جاذبه‌های گردشگری سرعین

سرعین شهر چشمه‌های جوشان

جاذبه‌های گردشگری سرعین

پيست اسکي آلوارس

مجموعه فرهنگي, توريستي و ورزشي آلوارس در يكي از زيباترين نقاط استان از لحاظ گردشگري و در دامنه هاي مرتفع و زيباي سبلان واقع شده است كه بزرگترين پيست اسكي از لحاظ وسعت در ايران مي باشد. اين پيست اسكي در فاصله ۱۲ كيلو متري روستاي آلوارس و ۲۴ كيلومتري سرعين قرار گرفته است و از انجائي كه پيست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متري از سطح دريا قرار دارد به سبب بارندگي برف فراوان در طول پائيز و زمستان و به جهت دير ذوب شدن برفهاي اين منطقه مي تواند در حدود شش الي هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گيرد كه از اين لحاظ در كشور در رتبه اول است.


روستاي بيله درق یا ویلا دره

روستاي ييلاقي و باصفاي بيله درق از توابع دهستان آبگرم در موقعيت جغرافيائي 03/48 درجه طول جغرافيائي و 11/38 درجه عرض جغرافيايي در ارتفاع 1820 متر از سطح دريا در کف و دامنه هاي تپه هاي شمال و جنوب دهکده و در فاصله 3 کيلومتري شمال سرعين قرار گرفته است. 
دره اي که دهکده در آن قرار گرفته است، حدود 200 متر پهنا و عمق آن تقريباً 100 متر از محلي که دره از جنوب به شمال پائين رفته مجدداً بالا آمده و چشمه هاي آب معدني در دامنه شمالي دره رو به جنوب و همچنين کف دره واقع شده است. اين دهکده ييلاقي با آب و هواي مطبوع و دلپذير از جاذبه های توريستي منطقه سرعين مي باشد که به سبب برخورداري از مواهب طبيعي مانند آبهاي معدني جهت استعمال داخلي و خارجي، دره اي زيبا با درختان و چمنزارهاي پر از گل و گياه، کندوهاي عسل که در چمنزارها گسترانيده شده است، جلوه و جذابيت خاصي به اين دهکده بخشيده است. وجود محل هاي اقامتي، کافه ها و رستورانهائي با تخت ها و ميز و صندلي هاي چيده شده در زير برگهاي درختان بصورت چتري بزرگ و سايه باني طبيعي باعث استقبال گردشگران از جاذبه هاي اين روستا مي شود.


دره جنگلي اردي موسي

دره جنگلي زيبا و ديدني در کنار روستاي اردي موسي قرار گرفته است. دره جنگلي با چشم اندازي بسيار زيبا، نهرها و چشمه سارها، چمنزارهاي انبوه، باغات ميوه، قابليت ويژه اي جهت گردشگري و استراحت و تفريح دارد، اين محيط يکي از کانونهاي مورد علاقه و استفاده سرعين و گردشگران ساير نقاط و دوستداران طبيعت مي باشد. اين دره جنگلي زيبا با بهاري سرسبز و با طراوت، تابستاني خنک با سايه هاي درختان بلند و پائيز الوان و زمستاني پوشيده از برف تابلوي بديعي از چهره فصول مختلف را به نمايش مي گذارد.

 


ویند کلخوران و دهكده سنگي و زيرزميني

مجموعه‌ی كم‌نظیری از خانه‌های سنگی در دهكده‌ی صخره‌یی كلخوران سرعین در فاصله‌ی بیش از چهار كیلومتری سرعین، روستای ویند كلخوران با آثار باستانی مانند دهكده‌ای صخره‌یی و شگفت‌انگیز، جاذبه‌ها و مناظر طبیعی در امتداد دره‌ی زیبای ورنیاب، گورستان‌هایی متشكل از سنگ قبرهایی دیدنی مربوط به دوره‌های گذشته قرار دارند كه در مجموع، این مكان را به‌صورت موزه‌ای تاریخی، هنری و طبیعی درآورده است. دره‌ی زیبای ورنیاب دره‌ای طولانی است كه از دامنه‌ی تپه‌های روستای ورنیاب تا قسمت انتهای مزرعه های روستای ویند كلخوران ادامه دارد.



آب گرم


روستای ورنیاب

روستای ورنیاب از توابع استان اردبیل شهرستان سرعین بخش مرکزی دهستان آبگرم از سمت شمال با شهر توریستی سرعین ،از سمت جنوب با روستای گلستان از سمت شرق با روستای کلخوران ویند واز سمت غرب با روستای علیداشین همسایه میباشد دارای یکصد خانوار وسیصدنفر جمعیت دارد .
دره ورنیاب یکی از مکانهای بکر جهت استفاده از طبیعت آن بخاطر نزدیکی به شهر توریستس سرعین در بهار و تابستان در اختیار گردشگران میباشد .

 

منبع :

Menu