مشاوره درسی مبحث دینامیک و حرکت شناسی-درس فیزیک

آزمون 29 دی دوره ی پیش یک است و دینامیک و حرکت شناسی از مهم ترین مبحث های پیش یک در کنکور تجربی هستند.

مشاوره درسی مبحث دینامیک و حرکت شناسی-درس فیزیک

با توجه به اين که مبحث ديناميک از مباحث پرسوال و مهم در فيزيک مي باشد و سال چهارم دبيرستان هم به اين مبحث اشاره دارد .براي تسلط در اين مبحث ابتدا بايد کتاب درسي همراه با حل تمرين و مثال هاي حل شده کتاب را حل کرد و بعد از کتاب دوسالانه استفاده کرد و توصيه مي کنم ابتدا سوالات صفحات زوج را که داراي پاسخ تشريحي است حل کنيد.

ابتدا متن و فرمول هاي کتاب درسي خوانده شود سپس تمرين هاي کتاب درسي مجددا حل شود.براي يادگيري چگونگي استفاده و کاربرد هر يک از فرمول ها تمرين هاي کتاب دوسالانه بادقت حل شود چون اين مبحث نياز به تمرين زياد و حل مسائل مختلف دارد.دانش آموزاني که در اين درس مشکل دارند مي توانند هر شب 3سوال از صفحات زوج و 3سوال از صفحات فرد حل کنند.

دانش آموز ابتدا بايستي در کلاس درس با مفهوم قوانين نيوتون آشنا گردد و سپس با خواندن متن کتاب، به حل مسائل مربوطه بپردازد. سپس با مطالعه نکات درسنامه اي کتاب آبي به حل تست ها پرداخته و حتماً از پاسخنامه تشريحي آخر کتاب نيز برا آشنايي با نکات تستي استفاده کند.

پيشنهاد مي شود خواندن اين فصل را از خواندن و درک کردن مثال ها و آزمايش هاي تجربي کتاب درسي و همين کتاب دوسالانه شروع کنيد.پس از خواندن و درک کردن آن هاست که شما آمادگي خواهيد داشت سوالات جاي خالي و تشريحي هر بخش را پاسخ بدهد.
و در نهايت پس از طي تمام اين مراحل مي تواند به سراغ حل مسائل برود البته بايد توجه داشته باشد که آهسته آهسته و از سوالات ساده تر شروع کنيد .شروع از سوالات سخت در اين فصل شمارا مي ترساند و زده مي شويد.

سرعت لحظه اي : نکات « محاسبه ي شيب از روي نمودار » از رياضي در اين قسمت بسيار کاربرد دارد . حتماً قبل از شروع حل مسائل ، اين نکات مطالعه شوند .

حرکت يکنواخت بر روي خط راست : از آنجايي که در بخش هاي ديگر اين فصل ، حرکت هاي ديگري نيز مورد بررسي قرار مي گيرد ، اولين گام براي اين بخش ، دانستن " ويژگي هاي حرکت يکنواخت بر روي خط راست " و درک آن ها است . تأکيد مي شود که حتماً سؤالات اين بخش به ترتيب حل شود و دانش آموز در هر گامي که به مشکل برخورد ، حتماً ايراد خودش را برطرف کند و سپس به ادامه ي مبحث بپردازد .

شتاب : قبل از شروع به حل سؤالات اين بخش ، نياز است تا دانش آموز اطلاعاتي هر چند سطحي از نمودار سرعت - زمان و ويژگي هاي آن بداند .

مسائل ترکيبي : دانش آموز تا زماني که ايرادهايش را در مباحث قبلي رفع نکرده ، نبايد به حل سؤالات اين بخش بپردازد . زيرا حل اين سؤالات نيازمند يادگيري خوب و عميق موارد قبلي است .

تمامي نکات در مورد نيرو ها اعم از انواع نيرو در تمامي سطوح مثل محاسبه ي نيرو در سطح شيب دار حرکت و نبرو ها در قرقره هاو توجه به محاسبه ي نيروها در جاده ي لغزنده
حتما خلاصه نويسي از فرمول ها انجام شود براي تسلط بيشتر قبل از رجوع به کتاب آبي  سراغ کتاب دوسالانه بروند و هر شب 10 تمرين حل کنيد

اگر فرصت کافي براي حل و بررسي تمام سوالات کتاب دوسالانه را نداريد سعي کنيد فقط سوالاتي را که داراي تعداد تکرارهاي بالاي 10 بار هستند را جدا کرده و  روزي 3تا از آنها را بررسي کنيد و اگر نکته ي خوبي در هر سوال حس کرديد در دفتري يادداشت کنيد .

اول مطالعه ي دقيق کتاب درسي و توجه به تعاريف و نکات مهم حل مثالها و تمرينها بعد  حل تمرين هاي کتاب دوسالانه اول از صفحه زوج براي يادگيري بيش تر و براي مهارت بيش تر حل تمرين هاي صفحات فرد بهتر است، شما روزي 4 سئوال از کتاب حل کنيد تا بتوانيد حداقل يک دور تمام سئوال ها را حل کنيد در ضمن حل کردن بهتر است ،سئوالات مهم  و سئوالاتي که نياز به تمرين بيش تر دارد را نشان گذاري کنيد تا بعدا براي مرور دچار مشکل نشويد و بتواند سئوالات مهم را تشخيص دهيد و استفاده از کتاب خود اموز نيز مي تواند بسيار مفيد باشد تا سئوالات مهم را ياداشت کنيد.

در رابطه با مطالعه مبحث ديناميک شما ابتدا بايستي يکاي مربوط به نيرو ، ثابت فنر و جا به جايي را از قبل فرا گرفته باشد و هم چنين مفهوم موارد ذکر شده را نيز فرا بگيريد و پس از مطالعه دقيق جزوه دبير و کتاب درسي به کتاب کار مراجعه نمايد تا آموخته هاي خود را به مرحله آزمايش گذارد تا اگر ضعفي در ارتباط با مبحث وجود دارد به صورت کامل برطرف گردد و مرحله تثبيت مطالب به صورت کامل انجام گيرد.

از آنجا که اين مبحث بسيار حفظي است بنابراين لازم است دانش آموزان از نکات مطرح شده در نکته درس ها و نيز
پاسخنامه يادداشت برداري کرده و به صورت فلش کارت روزانه مطالعه کنند.
هم چنين سوالات مربوط به برآيندهاي بردارها را با رسم شکل حل کنند که به درک آنها کمک کند.
پيشنهاد ميکنم پس از مطالعه عميق کتاب درسي به سراغ خلاصه درس هاي کتاب آبي بياييد و نکات گفته شده را با
ماژيک پر رنگ کنيد
.

در تمامي بخش ها دانش آموز ابتدا بايد مفاهيم و تعاريف را بياموزد . در ميان همين تعاريف به ظاهر ساده ، نکاتي نهفته است که حتي در حل سؤالات محاسباتي نيز به کار مي آيد . پس از مفاهيم ، پيشنهاد مي شود براي هر کدام از مباحث دانش آموز بصورت زير عمل کند :

سرعت متوسط : قبل از اقدام به حل سؤالات ، نکات آموخته شده در قسمت « بردار مکان - بردار جابه جايي » يک بار مرور گردد . همين نکات بصورت مستقيم در حل سؤالات اين بخش راهگشا خواهند بود .

سرعت لحظه اي : نکات « محاسبه ي شيب از روي نمودار » از رياضي در اين قسمت بسيار کاربرد دارد . حتماً اين نکات مطالعه شوند . حرکت يکنواخت بر روي خط راست : از آنجايي که در بخش هاي ديگر اين فصل ، حرکت هاي ديگري نيز مورد بررسي قرار مي گيرد ، اولين گام براي اين بخش ، دانستن " ويژگي هاي حرکت يکنواخت بر روي خط راست " و درک آن ها است . تأکيد مي شود که حتماً سؤالات اين بخش به ترتيب حل شود و دانش آموز در هر گامي که به مشکل برخورد ، حتماً ايراد خودش را برطرف کند و سپس به ادامه ي مبحث بپردازد .

شتاب : قبل از شروع به حل سؤالات اين بخش ، نياز است تا دانش آموز اطلاعاتي هر چند سطحي از نمودار سرعت - زمان و ويژگي هاي آن بداند . مسائل ترکيبي : دانش آموز تا زماني که ايرادهايش را در مباحث قبلي رفع نکرده ، نبايد به حل سؤالات اين بخش بپردازد . زيرا حل اين سؤالات نيازمند يادگيري خوب و عميق موارد قبلي است .

ابتدا درسنامه هر قسمت خوانده شود و سعي نماييد تفاوت فرمولها و کاربرد آنها را درک کنيد سپس شروع به حل مسائل همان قسمت نماييد توصيه ميشود سوالات اين قسمت را تصوير سازي کنيد و براي خود مثالهاي واقعي که برايتان بصورت فيزيکي در حرکت ماشين پرتاب جسم دويدن و... اتفاق افتاده بزنيد

براي مطالعه ي اين کتاب ابتدا نياز است تا شما متن کتاب درسي را مطالعه کنيد و بر روي سوالات اخر فصل هم تمرکز کنيد و تلاش کنيد تا آن سوال ها را نيز حل کنيد بعد از مطالعه ي کتاب درسي توصيه مي شود ابتدا چند سوال از کتاب دوسالانه حل شود تا شما از فراگيري مطالب اين فصل در حد کتاب درسي اطمينان پيدا کنيد و بعد به سراغ مطالعه ي اين کتاب بيايد در اين صورت خيال شما مي تواند راحت باشد که توانايي فهميدن تمامي مطالب اين کتاب را داريد.

1- حتما  مبحث حرکت شناسي را به صورت تيپ بندي و مبحث محور مطالعه کنيد.مباحثي مثل حرکت يکنواخت، حرکت با شتاب ثابت (تند شونده ،کند شونده)، انواع نمودار ها را تجزيه و تحليل کنيد.(در کتاب آبي اين مباحث به صورت تيپ بندي شده ارائه شده است و بخشي مجزا مربوط به انواع نمودارها درفيزيک سال دوم  گنجانده شده است)

مطالب اين بخش 

 بسيار مفهومي است .

 سعي کنيد تا مفهوم مطلب را ياد نگرفته ايد به دنبال تست زدن نباشيد. سوال هاي اين بخش از روش هاي مختلفي قابل حل مي باشند سعي کنيد فرمول هاي پايه را تحليل کرده و روش بدست آوردن آنها را تمرين کنيد به وي‍ژه فرمول هاي قسمت حرکت پرتابي که از روابط ابتدايي ساده بدست مي آيند.
 3-
اصلا فرمولي نخوانيد و مفهوم را بفهميد براي مثال جسمي که سقوط مي کند با افزايش زمان سرعتش اضافه مي شود.

براي يادگيري اين مبحث از حرکت شناسي ابتدا بهتر است که شما ويژگي هاي حرکت سقوطي را بدانيد فرمولها ومعادله هاي حرکت سقوطي پرتابي در راستاي قائم راکاملا با جزئياتش ياد بگيريد.اگر شما نکات ريز ومعادلات را کاملا فرا بگيريد مثلا در حل مساله بدانيد که ايا فرمول معادله سرعت زمان لازم است يا... ان مساله خيلي زود حل مي شود . يادتان نرود که کتاب درسي وجزوه معلم خيلي مهم هستند.

براي مطالعه اين قسمت از کتاب چون مطالب بسيار پرحجم مي باشد و علاوه بر اين در مقطع چهارم دبيرستان نيز به طور مفصل مطرح خواهد شد لذا بايد مطالعه ي اين بحث به صورت مفهومي و عميق صورت گيرد تا در ذهن تثبيت شود. دانش آموزاني که از جعبه به ياد براي حفظ فرمول ها استفاده مي کنند در اين مبحث کارشان بسيار ساده خواهد بود و به راحتي مي توانند فرمول هاي مادر و ميان بر را با استفاده از فيش هاي به ياد به ذهن بسپارند. بنابراين مطالعه ي دقيق کتاب درسي و حل روزانه 10 سوال از اين کتاب براي يادگيري اين بخش بسيار موثر خواهد بود.

نويسنده : مصطفي سالاري

 

 

 

 

 

Menu