نمایندگان مکتب مشّاء (1)؛ فارابی

جمع‌بندی درس فلسفه (نمایندگان مکتب مشّاء (1)؛ فارابی) فارابی؛ معلم ثانی؛ بنیان‌گذار و مؤسس فلسفه‌ی اسلامی

نمایندگان مکتب مشّاء (1)؛ فارابی

جمع‌بندي درس فلسفه (نمایندگان مکتب مشّاء (1)؛ فارابی)

فارابی؛ معلم ثانی؛ بنیان‌گذار و مؤسس فلسفه‌ی اسلامی

استادان فارابی:

1- ابوبشر متّی بن یونس (قرن سوم و چهارم هجری)  در بغداد  استاد فلسفه

2- یوحنا بن حیلان  در حرّان  استاد منطق

شخصیت علمی و اخلاقی و فلسفی فارابی:

مقام فلسفی فارابی را هم پایه «ارسطو» و شخصیت اخلاقی و معنوی او را همانند «افلاطون» دانسته‌اند. وقتی از او پرسیدند: تو داناتری یا ارسطو؟ پاسخ داد: اگر من در زمان او می‌زیستم، البته بزرگ‌ترین شاگرد او بودم.

مهم‌ترین آثار فارابی:

1- احصاء العلوم: شامل 8 فصل است که در هر فصل به یک شاخه‌ی علم پرداخته است.

2- فصوص‌الحکم: درباره‌ی مابعدالطبیعه و علم توحید است / لحن فارابی در این کتاب به لحن عرفا شباهت دارد.

3- رساله‌ی أغراض مابعدالطبیعه: شرحی است بر کتاب «مابعدالطبیعه‌ی ارسطو»

4- رساله‌ی جمع بین رأی دو حکیم: آرای افلاطون و ارسطو را بیان می‌کند.

5- مقاله فی معانی العقل: عقل را تعریف کرده و اقسام و معانی آن را شرح می‌دهد.

6- کتاب موسیقی کبیر: ارزنده‌ترین اثر در علم موسیقی است / در شرق و غرب تأثیرگذار بوده / ساز «قانون» از ساخته‌های فارابی است.

7- آراء اهل مدینه‌ی فاضله

8- سیاست مدینه

9- رساله‌ی تحصیل السعادة

فلسفه‌ی سیاسی:

1- فارابی هرگز مشاغل سیاسی را نپذیرفت.

2- با اهل سیاست معاشرت نداشت.

3- در باب سیاست، بسیار اندیشید و آثار متعددی در این زمینه نوشت.

4- او مهم‌ترین فیلسوف سیاسی اسلام است.

سعادت و مدینه:

1- او مانند ارسطو، انسان را مدنی بالطبع می‌داند.

2- برای دست‌یابی به برترین کمالات انسانی مجبور به تشکیل جامعه است.

3- آدمی برحسب فطرت خود، به اجتماع گرایش دارد.

4- هدف اصلی از گردآمدن مردم در یک سرزمین (جامعه): دست‌یابی به سعادت دنیا و آخرت است.

مدینه‌ی فاضله:

مدینه‌ی فاضله از نظر فارابی:

1- بهترین مدینه‌هاست.

2- مردم آن به اموری مشغول و به فضایلی آراسته‌اند که به سوی سعادت می‌رود.

3- به بدن انسان تشبیه شده، بدنی سالم و ساتوار که همه‌ی اعضاء وظایف خود را به نحو أحسن انجام می‌دهند.

4- دیدگاه مدینه‌ی فاضله از مبانی مابعدالطبیعه‌ی فارابی الهام گرفته است.

از دیدگاه حکمت مشّاء:

جهان سلسله مراتبی دارد که خدا در رأس آن است و فرشتگان و ملائکه (عقول)، واسطه در تدبیر جهان‌اند و عقل دهم یا فعال، عهده‌دار نظم عالم طبیعت است.

ریاست مدینه‌ی فاضله:

1- رئیس مدینه‌ی فاضله باید به عالی‌ترین درجات تعقل و تفکر رسیده باشد.

2- کسی جز پیامبر خدا نمی‌تواند زعیم مدینه باشند.

3- پس از او، این مقام به «امامان و جانشینان او» واگذار می‌شود.

4- رئیس مدینه باید به اعلاء درجه‌ی سعادت بشری که اتصال با ملک وحی یا عقل فعال است، رسیده باشد. 5- وحی انبیاء و الهامات اولیاء همگی ناشی از این اتصال دائمی است.

سیاست و سعادت:

1- سیاست فعل و تدبیر زعیم مدینه‌ی فاضله است.

2- باید متناسب با تعالیم و الهامات روحانی و احکام و نوامیس و قوانینی که از مبدأ وحی و الهام سرچشمه گرفته است، باشد.

3- صناعات و حرفه‌ها باید برحسب استعدادهای اهل مدینه تقسیم شود.

4- سعادت رکن جدایی‌ناپذیر سیاست است.

مدینه‌ی جاهله:

مدینه‌ی جاهله به بدنی تشبیه شده است که از سلامت کافی برخوردار نیست و اعضای آن ناقص‌اند.

نکته: فارابی را به این دلیل معلم ثانی لقب داده‌اند که او «مؤسس فلسفه‌ی اسلامی یا فلسفه‌ی نبوی» است و از جایگاه والای علمی و فلسفی، برخوردار است.

موفق باشيد

ندا ياري (كارشناس ارشد فلسفه)

Menu