تحلیل خلاقیت موسیقی کنکور هنر 97 از نگاه مسئول درس خلاقیت موسیقی آزمون
احمد رضایی رتبه 1 منطقه 2 و 7 کشور 93
درس خلاقیت موسیقی در سال ۹۷ برخلاف سالهای گذشته هیچ روندی را طی نمیکند. اغلب مطالبی مطرح میشود که بارها و بارها عیناً مورد سوال واقع شده و تقریبا با روال کنکورهای اخیر میتوان «کلیشهای» خواندشان؛ در حالی که شگفتیهای امسال را میتوان محدود به سوال ۲۲۴ و تعدادی سوالهایی که شاید به ندیدنشان سالها بود که عادت کرده بودیم و در یکی دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. صورت سوال ۲۲۴ هم در ظاهر تفاوتی با نمونههای سالهای گذشته ندارد، اما نکته اینجاست که با مشابهت گزینههای «۳» و «۴» میتوان پی برد که نظر طراح در مورد دو دستگاه تغییر کرده است (!). و تنها منطق قابل پیشبینی آنکه در شمارش درجات همایون و شور از درجهی پنجم شروع کرده باشد (که این سیستم شمارش معمولا در رویکرد دانگی مطرح است و در صورت سوال عیناً واژهی گام ذکر شده است.) سوال ۲۳۴ نیز نمایانگر بیتعهدی طراح به ذات موسیقی است و نشان میدهد که چقدر مطالب مأخوذه سطحی و بیبنیان است. آثار هر چهار آهنگساز ذکرشده در گزینهها صاحب ویژگیهایی است که میتوان به ملیت و اصالتشان ربط داد و هرکدام بهنوبه و زمان خود سردمدار موسیقی ملی خود بودهاند. اما صرفاً به آن دلیل که در اواسط سدهی نوزدهم گرایشی عمومی تحت «ملیگرایی» مطرح میشود و در روسیه تعدادی آهنگساز از جمله گلینکا تحت نام گروه موسوم به «پنج» فعالیت کردند گزینهی «۴» موضوعیت دارد. متاسفانه روال درس خلاقیت موسیقی در ۴ سال اخیر به شکلی بوده است که نمیتواند سنجش درستی از تواناییهای داوطلب بهدست آورد. و راه حل خود را چنین بیان میکند: «داوطلب باید به تمامی پیگیر سازمان سنجش باشد تا ادبیات آن را درک کند.» چهبسا فردی بهدرستی آگاه و دانا در زمینهی موسیقی با دیدن این سوالات بهکلی گیج شود. از این رو داوطلبان، جهت عقب نماندن از غافله، میبایست سوالات کنکور سالهای گذشته را بهدقت و موشکافی بررسی کنند.
تحلیل موضوعی: فاصله: ۱ سوال علائم و اصطلاحات: ۲ سوال گامها: ۲ سوال مدشناسی موسیقی ایران: ۲ سوال آکوردشناسی: ۲ سوال هارمونی: ۲ سوال سازشناسی غربی: ۴ سوال سازشناسی ایرانی: ۱ سوال تاریخ موسیقی غرب: ۲ سوال فرمشناسی: ۲ سوال