رشته‌ی حقوق از نگاه بهناز آرون (رتبه 51 کارشناسی و 6 ارشد)

رشته‌ی حقوق رتبه‌ی اول را در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی دارد. این امر می‌تواند ناشی از آینده‌ی شغلی متنوع در این رشته باشد؛ اعم از وکالت، قضاوت، سردفتری، مشاوره حقوقی

رشته‌ی حقوق از نگاه بهناز آرون (رتبه 51 کارشناسی و 6 ارشد)

برای مشاهده فیلم معرفی رشته حقوق کلیک کنید 


بهناز آرون، رتبه‌ی 51 منطقه‌ی 1 در مقطع کارشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، رتبه‌ی 6 در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی

رشته‌ی حقوق رتبه‌ی اول را در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی دارد. این امر می‌تواند ناشی از آینده‌ی شغلی متنوع در این رشته باشد؛ اعم از وکالت، قضاوت، سردفتری، مشاوره‌ی حقوقی در شرکت‌ها و بانک‌ها و ... یا ناشی از جذاب بودن آگاهی از قوانین و توانایی اظهارنظر در مباحث تخصصی حقوقی باشد.


لازمه‌ی تحصیل و اشتغال:

عوامل موفقیت در این رشته، در کنار علاقه که لازمه‌ی هر امری است، فن بیان خوب، توانایی نوشتن مطلب، روحیه‌ی جستجوگری، تسلط در زبان انگلیسی یا فرانسه و عربی، توانایی تحلیل و ارزیابی مسائل به گونه‌ای که درس منطق در مقطع دبیرستان تبدیل به یک درس مهم و بنیادی در دانشگاه با عنوان اصول فقه می‌شود؛ بنابراین تصور این امر که رشته‌ی حقوق یک رشته‌ی حفظی است درست نیست.

1) کارشناسی: ریشه و بنیاد آموختن علم حقوق در این دوره حاصل می‌شود؛ به این معنا که دانشجو همه‌ی درس‌های لازمه‌ی فعالیت در این رشته را در ابعاد وسیع می‌آموزد و پشتکار خود دانشجو در این مقطع نقش قابل توجهی دارد.


تعداد واحدهای درسی توضیحات:

ضرف‌نظر از تعداد واحدهای دروس عممی که در سایر رشته‌ها گذرانده می‌شود که شامل 21 واحد دروس عمومی می‌باشد. دروس اختصاصی این رشته شامل دروس پایه و دروس اصلی می‌باشد. تعداد واحد دروس پایه‌ی این رشته 15 واحد و تعداد واحد دروس اصلی 94 واحد و 96 واحد اختیاری می‌باشد.

از دروس اصلی و مهم این رشته می‌توان حقوق مدنی 1 تا 8، حقوق تجارت 1 تا 4، آیین دادرسی مدنی 1 تا 3، آیین دادرسی کیفری 1 و 2، متون فقه 1 تا 4، اصول فقه 1 و 2، قواعد فقه 1 و 2، متون حقوقی 1 و 2، کار تحقیقی 1 و 2، جرم‌شناسی، حقوق اداری 1 و 2، حقوق اساسی 1 و 2، حقوق بین‌الملل عمومی 1 و 2، حقوق بین‌الملل خصوصی 1 و 2، پزشکی قانونی، حقوق کار، ادله‌ی اثبات دعوا و … می‌باشد.

2) کارشناسی ارشد: در این مقطع دانشجو به طور تخصصی با زمینه‌ی گرایش انتخابی خود آشنا می‌شود. در گرایش حقوق جزا تصوری وجود دارد که این گرایش، گرایشی ناملایم است و فقط به جرم و جنایت می‌پردازد که صحیح نیست؛ زیرا دغدغه‌ی اصلی این رشته تحویل انسان درست به جامعه، بحث علت‌شناسی جرم، ارزیابی کارکردهای فردی و اجتماعی مجازات‌های متنوع است. در مقطع کارشناسی ارشد تقریباً هر یک از واحدهای فوق‌الذکر تبدیل به یک گرایش تخصصی برای علاقه‌مندان به رشته‌ی حقوق می‌باشد. به عبارت دیگر دانشجویان رشته ی حقوق با گذراندن مقطع کارشناسی علاوه بر فراگیری اصول بنیادین رشته‌ی حقوق می‌توانند گرایش مورد علاقه‌ی خود را نیز جستجو کنند. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد شامل حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط زیست، حقوق بین‌الملل، حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق تجاری اقتصادی بین‌الملل، حقوق خانواده، حقوق اقتصادی، حقوق ثبت، حقوق نفت و گاز، حقوق هوایی


زمینه‌های شغلی:

یکی از زمینه‌های شغلی این رشته، وکالت است که مستلزم موفقیت در آزمون کانون وکلا، گذراندن 18 ماه دوره‌ی کارآموزی، موفقیت در آزمون اختبار و اخذ پروانه‌ی وکالت است. قضاوت یکی دیگر از زمینه‌های شغلی است که لازمه‌ی آن موفقیت در آزمون کتبی قضاوت و مصاحبه‌ی شفاهی است. مشاوره‌ی حقوقی در ادارات که از طریق آزمون‌های استخدام ادارات صورت می‌گیرد. سردفتری که با موفقیت در آزمون خاص آن قابل دسترسی است.

Menu