مشاوره درسی-فیزیک-دینامیک

دینامیک یکی از جالب‌ترین و مفهومی‌ترین مباحث فیزیک است. خلاقیت و توانایی در رسم نیروها مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت دینامیک است.

مشاوره درسی-فیزیک-دینامیک

ديناميك يكي از جالب‌ترين و مفهومي‌ترين مباحث فيزيك است. خلاقيت و توانايي در رسم نيروها مهم‌ترين و ضروري‌ترين مهارت ديناميك است.

نكته‌هاي مهم در حل مسائل ديناميك :

1-     تمامي مسائل و تست‌هاي اين بخش با استفاده از قوانين نيوتون يا تركيبي از اين قوانين حل مي‌شوند و صورت اين قوانين نيز از جمله مطالبي هستند كه ممكن است به صورت حفظي مورد پرسش قرار گيرد.

2-     براي اعمال قانون سوم نيوتون ، الزامي براي تماس دو جسم وجود ندارد.

3-     براي بررسي حركت اجسام و ديناميك آن‌ها ، (سطح شيب‌دار،آسانسور،ماشين آتوود . . .) اولين و مهم‌ترين كار رسم تك تك نيروهاي وارد بر هر يك از اجسام سيستم است. براي راحتي و سرعت بيش‌تر اجسام را رسم نكنيد و تنها نيروها را رسم كنيد.

4-     سعي كنيد تفاوت نيروي اصطكاك جنبشي و نيروي اصطكاك ايستايي را با مثال‌هاي متعدد درك كنيد .هم‌چنين استفاده ضريب اصطكاك جنبشي Mk و ضريب اصطكاك ايستايي Mk را با هم مقايسه كنيد،توجه كنيد كه نيروي اصطكاك جنبشي يك جسم در حال حركت بر يك سطح همواره ثابت و نيروي اصطكاك ايستايي براي همان جسم همواره متغير است.

5-     توجه كنيد «نيروي سطح » كه بر يك جسم (ساكن يا متحرك) وارد مي‌شود تنها مربوط به نيروي اصطكاك ايستايي يا نيروي اصطكاك جنبشي نيست. نيروي سطح ، برآيند نيروي عمودي سطح (N) و نيروي اصطكاك (f) است.

6-     در آن دسته از مسائل سطح شيب‌دار كه مربوط به يافتن سرعت جسم روي سطح و . . . است ، تنها كليد حل سؤال ، يافتن شتاب با به دست آوردن برآيند نيروهاي وارد بر جسم است و بقيه‌ي حل به كمك روابط حركت انجام مي‌شود. در ضمن به ياد داشته باشيد سطح شيب‌دار داراي اصطكاك ، شتاب بالا رفتن و پايين آمدن جسم هرگز يكسان نيست،اگرچه جسم همان جسم و سطح همان است.

Menu