نخستین صداهای مخابره شده از مریخ را با هدفون گوش کنید!

برای نخستین بار، ناسا صداهای ضبط شده از سطح این سیاره را در اختیار عموم قرار داده است.

نخستین صداهای مخابره شده از مریخ را با هدفون گوش کنید!

کاوشگر «اینسایت» ناسا در نوامبر سال جاری، با موفقیت روی سطح کره مریخ فرود آمد و از همان لحظه تا به‌امروز در حال ارسال اطلاعات به محققان این سازمان است؛ اکنون برای نخستین بار، ناسا صداهای ضبط شده از سطح این سیاره را در اختیار عموم قرار داده است.




سفینه InSight ده روز پیش داخل گودالی که مملو از شن است، فرود آمد و با استفاده از بازوی روباتیکی که برایش ساخته شده با دقت ابزار و وسایل مربوط به مأموریت‌های تحقیقاتی را روی سطح مریخ قرار داد.

در میان این وسایل، دو سنسور فشار هوا و دستگاه سنجش موفق شدند تا لرزش‌های مربوط به بادی که با سرعت 4.5 تا 6.7 متر بر ثانیه در حال وزیدن بود را شناسایی کنند.
این اصوات در طیف شنوایی انسان قرار دارند اما به‌دلیل پایین بودن گام صدا، گوش دادن به آن‌ها روی لپ‌تاپ یا موبایل با اسپیکرهایی که برای آن‌ها طراحی شده کار بسیار سختی است.
البته می‌توانید با استفاده از هدفون یا سیستم صوتی که دارای ساب‌ووفر است به اصواتی که توسط دستگاه سنجش ثبت شده است گوش کنید.
بروس بانرت، بازرس اول InSight در آزمایشگاه JPL ناسا بیان کرد: ضبط صدای لرزش باد یک اتفاق غیرمنتظره بود اما این تیم با نهایت اشتیاق از هر اطلاعاتی که بتواند از این سیاره به‌دست بیاورد استقبال می‌کند.
وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما در این پروژه به اندازه‌گیری حرکت و لرزش روی مریخ اختصاص دارد و طبیعتا این حرکت به اصواتی که توسط باد تولید می‌شود نیز مربوط است.
دستگاه سنجش InSight این اصوات را از بادهای Martian که در سطح پنل‌های خورشیدی کاوشگر ناسا می‌وزیدند ثبت و ضبط کرده است.

منبع :

Menu