گامی بسوی رمزگذاری غیرقابل نفوذ بادستاوردبزرگ ذخیره کوانتومی

یک هارد دیسک کوانتومی جدید که بطور مشترک توسط محققان استرالیایی و نیوزلندی ساخته شده، می‌تواند در نهایت به ساخت یک شبکه جهانی غیرقابل نفوذ رمزگذاری داده منجر شود.

گامی بسوی رمزگذاری غیرقابل نفوذ بادستاوردبزرگ ذخیره کوانتومی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان دانشگاه ملی استرالیا بر این باورند که ساخت یک هارد دیسک کوانتومی که می‌تواند تا شش ساعت داده را ذخیره کند، گام بزرگی به سوی یک شبکه جهانی رمزگذاری داده ایمن مبتنی بر درهم تنیدگی کوانتومی محسوب می‌شود.

آنها با همکاری دانشگاه اوتاگوی نیوزلند مشترکا یک هارد دیسک نوری کوانتومی نوری ساخته‌اند که از اتمهای عنصر نادر اروپیم ادغام شده در یک بلور تشکیل شده است.

این درایو جامد به القای درهم تنیدگی کوانتومی برای ذخیره داده می‌پردازد.

درهم تنیدگی مدت زیادی است که به عنوان یک جام مقدس برای ساخت رایانه‌های فوق سریع که بر کیوبیت بجای داده‌های دودویی قدیمی تکیه دارند، شناخته شده است اما استفاده از حالت درهم تنیدگی ذرات برای ذخیره داده تا پیش از این برای زمان طولانی ممکن نبود.

به گفته محققان، دستاورد ذخیره کوانتومی آنها نه تنها می‌تواند به ارائه فرصت‌های جدید ذخیره داده بپردازد بلکه همچنین می‌تواند برای رمزگذاری کاملا ایمن در انتقال داده مورد استفاده قرار بگیرد.

اطلاعات کوانتومی از آنجایی که مانند فوتون‌های نور اساسا به شکل مرتبط با هم ساخته می‌شوند، نویدبخش رمزگذاری غیرقابل نفوذ است. تداخلات بین هر کدام از این ذرات در هم تنیده بر دیگری تاثیر می‌گذارد و فاصله آن‌ها از یکدیگر بر این امر تاثیری ندارد.

محققان در گام بعدی قصد دارند زمان ذخیره کوانتومی داده‌ها را بیش از این افزایش داده و آن را به بیش از یک روز برسانند. در صورت دستیابی به این هدف، می‌توان به توزیع حالت کوانتوم در هم تنیده بین دو نقطه در جهان امیدوار بود.

شبکه‌های ارتباط کوانتومی کنونی به فواصل حدود 100 کیلومتر محدود هستند.

نتیجه این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.

منبع :

Menu