از انباشته شدن درس‌ها جلوگیری کنیم

تمام چیزهایی که انسان یاد می‌گیرد ابتدا به حافظه‌ی کوتاه‌مدت منتقل می‌شود.

از انباشته شدن درس‌ها جلوگیری کنیم

تمام چیزهایی که انسان یاد می‌گیرد ابتدا به حافظه‌ی کوتاه‌مدت منتقل می‌شود. برای انتقال این اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت، قبل از خارج شدن آن‌ها از حافظه‌ی کوتاه‌مدت باید مطالعه‌ی کافی برای تکمیل یادگیری و تثبیت آن اطلاعات داشته باشیم. هرچه مدت‌زمانی که از زمان یادگیری می‌گذرد بیش‌تر شود، به دلیل فرّار بودن مطالب، درصد مطالب باقی‌مانده در ذهن کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهترین زمان برای مطالعه‌‌ی درس برای اولین بار، بعد از خارج شدن از کلاس درس است. در این زمان بیش‌ترین سطح یادگیری صورت می‌گیرد.

هم‌چنین یکی دیگر از دلایلی که بر اهمیت خواندن درس هر روز در همان روز تأکید می‌کند، پیوستگی مطالب آموزشی است. با توجه به این‌که درس‌های مدرسه با یکدیگر در ارتباط هستند، اگر مطالب ابتدای هر بحث را که در بخش‌های دیگر کاربرد دارد، یاد نگیریم، درک مطالب جدید در کلاس درس برای ما دشوار می‌شود و مطالب جدید را هم یاد نمی‌گیریم.

دلیل دیگر اهمیت خواندن درس هر روز در همان روز جلوگیری از انباشته شدن مطالب و عدم مواجه شدن با کمبود وقت در ایام امتحانات است. اگر تنبلی کنیم و از برنامه‌ی کلاس عقب بمانیم پس از مدتی به دلیل اضافه شدن مطالب جدید، جبران گذشته امکان‌پذیر نیست و تا پایان سال عقب می‌مانیم و در پایان نتیجه‌ی مطلوبی از امتحانات نمی‌گیریم.

منبع :

Menu