علی رضا قلی زاده: تحلیل درس عربی کنکور ریاضی 93

تحلیل درس عربی ریاضی

علی رضا قلی زاده: تحلیل درس عربی کنکور ریاضی 93

تحلیل درس عربی عمومی رشته ریاضی

     اولین پنج شنبه ی تیر ماه فرا رسید و کنکور امسال در رشته ی ریاضی و فنّی برگزار شد.

     با آرزوی موفقیت برای تمام داوطلبان کنکور امسال به تحلیل سوالات 26 تا 50 درفتر چه عمومی کنکور رشته ریاضی و فنی در سال 1393 می پردازیم.

     هر ساله سوالات این درس به سه بخش ترجمه و مفهوم(عیّن الاصحّ والادقّ فی الاجوبة للتّرجمة او التّعریب او المفهوم(26-33))،درک مطلب(اقرا النّص التّالی بدقّة ثم اجب عن الاسئلة(34-42) بما یناسب النّص)،و قواعد(عیّن المناسب للجواب عن الاسئلة التّالیة(43-50)) تقسیم می شود که امسال نیز سوالات از این قاعده کلی مستثنی نبود.

     حال به طور جداگانه به تحلیل هر یک از سه بخش ترجمه،درک مطلب و قواعد می پردازیم.

ترجمه و مفهوم:

    سوالات ترجمه را می توان به سه بخش ترجمه عربی به فارسی ،فارسی به عربی و عیّن الصّحیح/الخطا تقسیم کرد.

   باید گفت که امسال تعداد هرکدام از اینها نیز با کنکور 92 برابر بوده است و تغییری نسبت به آن نداشته است.

    در خصوص سطح سوالات ترجمه نیز می توان بیان کرد که این قسمت تقریباً از سوالات متوسط و ساده ای تشکیل شده است و تمام آنها با توجه به نکاتی نظیر جمع و مفرد بودن لغات،معرفه و نکره بودن لغات،توجّه به ضمیر های متصل منصوبی و مجروری و علی الخصوص افعال قابل پاسخ گویی بوده اند.

   در مورد اندازه صورت سوال ها در قسمت ترجمه باید گفت که نسبت به سوالات سال گذشته مقداری کاهش داشته است و سوالات کوتاه تر شده اند و همین پاسخ گویی به سوالات این بخش را آسان می کند.

   درک مطلب،التّشکیل و الاعراب و التّحلیل الصّرفی:

 

درک مطلب:

    ترجمه متن داده شده در کنکور امسال دشوار نیست و دانش آموزان می توانند با تسلط بر لغت کتاب های عربی دبیرستان به ترجمه آن دست یابند. همچنین تعداد کلمات به کار رفته در متن و در نتیجه اندازه متن نسبت به سال گذشته تا حدی کاهش یافته است.

   مسئله ی قابل توجه سوالات طرح شده از متن می باشد که به نظر می رسد سوالات دشواری هستند و پاسخ گویی به آنها نیازمند دقّت و تامّل فراوان است.

   بنابراین سوالات این قسمت تا حدی دشوار محسوب می شوند و پاسخ گویی به آنان مقایسه کامل و دقیق گزینه ها با یکدیگر را می طلبد.

التّشکیل:

   سوالات این قسمت دشواری خاصی ندارد و طرّاح محترم کلمات متوسط و میانه ای برای این بخش انتخاب انتخاب کرده است و سطح سوالات آن متوسط ارزیابی می شود.

 الاعراب و التّحلیل الصّرفی:

    این قسمت سه سوال از درس عربی را تشکیل می دهد و همانند سال های گذشته دو سوال آن در خصوص افعال و یک سوال در مورد اسم می باشد و بودجه بندی آن تغییری نکرده است.

    سطح دشواری این بخش نیز همانند کنکور های گذشته است و متوسط ارزیابی می گردد.

قواعد:

  سوالات پایانی درس عربی سوالات مربوط به قواعد می باشد.

  مباحث به کار رفته در این 8 سوال جزء مباحثی هستند که در کنکور های سال های گذشته آمده اند و سوال جدید و بدیعی در این قسمت طرح نگردیده است.

   مبحث منصوبات که می توان آن را به نوعی مهم ترین بخش قواعد عربی دبیرستان حساب کرد همانند کنکور های گذشته در کنکور امسال نیز پر شوال حاضر شده است.

  درباره سطح سوالات بخش قواعد باید اظهار داشت که سوالات این بخش تا حدی متوسط و آسان هستند.

ارزیابی کلّی:

     تقسیم بندی کلّی و بودجه بندی سوالات و همچنین سطح سوالات تغییر چندانی نسبت سال های گذشته نداشته است و طرّاح محترم از همه انواع سوال ساده ، متوسط و دشوار بهره برده است .سوالات چالش بر انگیز این آزمون مربوط به درک مطلب است که داوطلبان باید توجه لازم را داشته باشند. امّا به طور کلّی در عربی امسال شاهد سوالاتی متعادل بودیم.

   

«با آرزوی سعادت و پیروزی تمانم داوطلبان در سراسر میهن عزیزمان ایران»

                                                                 علیرضا قلیزاده

                                                دانشجو رشته حقوق دانشگاه علوم قضایی


منبع :

Menu