طرح شهاب مستعدان را شکار می‌کند

معلم با یک نگاه به شاگردانش می‌تواند بگوید ، کدام یک در کدام درس و حرفه قوی است،او معتقداست حتی دانش آموزان ضعیف درسی، درکارهای غیردرسی گوی سبقت را از شاگرد زرنگ‌ها ربوده اند، اینجاست که طرح 'شهاب' با

طرح شهاب مستعدان را شکار می‌کند

معلم با یک نگاه به شاگردانش، می‌تواند بگوید کدام یک در کدام درس و حرفه قوی است، او معتقد است حتی دانش‌آموزان ضعیف درسی، در کارهای غیردرسی گوی سبقت را از شاگرد زرنگ‌ها ربوده‌اند، اینجاست که طرح 'شهاب' با استعدادها را تور می‌زند.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از ایرنا، 'شهاب'، مخفف شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر، طرحی است که با جدیت زیاد در مدارس کشور در حال اجراست.

طرحی که شیوه نامه اجرایی آن در سال 1386 نوشته شد ولی تا به مرحله اجرا برسد چهار سالی طول کشید.

در سال تحصیلی 92-91 بود که 35 هزار نفر از دانش آموزان هفت استان کشور در قالب این طرح قرار گرفتند.

طرح ملی شهاب در سال تحصیلی بعدی به خاطر مشکلات اعتباری، اجرا نشد ولی در سال تحصیلی 94-93 با اختصاص اعتباری معادل 12 میلیارد ریال جانی دوباره یافت.

طرح ملی شهاب که تور صید نخبگان در مدارس است، در سال تحصیلی 95-94 هم با 26 میلیارد ریال اعتبار در مدارس درحال اجراست و هم اکنون 386 هزار دانش آموز را در چتر هدایتی خود قرار داده است.

رضا صبورانی، یکی از معلمان مجری طرح ملی شهاب می گوید: طرح شهاب، معلم محور است و قرار نیست دانش آموز از محیط درس و زندگی خود جدا شود.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح ، دانش آموزان مستعد در هر زمینه و رشته ، شناسایی می شوند ولی قرار نیست از نظر فیزیکی ارجحیتی نسبت به سایر دانش آموزان داشته باشند بلکه آن ها به صورت نامحسوس شناسایی شده و با برنامه ریزی کارشناسان، رشد آن ها هم از نظر علمی و زمینه استعدادشان ، رصد و به طور نامحسوس ، هدایت می شود.

فرایند شناسایی و هدایت دانش آموزان در طرح ملی شهاب از پایه چهارم ابتدایی آغاز می شود.

ملیحه ساجدی، مشاور آموزشی درباره روند اجرای طرح شهاب گفت: با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت ، استعدادها و توانایی های کودکان، هدف اصلی از اجرای طرح ، شناسایی حوزه های استعدادی دانش آموزان این پایه تحصیلی و همچنین هدایت لحاظ شده به صورت عمومی برای تمام آن هاست.

وی با بیان این که مجریان طرح شامل مدیران، معاونان و معلمان مدارس ، آموزش شناسایی استعدادهای دانش آموزان را فرا می گیرند، افزود : مجریان با گذراندن دوره های آموزشی تخصصی، نحوه کشف استعدادهای دانش آموزان در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم تجربی و فرهنگ دینی را فرا می گیرند و به صورت نامحسوس در کلاس پیاده می کنند تا زمینه استعداد هر دانش آموز مشخص شود .

وی تاکید کرد : این طرح هیچ امتیاز تحصیلی و مادی برای دانش آموز ندارد بلکه صرفا شامل شناسایی و هدایت استعداد وی است تا ضمن درج در پرونده تحصیلی، خانواده دانش آموز هم برای پرورش این استعدادها دخیل و سطح کاری مدرسه در زمینه تشکیل کلاسهای فوق برنامه و فعالیتهای درون و برون مدرسه ای تعیین شود .

ساجدی خاطر نشان کرد : بر اساس پیش بینی ها، در هر کلاس حدود 25 درصد از دانش آموزان دارای قابلیت ها و استعدادهایی هستند که باید از طریق این طرح شناسایی شوند.

احمد فراهانی، دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی است ، معلمان مدرسه اش پی برده اند که احمد در زمینه سرودخوانی استعداد خوبی دارد ، با هماهنگی با خانواده ، وی هم اکنون در کلاس آواز ثبت نام کرده و در این زمینه پیشرفت های خوبی هم داشته است.

والدین ' سحر دوست مرادی ' دانش آموز کلاس هفتم هم با همکاری معلمان مدرسه اش به استعداد دخترشان در زمینه عروسک سازی پی برده اند.

با این روش ، هم اکنون سحر با یک گروه تاتئر عروسکی کار می کند و از مهارتی که در حال آموختن الفبای آن است راضی است.

امثال احمد و سحر جزء دانش آموزانی هستند که استعداد خاصشان در زمینه های غیر درسی شناسایی شده.

هستند دانش آموزانی نظیر' تارا باغبان ' و ' ابوالفضل شکری ' که استعدادشان در زمینه زبان آموزی و رباتیک مشخص شده و در مرحله معرفی به زبانکده های ویژه و تیم های رباتیک ملی هستند.

یک معلم و کارشناس آموزشی با بیان این که شناسایی ، جذب و حمایت از نخبگان ازجمله مواردی است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است ، گفت : طرح ملی شهاب با شناسایی ، هدایت و حمایت آموزشی ، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر ، زمینه بهره مندی از توانمندی ها و قابلیت های آنها را فراهم می کند.

محمدحسین صلواتیان تاکید کرد : یکی از اهداف مهم این طرح ، رویکرد عدالت محوری آن در حوزه آموزش است و برای تحقق این امر مهم باید ظرفیت های کودکان، نوجوانان و جوانان کشور شناسایی شود.

طرح شهاب زیرنظر «شورای راهبری طرح شهاب در بنیاد ملی نخبگان »و «ستاد مرکزی اجرایی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش » اجرا می شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان ، طرح ملی شهاب را ایده نوینی برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان می داند و معتقد است اگر اهداف تعیین شده در این طرح محقق شود ، در آموزش و پرورش کشور تحول عظیمی ایجاد می شود.

داود فیض به ایرنا گفت : نقش معلمان در اجرای این طرح مهم است زیرا معلم در فضای کلاسی و به دور از دخالت بیرونی ، استعدادهای دانش آموزان را شناسایی می کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان نقش والدین را در شناسایی و پرورش استعدادهای فرزندان خود موثر دانست و گفت : خانواده ها به کمک معلم با آموزش و پرورش نقش به سزایی در فرایند شناسایی و شکوفا شدن استعدادهای دانش آموزان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان هم با بیان اینکه طرح شهاب در 140 مدرسه این استان در حال اجراست، گفت : استعدادهای ویژه هشت هزار دانش آموز استان سمنان در قالب طرح شهاب در حال بررسی و سنجش است.

محمدرضا جهان افزود : طرح شهاب ، طرحی ارزشمند برای قرار دادن دانش آموزان در مسیر پیشرفت از دوران کودکی و نوجوانی است تا با توانمندسازی استعدادهای برتر ، اطلاعات حاصل از اجرای طرح به دانش آموزان در فرایند انتخاب رشته تحصیلی و شغل کمک کند.

طرح ملی شهاب در واقع طرح هدایت عمومی و خصوصی استعدادهاست .

در پایه های چهارم، پنجم و ششم، هدایت استعداد ، عمومی است یعنی استعدادها شناسایی شده و به خانواده دانش آموز اطلاع داده می شود.

در مرحله هدایت خصوصی از پایه هفتم به بعد به کارهای ویژه بخصوص کارهای برون مدرسه ای جمعی اختصاص دارد

بررسی سوابق بسیاری از دانشمندان و برجستگان علمی و فنی نشان می دهد این افراد در دوران کودکی و نوجوانی به استعدادهای خود پی برده و با حمایت و هدایت خانواده و معلمان ، این استعدادها را پرورانده اند.

دانش آموزان در طرح ملی شهاب هم 9 سال تحت نظارت معلمان مورد ارزیابی های استعداد و هدایت آن قرار می گیرند و برای ورود به دنیای تحصیل حرفه ای و کار آماده می شوند.

اجرای هر طرحی نیازمند مداومت و جدیت است و امروز با جدیت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان در اجرای طرح ملی شهاب ، نتایج واقعی نظارت های نامحسوس برای شناسایی و هدایت استعدادهای نسل کودک و نوجوان ، در سال های 1420 به بعد مشخص می شود.

با این توصیف - شماری از کارشناسان آموزشی معتقدند آموزش و پرورش علاوه بر شناسایی استعدادهای آموزشی باید همه ساحت های وجودی دانش آموزان را شناسایی و متناسب با آن برنامه ریزی کند، اگر آموزش و پرورش همه ابعاد وجودی را مورد توجه قرار دهد خروجی آن همان نیروی انسانی می شود که آرزویش را داریم.

بنابراین طرح ملی شهاب یعنی تفاوت ها را دیدن و گام اول در این راه، شناسایی است زیرا بسیاری از معضلات در همین شناسایی هاست اگر این اندیشه را در آموزش و پرورش ساری و جاری کنیم می توانیم تحول آفرین باشیم.

اگر می خواهیم قله های علمی را در جهان فتح کنیم باید همانند طرح ملی شهاب ، طرح های نوین و کاربردی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در کشور تدوین و و به درستی اجرایی کنیم.

منبع :

Menu