علی رضا قلی زاده: تحلیل کنکور عربی عمومی کنکور انسانی93

ضمن عرض خدا قوت به تمام داوطلبان کنکور در این رشته با تحلیل سوالات 26تا 50 دفتر چه عمومی کنکور در خدمت شما هستیم.

علی رضا قلی زاده: تحلیل کنکور عربی عمومی کنکور انسانی93

«تحلیل درس عربی عمومی کنکور رشته ادبیات و علوم انسانی»

    شنبه هفتم تیر ماه و آخرین روز رقابت داوطلبان کنکور با یکدیگر و بر گزاری کنکور در رشته علو انسانی.

    ضمن عرض خدا قوت به تمام داوطلبان کنکور در این رشته با تحلیل سوالات 26تا 50 دفتر چه عمومی کنکور در خدمت شما هستیم.

    هر ساله سوالات این درس به سه بخش ترجمه و مفهوم(عیّن الاصحّ والادقّ فی الاجوبة للتّرجمة او التّعریب او المفهوم(26-33))،درک مطلب(اقرا النّص التّالی بدقّة ثم اجب عن الاسئلة(34-42) بما یناسب النّص)،و قواعد(عیّن المناسب للجواب عن الاسئلة التّالیة(43-50)) تقسیم می شود که امسال نیز سوالات از این قاعده کلی مستثنی نبود.

     حال به طور جداگانه به تحلیل هر یک از سه بخش ترجمه،درک مطلب و قواعد می پردازیم.

ترجمه و مفهوم:

    سوالات ترجمه را می توان به سه بخش ترجمه عربی به فارسی ،فارسی به عربی و عیّن الصّحیح/الخطا تقسیم کرد.

    تفاوتی که سوالات ترجمه امسال با سال گذشته دارد در بودجه بندی سوالات در این سه گروه ذکر شده می باشد.به این صورت که سوالی با عنوان عیّن الصّحیح و عیّن الخطا در کنکور امسال مطرح نشد و به هر یک از تیب بندی های عربی به فارسی و فارسی به عربی یک سوال اضافه گردید.

   در مورد تعداد کلمات به کار رفته در سوالات ترجمه باید بیان کرد که نسبت به سال گذشته تعداد کلمات افزایش یافته است و در نتیجه سوالات ترجمه طولانی تر شده اند و این کمی پاسخ گویی به سوالات را دشوار می سازد .امّا توجّه به نکاتی نظیر جمع و مفردبودن لغات،معرفه و نکره بودن لغات ،ضمیر های متصل منصوبی و مجروری و افعال پاسخ گویی را آسان می کند.

   سطح سوالات ترجمه نسبت به سال گذشته دشوار تر است ولی به طور کلّی سوالاتی متوسط و متعادل در ترجمه مطرح شده است.

  درک مطلب،التّشکیل و الاعراب و التّحلیل الصّر فی:

درک مطلب:

    موضوع متن مطرح شده موضوعی تقریباً تکراری است و در سال های گذشته چنین موضوعی مطرح شده است.موضوع قابل توجه  طولانی بودن متن می باشد که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این موضوع می تواند باعث دشواری نسبی سوالات درک مطلب نسبت به سال های گذشته شود.

   امّا سطح سولات درک مطلب متوسط و میانه ارزیابی می گردد و دشواری خاصی در آن دیدن نمی شود.

التشکیل:

     در قسمت تشکیل طراح محترم از نقش های آسان و متوسط استفاده کرده است و سوالات این قسمت متعادل و هم سطح کنکورهای گذشته است.

الاعراب و التّحلیل الصّرفی :

      هر ساله از میان سه سوال این قسمت دو سوال مربوط به فعل و یک سوال مربوط به اسم هاست که امسال نیز از این قاعده کلی تبعیّت شده است.

سوالات این قسمت متوسط و میانه ارزیابی می شود.

قواعد:

     سوالات پایانی درس عربی مربوط به قواعد عربی می باشد.

نکته قابل توجه دراین بخش از سوالات عدم مطرح شدن مبحث منصوبات می باشد. مبحثی که به نوعی می توانیم آن را مهم ترین بخش قواعد بدانیم امسال در در درس عربی جایش خالی بود.

سطح سوالات قواعد نیز متوسط ارزیابی می گردد و دشواری خاصی درآن دیده نمی شود.

ارزیابی کلی : امسال در عربی عمومی رشته علوم انسانی از همه انواع سوالات ساده ، متوسط و دشوار استفاده شده بود و شاهد آزمونی متعادل بودیم.

 

 

«تحلیل عربی اختصاصی کنکور در رشته علوم انسانی»

    ضمن عرض خداقوت به خدمت تمام داوطلبان کنکور و آرزوی موفقیت همه شما در  این آزمون علمی به تحلیل سوالات عربی اختصاصی می پردازیم.

      هر ساله سوالات این درس به چهار بخش ترجمه و مفهوم(عیّن الاصحّ والادقّ فی الاجوبة للتّرجمة او التّعریب او المفهوم(166-171))،تشکیل(عیّن الصّحیح فی التّشکیل(172و173))،اعراب و تحلیل صرفی(عیّنم الصّحیح فی الاعراب و التّحلیل الصّرفی (174و175)) و قواعد(عیّن المناسب للجواب عن الاسئلة التّالیة(176-185)) تقسیم می شود که امسال نیز سوالات از این قاعده کلی مستثنی نبود.

     حال به طور جداگانه به تحلیل هر یک از چهار بخش ترجمه،تشکیل،اعراب و تحلیل صرفی و قواعد می پردازیم.

ترجمه و مفهوم:

      سوالات ترجمه را می توان به سه بخش ترجمه عربی به فارسی ،فارسی به عربی و عیّن الصّحیح/الخطا تقسیم کرد.تفاوت سوالات ترجمه سال 93 با سال گذشته کاهش تعداد سوالات ترجمه عربی به فارسی و افزایش تعداد سوالات مفهوم و عیّن الصّحیح و عیّن الخطا(که در عربی عمومی جای آن خالی بود.)است.

   طول سوالات و اندازه کلمات به کار رفته در ترجمه تقریباً با سال گذشته برابر است و تغییر چندانی نداشته است.

   به طور کلّی سطح سوالات ترجمه متوسّط ارزیابی می شود و داوطلبان با توجّه به نکات ترجمه قادر به پاسخ گویی کامل به آنها هستند.

التّشکیل:

   جملات مطرح شده در این قسمت از جملات کتاب درسی انتخاب انتخاب شده اند و در بین کلمات انتخاب شده نقش دشواری دیده نمی شود و سطح سوالات مطرح شده در قسمت تشکیل نیز متوسط می باشد.

  الاعراب و التّحلیل الصّرفی:

   جملات مطرح شده در این قسمت نیز همانند بخش التّشکیل از کتاب درسی انتخاب شده اند و از این نکته می توان توجّه کامل طرّاح محترم را به کتاب درسی دریافت کرد. سوالات این بخش نیز متعادل است.

قواعد:

   بخش پایانی سوالات درس عربی مربوط به قواعد می باشد.مباحث مطرح شده در این قسمت همگی در کنکور های گذشته مطرح شده اند و سوالی نو گرایانه در آن مشاهده نمی شود.نکته قابل توجه افزایش سوالات منصوبات نسبت به سال گذشته است .

   به طور کلّی تفاوت آزمون سال 93 با سال گذشته در درس عربی ،تفاوت در بودجه بندی سوالات ترجمه و همچنین نقش مهمّ منصوبات در قواعد می باشد که در عربی عمومی حتّی یک سوال نیز ازآن بخش مطرح نشده بود.

  تحلیل کلّی :سوالات عربی اختصاصی رشته انسانی در سال 93 هم سطح با سال گذشته است و متوسط ارزیابی می شود.

  علیرضا قلیزاده :رتبه 47 کنکور 92 در رشته ادبیات و علوم انسانی

 

 

 

Menu