معرفی رشته‌های دانشگاهنی هنر-بازیگری

آشنایی با رشته‌های دانشگاهی –بازیگری هنر کارگردانی به عنوان رشته‌های مهم هنر نمایش پیشینه قوی در ایران دارند و نقش خیلی مهمی در رشد فرهنگ ایران داشته‌اند. هدف از

معرفی رشته‌های دانشگاهنی هنر-بازیگری

آشنایی با رشته های دانشگاهی –بازیگری

هنر کارگردانی به عنوان رشته های مهم هنر نمایش پیشینه قوی در ایران دارند و نقش خیلی مهمی در رشد فرهنگ ایران داشته‌اند. هدف از تدریس رشته بازیگری در سطح آکادمیک تربیت افرادی است که به صورت متخصص و هنرمند در این زمینه بتوانند با استفاده از هنر خودشان در رسانه های مختلفی مثل تئاتر و تلویزیون فرهنگ کشور را گسترش دهند و قدم مفیدی در این راه بردارند.


یکی از مهمترین ویژگی بازیگر، مردم شناسی و داشتن شناخت خوب نسبت به انسان ها و جامعه خود می باشد.به عنوان مثال وقتی می خواهد نقش یک فرد بیمار خاص را بازی کند، باید مدتی روی موضوع تحقیق کرده و باشرایط زندگی و خانواده، مشکلات و دغدغه های آنها به خوبی آشنا شود. همچنین بازیگر باید هوش خوب، سرعت یادگیری مناسب، استعداد و ذوق لازم را داشته و همیشه پذیرای نظرات و انتقادات کارگردان و منتقدان باشد. بازیگران توانمند آنهایی هستند که می توانند نقش های متفاوت و گاهی متضاد را به خوبی اجرا کنند. مهم ترین هنر بازیگر، باور پذیر کردن نقش از سوی تماشاگران می باشد. در صورتی که بازیگر مهارت و تسلط خوبی بر کار خود داشته باشد، می تواند این باور پذیری را در مخاطب ایجاد کند.

فیلم حوض نقاشی


فیلم دست های خالی


بازیگر زیر نظر یک کارگردان در تیمی از بازیگران و عوامل فیلم کار می کند. ایفای نقش فقط بخش کوچکی از کار یک بازیگر است. وی زمان زیادی را صرف تحقیق و بررسی روی نقش خود (برای آشنایی کامل با شرایط و خصوصیات نقش و در نتیجه ایفای بهتر و واقعی تر آن میکند.

بازیگری و کارگردانی رشته ای است که از آموخته های دیگران بهره گرفت و سپس خود آفرید.وهمچنین باید یک بازیگر و کارگردان انعطاف پذیری قابل توجه ای داشته باشد چون به تنهایی خود نمی تواند فعالیت کند.یک بازیگر باید خلاق ونو آور باشد و همچنین صدای رسا و بدون تنش ولرزش و آمادگی جسمانی خوب،اندیشه پویا وحس قوی داشته باشد تا بتواند فضای ذهنی نمایش را تصور کرده و بازسازی کند.


برخی از مهارت و توانمندی های مورد نیاز بازیگر

 هوش و خلاقیت ، بازیگر باید فرد باهوشی باشد تا بتواند سریعا با روند فیلم آشنا و متن فیلمنامه را حفظ کند. همچنین در بسیاری موارد که پیش می آید باید از خلاقیت خود در ایفای نقش بهتربهره بگیرد.

  • کار تیمی خوب ساخت هر فیلم، سریال یا برنامه ای مستلزم همکاری تیمی از عوامل مختلف است که بازیگر یکی از آنها بوده و در صورت وجود کار تیمی مناسب، نتیجه خوبی نیز حاصل خواهد شد.

  • استقامت، انرژی و توان و تناسب بدنی (کار بازیگری یکی از سخت ترین مشاغل است. معمولا ساعات زیاد و متمادی فیلمبرداری انجام می شود و بازیگر باید توان بدنی و انرژی کافی داشته باشد تا خستگی روی کارش تاثیر منفی نگذارد. از لحاظ ظاهری نیز باید تناسب اندامی متناسب با موضوع فیلم داشته باشد به طوری که در برخی فیلم ها باید چاق شود و در برخی دیگر بسیار لاغر)

  • سازگاری و توانایی انطباق سریع با شرایط و افراد ( چون بازیگر هنگام اجرا مرتبا با موقعیت ها و انسان های دیگر در ارتباط است، لحظه های زیاد غیر منتظره ای پیش می آید که باید خود را سریعا با آنها وفق داده و کار را به خوبی پیش ببرد)

  • انضباط و سخت کوشی

  • آشنایی با گروه های مختلف مردم، آداب و رسوم، ویژگی های گفتاری و رفتاری آنها - برای ایفای نقش بهتر و واقعی تر

  • انتقاد پذیری بالا - برای پذیرش نظرات و انتقادهای کارگردان، منتقدان و ...

رشته های ارشد مجموعه هنرهای نمایشی و سینما

  • کارگردانی

  • بازیگری

  • تهیه کنندگی

  • رادیو (با2گرایش)

  • سینما

  • ادبیات نمایشی

  • تولید سیما

برخی از برترین جشنواره های فیلم در جهان:

جشنواره فیلم «برلین/ Berlinale» در آلمان

جشنواره برلین اولین بار در سال 1951 با نمایش فیلم «ربکا» اثر آلفرد هیچکاک افتتاح شد. با برگزاری این جشنواره در فوریه هر سال عملا سال جدید سینمای جهان آغاز می‌شود. برلین اولین جشنواره مهم «درجه الف» است که اول هر سال میلادی برگزار می‌شود و همیشه همزمان است با جشنواره فجر خودمان. این جشنواره از بخش‌های مسابقه، پانوراما، فروم، نسل، پرسپکتیو کینو آلمان، برلیناله کوتاه و چشم‌اندازی به گذشته تشکیل شده است.

«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی درو کردن جوایز جهانی خود را با گرفتن خرس طلایی جشنواره برلین آغاز کرد. خرس طلایی در سه بخش بهترین فیلم بخش مسابقه، بهترین فیلم کوتاه و یک عمر دستاورد(افتخاری) اهدا می‌شود و باقی جوایز در بخش هایی چون کارگردان و بازیگر خرس نقره‌ای است. البته یک جایزه بزرگ هیات داوران هم دارند. تیم بازیگران «جدایی نادر از سیمین» و رضا ناجی بازیگر فیلم «آواز گنجشک‌ها» با دریافت خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از این جشنواره مهم‌ترین جوایز جهانی سینمای ایران را در زمینه بازیگری به دست آورده‌اند.



جشنواره فیلم «ونیز/ Venice» ایتالیا

این جشنواره پدربزرگ جشنواره‌های سینمایی «درجه الف» است و از سال 1932 آغاز به کار کرده است. جشنواره ونیز همانند دیگر جشنواره‌های قدیمی ‌اروپایی در طول جنگ جهانی برگزار نشد و طی چند سال هم برخی بخش‌های آن فعالیتی نداشتند. جایزه اصلی این جشنواره شیر طلایی است که به بهترین فیلم داده می‌شود، شیر نقره‌ای به بهترین کارگردان تعلق دارد و جام‌های ولپی هم نام جوایزی است که به بازیگران زن و مرد می‌دهند. اوسلای طلایی هم جایزه ای است که به دو رشته فیلمنامه و مشارکت فنی می‌دهند.


سینمای ایران یک بار با فیلم «دایره» توانست شیر طلایی را به دست آورد.



جشنواره فیلم «مونترال/ Montreal» در کانادا


جشنواره مونترال بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل دنیاست و یکی از جشنواره‌های مهم آمریکای شمالی. این جشنواره عمده‌ترین هدف خود را بر کشف استعدادهای جدید فیلمسازی در سراسر دنیا می‌گذارد. به همین دلیل هم عموما برخلاف باقی جشنواره‌ها که چند سالی است تمرکز خود را بر ستاره محور بودن گذاشته‌اند این جشنواره تلاش می‌کند بیشتر نقش استعدادیابی در سینمای جهان داشته باشد. یکی از پرافتخارترین کارگردانان این جشنواره مجید مجیدی است که تا به حال سه جایزه مهم بهترین فیلم را برای فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «باران» دریافت کرده است.


جشنواره فیلم «کن/ Cannes» در فرانسه



این جشنواره سال 1939 در یکی از شهرهای جنوب فرانسه به نام کن به راه افتاد. جنگ جهانی دوم اجازه ادامه دار بودنش را نداد ولی از سال 1946 با حمایت وزارت امور خارجه فرانسه بساط آن دوباره برپا شد. از سال 1954 نام جایزه خود را از «جایزه بزرگ» به «نخل طلا» تغییر داد. کن از هفت بخش اصلی تشکیل شده که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم است. کن را بزرگ‌ترین رویداد هنری سینمایی می‌دانند.


جشنواره فیلم فجر -بزرگترین فستیوال فیلم ایران


برترین بازیگران جشنواره فیلم فجر سال 96



سارا بهرامی - فیلم دارکوب


امیر جدیدی - فیلم تنگه ابو قریب






گردآورنده: نسیم پوراحمد

Menu