معرفی رشته‌ی فلسفه از نگاه فرهاد تراز (رتبه‌ی 9 کشوری سال 92)

رشته فلسفه از کهن‌ترین رشته‌ها در دانشگاه‌های دنیا می‌باشد. در واقع روزگاری به همه‌ی دانشمندان فیلسوف می‌گفتند.اما امروز فلسفه دانش تخصصی گشته است.

معرفی رشته‌ی فلسفه از نگاه فرهاد تراز (رتبه‌ی 9 کشوری سال 92)

برای مشاهده فیلم معرفی رشته فلسفه کلیک کنید 


معرفی رشته ی فلسفه

رشته فلسفه از کهن ترین رشته ها در دانشگاه‌های دنیا می باشد. در واقع روزگاری به همه ی دانشمندان فیلسوف می گفتند.اما امروز فلسفه دانش تخصصی گشته است.

فلسفه به پرسش های زیادی راجع به هستی ، انسان ، دین ، اخلاق، سیاست و ... می‌پردازد.سوال هایی که در مواجهه ی اول شاید بی فایده به نظر برسند و پاسخ آنها واضح باشد.

جدا توصیه می کنم قبل از انتخاب رشته فلسفه به عنوان رشته تحصیلی خود حتما چند کتاب در این باره از کتابخانه تهیه کنید و مطالعه کنید ( کتاب هایی با عنوان آشنایی با فلسفه ، مقدمات فلسفه یا چیزی شبیه به این).

اگر احساس کردید که پرداختن به این مسائل برای شما اهمیت دارد و می توانید زندگی تحصیلی خود را وقف آنها کنید تازه مرحله اول را گذرانده اید.

پس در مرحله اول :اگر حوصله کلنجار رفتن با مسائل ذهنی و انتزاعی را ندارید ، اگر به دنبال یک رشته ساده می گردید که پاسخ های روشنی داشته باشد ، اگر موضوعات مورد بحث فلسفه برایتان جذاب نیست ، سراغ این رشته نیایید.

اما اگر از این مرحله عبور کردید و تصمیم گرفتید فلسفه تحصیل کنید :

گمان نداشته باشید که با تحصیل فلسفه و گرفتن مدرک لیسانس فلسفه پاسخ تمام پرسش های بشر را می یابید.

گمان نداشته باشید که با تحصیل فلسفه می توان ثروت بسیار کسب کرد.اگر شما از کسانی باشید که واقعا با جدیت به این رشته می پردازند می توانید به عنوان معلم یا استاد یا پژوهشگر یا نویسنده مشغول به کار شوید که هیچ کدام از این شغل ها شما را میلیونر نمی کند.

پس در مرحله دوم: انتظارات خود را از فلسفه تعدیل کنید و انتظارات معرفتی و مادی زیاد از آن نداشته باشید.

خلاصه اینکه حتما برای انتخاب رشته فلسفه بسیار تامل کنید و مطمئن شوید که به فلسفه علاقه مند هستید و انتظارات صحیحی از این رشته دارید وبعد آنرا انتخاب کنید.

اگر از دو مرحله بالا بگذرید و با بینش این رشته را انتخاب کنید قطعا لذت بی بدیلی از فلسفه خوانی خواهید برد ولی اگر چنین نباشد تحصیل برای شما مشقت بار خواهد بود.

Menu