روش‌های مطالعه‌ی مبحث مشتق(با استفاده از کتاب آبی)

مبحث مشتق و کاربرد ان از جمله مباحثی است که چه به صورت مجزا و چه به صورت ادغام با هرساله در سوالات کنکور سراسری 3-4سوال را به خود اختصاص می‌دهد.

روش‌های مطالعه‌ی مبحث مشتق(با استفاده از کتاب آبی)

نام پشتيبان

روش پيشنهادي

سميه اميري

مبحث مشتق و کاربرد ان از جمله مباحثي است که چه به صورت مجزا و چه به صورت ادغام با مبحث انتگرال هرساله در سوالات کنکور سراسري 3-4سوال را به خود اختصاص مي‌دهد.در کتاب آبي تمامي فرمول هاي مشتق و فرمول هايي و نکاتي که براي مسلط شدن روي مبحث مشتق وجود دارد در خلاصه درس به طور جامع گنجانده شده است و دانش اموز پس از بررسي کامل کتاب درسي مي‌تواند به اين درس‌نامه مراجعه کند و تست هاي سراسري گنجانده شده در اين کتاب نکات ريزي دارد که مي‌تواند به دانش اموز براي تسلط کامل در اين مبحث ياري کند.

سيده معصومه زرگر

در بخش آهنگ تغيير متوسط و لحظه اي تمرين هاي کاربردي در کتاب آبي ارائه شده بسيار مناسب و جالب مي باشند و بيانگر اين نکته هستند که مفهومي مانند مشتق در رياضي تا چه اندازه مي تواند در فيزيک و حل مسائل آن مفيد و کاربردي باشد. و براي تنوع دادن در نوع تمرين ها مناسب هستند.

فاطمه نجفي

  از مهم ترين نکات اموزشي کتاب ابي در مبحث مشتق اين است که مبحث را به‌صورت بسيار شفاف و قابل فهم تر از کتاب درسي بيان کرده و آن را به مباحث کوچک‌تر تقسيم کرده و تست هاي هر مطلب بصورت جداگانه بيان مي‌کند دانش اموزان را از سر در گمي نجات ميدهد و با تست هاي متفاوت که اکثرا سوالات کنکور سراسري ميباشد آشنا مي کند. دانش اموزان هم عمق مطالب را بهتر درک کنند و هم با تست هاي کنکور آشنا مي شوند.

رضا نظري چگني

در مبحث مشتق و در سوالاتي که براي حل آنها نياز به استفاده مستقيم از تعريف مشتق است  حل کردن سوال هاي متنوع نکته ضروري است و در اين کتاب در اين مورد سوالهاي متنوعي وجود دارد که به صورت هوشمندانه‌اي مطرح مي‌شود به طوري که  دانش آموز  در استفاده از تعريف مشتق تسلط لازم را بدست مي آورد  سوال هايي که مربوط به مشتق گيري هستند در برخي موارد شامل محاسبات طولاني هستند و براي اينکه دانش آموزان در هنگام انجام اين محاسبات دچار اشتباه نشوند بايد در هنگام مطالعه خود با اين گونه سوالها آشنا شوند در اين کتاب اينگونه سوالها به وفور يافت مي‌شوند علاوه بر اين درسنامه مربوط به قضاياي مشتق گيري شامل فرمولهاي و مثالهايي است که کمک مناسبي براي حل سوالها است.

ناهيد زماني

مبحث مشتق از مباحث بسيار جالب و زيباي رياضي مي باشد. دانش آموز مي تواند با تسلط بر مبحث مشتق و کاربرد مشتق تقريبا به 6 سوال کنکور جواب دهد.  لازم است براي بررسي مشتق پذيري توابع چند ضابطه اي ابتدا حد چپ و راست در نقطه خواسته شده را بررسي کند، در اينجا دانش آموز مي آموزد اگر تابعي حد نداشته باشد پس مشتق پذير نيست، پس از بررسي پيوستگي ميتوان مشتق چپ وراست تابع چند ضابطه اي را بررسي کرد اگر اين دو مقدار باهم برابر بود پس مي توان نتيجه گرفت که تابع مشتق پذير است. اغلب از اين تيپ مباحث در سوالهاي کنکور مطرح مي شود که دانش آموز با آگاهي بر اين نکات مي تواند به راحتي سوال را حل کند.  براي مشتق گيري توابع مرکب دانش اموز مي تواند از دو طريق مسئله را حل کند با جايگذاري u در رابطه ،y را بر حسب x بيابد و سپس مشتق گيري کند و يا مي نواند از فرمول قاعده زنجيره اي مشتقگيري کند.  دانش آموز بايد اين آگاهي را داشته باشد که براي مشتق گيري ضمني لازم است که تابع را براي صفر قرار دهد به عبارتي بايد همه متغيرهاي وابسته و  مستقل در يک طرف تساوي قرار گيرد.راه حل بهتر اين است که مشتق همه جملات نسبت به x را تقسيم بر مشتق همه ي جملات نسبت به y، را حساب کند.

مريم اميري ساماني

دردرس‌نامه کتاب آبي اين بخش فرمولهاي مشتق به صورت کلي و واضح بيان شده و لزومي ندارد براي مطالعه و حفظ فرمولها مجددا به کتاب درسي مراجعه کنيم و مطالبي که مهم هستند به صورت نکته و تذکر بيان شده مشتقات مراتب بالاتردردرسنامه اين کتاب بسيار مفيد و مختصر مي باشد   چيدمان سوالها از آسان به سخت ميباشد که اين باعث ميشود   دانش آموز با ذهن آماده تر به سوالهاي سخت جواب دهد

حميده زنجيري

يکي از ويژگيهاي مثبت اين کتاب در مبحث مشتق جامع بودن و کامل بودن مباحث ان بطور مثال مشتق توابع نمايي و لگاريتمي ،توابع ضمني و...ميباشد .ديگر ويژگي اين کتاب تنوع بسيار عالي سوالات و از همه دست سوال در اين مبحث است . ديگر اينکه بقدري پاسخ سوالات روشن و واضح بيان شده که دانش اموز فقط با مرور جزوه و حل تمرينات اين مبحث حتي در کنکور هم ميتواند موفق باشد.

خشايار خاکي

دسته بندي شدن مطالب در اين مبحث کمک بسيار بسيار شاياني به دانش آموز هم در مطالعه و هم در فهم مطالب مي‌کند  دانش آموزي که از اين مطالب دسته بندي شده استفاده مي‌کند به مراتب با فهم بيشتري نسبت به کسي که مطالب را به صورت پراکنده مطالعه کرده است به سراغ حل سوالات ميرود و قطعا موفقيت بيشتري نسبت به ساير رقباي خود دارد زيرا اگر مطلبي را به صورت طبقه بندي شده و دسته بندي شده وارد مغز انسان شود به اين راحتي ها بيرون بيا نيست  نمودار رسم شده در درس نامه اول مربوط به آهنگ تغييرات فوق العاده دانش آموز را در تجسم آنجه در اين مطلب ذکر شده ياري ميرساند.بنابراين حتما مطالعه ي اين قسمت از درس را با نگاه عميق به نمودار رسم شده همراه کنيد.

 

منبع :

Menu