربي شهر سراوان واقع شده و روي صخره اي طبيعي در سه طبقه ساخته شده است، ورودي اين قلعه در قسمت جنوبي آن در حدود 13 متر از سطح زمين ارتفاع دارد که به حياط جنوبي قلعه منتهي مي شود.

پديده‌اي طبيعي و کم نظير تپه نمکي که در نقطه مياني روستاي گشت شهرستان سراوان واقع است، از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه است و شامل تپه‌اي نمکين مملو از املاح معدني است که آرام آرام از دل آب جوشيده و بر سطح زمين جاري مي شود و تپه حاصله نمک به جا مانده از اين آب است.از اين مکان در زمان زلزله آب فوران مي‌کرد.

زلزله 7.5 ريشتري سراوان اگرچه بزرگترين زلزله 40 سال اخير در تاريخ کشور بود اما خوشبختانه کشته‌اي نداشته و تنها چند تن از هموطنان سراواني طي آن مجروح شده اند.

منبع :

Menu