بامداد؛ مقارنه غول منظومه شمسی با ماه

کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد گفت: بامداد (نهم اسفند) پدیده مقارنه ماه و غول منظومه در آسمان کشور قابل مشاهده است.

بامداد؛ مقارنه غول منظومه شمسی با ماه

محمد جواد صفاران کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیاره عطارد اظهار کرد: در علم ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چندجرم آسمانی با همدیگر از دید ناظر زمینی، مقارنه یا همدلی‌ می‌گویند؛ در واقع این اجرام در آسمان کنار هم دیده می‌شوند و اغلب برای نزدیکی ظاهری سیارات باهم و یا ماه به کار برده می‌شود.

وی بیان کرد: مقارنه سیاره‌ای (حداقل دو سیاره) یا ماه و سیاره دیگر یا مقارنه ترکیبی و بیش از سه جرم آسمانی هم ممکن است؛ باید توجه داشت که عامل اصلی مطرح کردن پدیده‌ای به نام مقارنه، دید ناظر زمینی است.

صفاران افزود: ماه با غول منظومه شمسی به دیدار هم می‌روند که پدیده مقارنه سیاره مشتری با ماه در ساعت ١٧:٤٧ رخ می‌دهد.

این کارشناس نجوم تشریح کرد: سیاره برجیس (مشترى) غول سامانه خورشیدى ساعت ۱۷:۴۷ هشتم اسفند، ٢/٣ درجه جنوب ماه قرار مى گیرد که به دلیل وجود نور روز در این زمان برای ناظران ایرانی قابل مشاهده نیست.

وی یادآوری کرد: سیاره مشتری با قطرى حدود ١٤٣٠٠٠ کیلومتر، با توجه به فاصله چند صد میلیون کیلومترى با زمین (٥٨٨ میلیون کیلومتر در نزدیکترین فاصله با زمین) به صورت جرم ستاره مانندى در نزدیکى ماه همسایه زمین با قطر تقریبى ٣٥٠٠ کیلومتر دیده خواهد شد.

صفاران یادآوری کرد: علاقه‌مندان می‌توانند پس از طلوع کامل این اجرام در حدود ساعت ٠٢:٣٠ بامداد پنجشنبه نهم اسفند، این جرم را در صورت فلکى کژدم (عقرب) در جنوب آسمان دیده خواهد شد.

منبع :

Menu