پژوهشگاه رویان : درمان 3 بیماری مغزی با سلول بنیادی

محققان پژوهشگاه رویان تحقیقاتی را بر روی 3 بیمار مغزی و عصبی در دست اجرا دارند و امیدوارند بتوانند با استفاده از سلولهای بنیادی روشی را برای بهبود بیماران مبتلا ارائه دهند.

پژوهشگاه رویان : درمان 3 بیماری مغزی با سلول بنیادی
محققان پژوهشگاه رويان تحقيقاتي را بر روي 3 بيمار مغزي و عصبي در دست اجرا دارند و اميدوارند بتوانند با استفاده از سلولهاي بنيادي روشي را براي بهبود بيماران مبتلا ارائه دهند.

دکتر ليلا عرب- مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينکه در حوزه مغز و اعصاب 3 پروژه در اين پژوهشگاه اجرايي شده است، افزود: اين سه پروژه تحقيقاتي شامل استفاده از سلول درماني در بيماريهاي فلج مغزي، MS و ALS مي‌ شود که در حال اجرا است.

وي استفاده از سلول درماني در بيماري فلج مغزي را از پروژه هاي مهم پژوهشگاه دانست و اظهار داشت: برخي از بيماران فلج مغزي نسبت به کاردرماني و دارو درماني پاسخ نمي دهند از اين رو لازم است تحت درمانهاي ترميمي قرار گيرند تا توانايي خود را به دست آورند.

وي با بيان اينکه در اين تحقيقات مي خواستيم بدانيم که آيا سلول هاي بنيادي در اين بيماران مفيد است يا خير، ادامه داد: نتايج تحقيقات دنيا بي خطر بودن اين روش را نشان مي دهد از اين رو در اين روش از سلولهاي بنيادي مغز استخوان براي درمان استفاده شد.

عرب با تاکيد بر اينکه دراين طرح سلولهاي بنيادي به داخل نخاع تزريق شد، ادامه داد: پس از 6 ماه تزريق نتايج خوبي دست يافتيم از اين رو طرح دومي را دراين زمينه اجرايي کرديم و بر اساس آن مجدا اقدام به تزريق سلولهاي بنيادي کرديم.

مجري طرح بررسي اثر بخشي سلولهاي بنيادي را از اهداف طرح دوم ذکر کرد و يادآور شد: اين طرح تاکنون به پايان نرسيده است ولي نتايجي که تاکنون به دست آورديم نشان از بهبود بيماران دارد به گونه اي که اسپاسم هاي بدني آنها کمتر شده است و وضعيت حرکتي و تعادلي آنها بهبود يافته است.

وي از اقدام اين پژوهشگاه براي اجراي کشوري اين طرح خبر داد و گفت: قرار بود که اين طرح به صورت کشوري اجرايي شود ولي به دليل مشکلاتي در سطح کشور اجرا نشد که اميدواريم با برطرف شدن اين مشکلات آن را اجرايي کنيم.

روشي براي درمان بيماري MS مقاوم به دارو

اين محقق با اشاره به جزئيات تحقيقات پژوهشگاه رويان در زمينه بيماري MS خاطرنشان کرد: برخي از بيماران مبتلا به ام اس مقاوم به دارو محسوب مي شوند به اين معنا که علي رغم استفاده از دارو، سير بيماري همچنان سير پيشرونده دارد لذا تصميم گرفتيم نقش سلولهاي بنيادي را بر روي اين بيماران بررسي کنيم.

عرب به بيان نحوه اجراي اين تحقيقات پرداخت و ادامه داد: براي اين منظور بيماراني را انتخاب و سلولهاي بنيادي مزانشيم را به آنها تزريق کرديم.

وي با بيان اينکه اين طرح به نيمه هاي اجرا رسيده است، يادآور شد: در حال حاضر نمي توانيم نتايج را اعلام کنيم چرا که اين تحقيقات به صورت Blind در حال اجرا است و پزشکان نمي دانند که به کدام يک از بيماران سلول تزريق شده است ولي برخي از بيماران بهبود قابل توجهي داشته اند و پزشکان تصور مي کنند اين افراد بيماراني هستند که سلولهاي بنيادي را دريافت کردند.

وي ابزار اميدواري کرد که طرح MS ادامه يابد تا با تغييراتي در زمينه نوع سلول بنيادي، طرز تزريق و دفعات تزريق بهترين شيوه را براي درمان ارائه دهيم.

تلاش رويان براي بهبود شرايط مبتلايان به ALS

اين محقق پژوهشگاه رويان از تلاش اين پژوهشگاه در زمينه روشي براي بهبود زندگي بيماران مبتلا به بيماري ALS خبر داد و گفت: اين بيماري تحت تاثير فعاليت سيستم ايمني است و يا بر اثر سميت گلوتامات که يک نوع ترانسميتي است که در مغز ترشح مي شود، سلولهاي عصبي تحتاني و فوقاني تخريب و ضايعات حرکتي، گوارشي و تنفسي براي بيمار ايجاد مي شود.

وي با بيان اينکه ALS يک بيمار پيشرونده است، ادامه داد: متاسفانه 5 سال پس از تشخيص اين بيماري بيمار بر اثر مشکلات تنفسي فوت مي کند.

عرب با اشاره به تحقيقات بر روي اين بيماري، اضافه کرد: در اين بيماري بيماران به 3 گروه تقسيم شدند که در گروهي به صورت داخل نخاعي، گروه ديگر از طريق تزريق داخل بطن مغزي و گروه ديگر به صورت داخل وريدي سلولهاي بنيادي را دريافت کردند.

وي با تاکيد بر اينکه در اين تحقيقات هدف درمان اين بيماري پيچيده نيست، خاطرنشان کرد: اين بيماري درمان قطعي ندارد و در اين تحقيقات در تلاش هستيم که پروسه پيشرفت بيماري را کند کنيم و بيمار ديرتر به مرحله نهايي برسد و نياز به لوله معده نداشته باشد. 

مجري طرح ابرازاميداروي کرد که تا يک سال آينده بتوانند به نتايج اميدوار کننده اي برسند.

منبع :

Menu