آنزیم‌ها هر نوع خون اهدایی را برای هر گیرنده ای ایمن می‌کنند

با استفاده از یک آنزیم که قندها را از گلبول‌های قرمز جدا می‌کنند، انتقال گروه‌های خونی B ،A و AB به هر گیرنده ای امکان پذیر می‌شود.

آنزیم‌ها هر نوع خون اهدایی را برای هر گیرنده ای ایمن می‌کنند

با استفاده از یک آنزیم که قندها را از گلبول های قرمز جدا می کنند، انتقال گروه های خونی B ،A و AB به هر گیرنده ای امکان پذیر می شود.

وقتی صحبت از اهدای خون می شود، گروه خونی O اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این گروه خونی را می توان به هر کسی بدون در نظر گرفتن گروه خونی اش تزریق کرد. بر خلاف آن، گروه خونی A تنها به افراد دارای گروه خونی A و AB قابل انتقال است و نیز گروه خونی B را فقط می توان به بیماران دارای گروه خونی B و AB تزریق کرد. گروه خونی O نیز تنها از O خون می گیرد. به لطفِ یک تحقیق جدید، به زودی انتقال هر کدام از گروه های خونی به هر بیماری با هر گروه خونی بدون هیچگونه اثرات نامطلوب امکان پذیر می شود.

دلیل این که گروه خونی O دهنده همه کاره است، این است که هیچکدام از آنتی ژن های A و B را ندارد. وجود این آنتی ژن ها در بدن افرادی که تا کنون از آن بی بهره بوده اند باعث برانگیختن واکنش ایمنی شدید می شود.

مدت زیادی است که دانشمندان تلاش می کنند تا با استفاده از آنزیمهای استخراج شده از یک نوع باکتری، قندهای اختصاصی متصل به A و B (آنتی ژن های آکا) را از گلبول های قرمزِ خون جدا کنند تا نوعی خون عمومی بدست بیاورند که بتوان آن را به بیمارانِ دارای هر یک از گروه های خونی تزریق کرد.

متأسفانه این آنزیمها تاکنون چندان موثر نبوده اند، زیرا مقدار بسیار عظیمی از آنها لازم است تا تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشند.

شاید بهتر بود تغییری ایجاد شود. اخیرا گروهی از محققان دانشگاه British Columbia و مرکز تحقیقات خون، نوعی آنزیم «تغییر پذیر» بدست آورده اند که بسیار مؤثرتر است.

آنها این کار را وارد کردن جهش هایی در ژن های باکتری و سپس انتخاب باکتری های جهش یافته ای که در جداسازی آنتی ژن ها به طور ویژه مؤثرند، انجام دادند. این محققان پس از تکرار این عمل در پنج نسلِ متوالی، آنزیم هایی بدست آوردند که 170 برابر بیشتر از نسل اولیه شان در جدا سازی آنتی ژن های خونی مؤثرند. در تست های آزمایشگاهی مشاهده شد که این آنزیم ها اکثر آنتی ژن های گروه های خونی A و B را جدا می کنند. با این وجود، لازم است قبل از اینکه این فناوری بر روی انسان آزمایش شود، تا حدی پیشرفت کند که بتواند تمام قندها را حذف کند، زیرا تعداد اندکی از آنتی ژن های ناسازگار نیز می تواند در یک فرآیند انتقال خون بسیار مخرب باشند.

اخیرا مقاله ای درباره این تحقیق در ژورنال انجمن شیمی آمریکا (Journal of the American Chemical Society) منتشر شده است. دانشمندان سایر انجمن ها در حال حاضر هم خون مصنوعی و هم خون تکثیر شده آزمایشگاهی را پرورش می دهند.

منبع :

Menu