تحلیل سوال های درس ادبیات کنکور آزاد ریاضی 91 - نوبت صبح

فقط تعداد سؤال‌های املا در سه سال اخیر ثابت مانده و تعداد بقیه‌ی مباحث تغییر کرده است و تعداد سؤال‌های زبان‌فارسی نسبت به دو سال گذشته، افزایش یافته است.

تحلیل سوال های درس ادبیات کنکور آزاد ریاضی 91 - نوبت صبح

 

تحليل ادبيات گروه علوم رياضي دانشگاه آزاد اسلامي- نوبت صبح

تهيه و تنظيم: مرتضي منشاري

جدول ساختاري و تقسيم‌بندي سؤال‌هاي گروه رياضي صبح 89، 90 و 91

 

                     گروه

عنوان

89

90

91

لغت

3

2

2

املا

2

2

2

تاريخ ادبيات

3

2

3

آرايه‌هاي ادبي

3

3

2

زبان‌فارسي

3

3

4

معني و مفهوم

6

8

7

 

چنان‌چه در جدول بالا ملاحظه مي‌کنيد، فقط تعداد سؤال‌هاي املا در سه سال اخير ثابت مانده و تعداد بقيه‌ي مباحث تغيير کرده است و تعداد سؤال‌هاي زبان‌فارسي نسبت به دو سال گذشته، افزايش يافته است.

 

تعداد سؤال و سهم هر کتاب درسي در کنکور 91

لغت: ترکيبي ادبيات 2، 3 و پيش (2 سؤال)

املا: ترکيبي ادبيات 2، 3 و پيش (2 سؤال)

تاريخ ادبيات: ادبيات 2، يک سؤال / ترکيبي ادبيات 2 و 3، يک سؤال / ترکيبي ادبيات 3 و پيش‌دانشگاهي، يک سؤال (3 سؤال)

آرايه‌‌هاي ادبي: منابع اعلام شده براي کنکور (2 سؤال)

زبان فارسي: درس‌هاي 3، 7، 9 و 20 هر کدام يک سؤال (4 سؤال)

معني و مفهوم: ادبيات 2، دو سؤال / ادبيات 3، دو سؤال / ادبيات پيش‌دانشگاهي، سه سؤال (7 سؤال)

 

بررسي موضوعي سؤال‌ها

لغت: سؤال‌هاي 2 و 5: طراح محترم با استفاده از روش تلفيقي، لغات هر سه کتاب ادبيات فارسي را در سؤال‌ها ارائه نموده است و پاسخ‌گويي به چنين سؤال‌ها نياز به تسلّط زياد داوطلبان بر لغت‌هاي کتاب‌هاي ادبيات فارسي دارد. به شيوه‌ي طرح سؤال زير توجه نماييد:

سؤال 2- معناي همه‌ي واژگان برگزيده درست‌اند مگر گزينه‌ي …

1) حبري رنگ: رنگ سرخ (ادبيات 3)                    2) خواليگري: آشپزي (ادبيات پيش‌دانشگاهي)

3) سمند: اسب زرد رنگ (ادبيات پيش‌دانشگاهي) 4) زلّت: لغزش و اشتباه (ادبيات 2)

املا: در قسمت املا نيز طراح محترم با استفاده از شيوه‌ي ترکيبي، آموخته‌هاي املايي داوطلبان را مورد ارزيابي قرار داده است که پاسخ‌گويي به چنين سؤال‌هايي نيز به تسلّط کافي داوطلبان نياز دارد.

سؤال 3- املاي کلمات کدام گزينه درست است؟

1) خوارم (خارم) ولي به سايه‌ي گل آرميده‌ام (ادبيات 2)

2) مردي تزرو (تذرو) کشته را پرواز داده (ادبيات 3)

3) سينه خواهم شرحه‌شرحه از فراغ (فراق) (ادبيات پيش‌دانشگاهي)

4) تا کي کلام بيهده گفتار ناصواب (ادبيات پيش‌دانشگاهي)

 

تاريخ ادبيات: در مبحث تاريخ ادبيات دو سؤال ارائه شده است. سؤال اول به‌صورت ترکيبي از اعلام 2 و 3 ارائه شده، ولي سؤال دوم به شيوه‌ي جديد و موضوعي طرح شده است:

سؤال 7- مباحث همه‌ي آثار عرفاني‌اند مگر گزينه‌ي … .                                                                     

 

آرايه‌هاي ادبي: در قسمت آرايه‌هاي ادبي و داوطلبان عزيز بايد توجه داشته باشند که طراحان محترم، بيش‌تر ابيات و عبارت‌هاي کتاب درسي را مورد پرسش قرار مي‌دهند و براي پاسخ‌گويي به آن‌ها بايد به آرايه‌هاي ادبي کتاب‌هاي درسي تسلّط داشته باشند:

سؤال 8- همه‌ي آرايه‌ها در بيت زير وجود دارند مگر آرايه‌ي …

«دلا تا کي در اين زندان فريب اين و آن بيني / يکي زين چاه ظلماني برون شو تا جهان بيني»

1) مجاز                   2) استعاره                        3) تلميح                          4) کنايه

سؤال 9- در بيت زير همه‌ي آرايه‌ها به‌کار رفته است مگر گزينه‌ي … . (ادبيات فارسي 2، درس 13، صفحه‌ي 95)

«باورم نيست ز بد عهدي ايام هنوز / قصه‌ي غصه که در دولت يار آخر شد»

1) مراعات‌نظير          2) تشخيص                       3) ايهام                           4) جناس

                                                            (ادبيات فارسي پيش‌دانشگاهي، درس 10، صفحه‌ي 51)

زبان‌فارسي (ارائه‌ي شيوه‌هاي جديد):

سؤال 10- به‌صورت مفهومي و حالت جديد از قسمت تغيير معنا در فعل (درس هفتم) ارائه شده است:

فعل جمله‌ي «خيلي به من ضرر خورد.» با فعل کدام گزينه هم‌معني است؟

1) رنگ به رنگ کتم خورد.                                                                       2) صدايش به گوشم خورد.

3) موتور به ديوار خورد.                                                                           4) اين مرد حق او را خورد.

سؤال 11- همه‌ي گزينه‌ها داراي مسندند مگر گزينه‌ي … .

تشخيص مسند در عبارت‌هاي چند جزئي نيز به نوعي شيوه‌ي جديد است.

سؤال 16- در اين سؤال نيز به نوعي ارائه‌ي شيوه‌ي جديد (پسوند صفت‌ساز) ديده مي‌شود:

«ي» در پايان همه‌ي واژگان کدام گزينه پسوند صفت‌ساز است؟

 

معني و مفهوم: در قسمت معني و مفهوم، هفت سؤال ارائه شده است که سهم هر کتاب درسي به شرح زير است:

ادبيات 2                  ادبيات 3                            ادبيات پيش‌دانشگاهي

(2 سؤال)                (2 سؤال)                                 (3 سؤال)

در پاسخ‌گويي به سؤال‌هاي مفهومي، داوطلبان بايد به محتواي درس‌ها و توضيحات کتاب‌هاي درسي احاطه، کامل داشته باشند. از مجموع هفت سؤال، سه سؤال از توضيحات کتاب‌هاي درسي ارائه شده است.

سؤال 13- مصراع «سياووش را کرد بايد درست» يعني: سياوش بايد … .

(توضيح شماره‌ي 7، درس 5، ادبيات پيش‌دانشگاهي)

سؤال 17- «دنياي آکل و مأکول» کنايه از چيست؟

(توضيح شماره‌ي 1، درس 21، ادبيات پيش‌دانشگاهي)

سؤال 18- اين مصراع «که به ماسوا فکندي همه سايه‌ي هما را» از شهريار يعني:

(توضيح شماره‌ي 5، درس 1، ادبيات 2)

نکته‌ي جالب توجه همانندي يکي از سؤال‌هاي مفهوم کنکور 91، با سؤال مهفومي کنکور 89 رشته‌ي رياضي صبح است:

سؤال 13 کنکور 91 (رياضي صبح): مصراع «سياووش را کرد بايد درست» يعني: سياوش بايد …

سؤال 11 کنکور 89 (رياضي صبح): مصراع «سياووش را کرد بايد درست» از شاهنامه‌ي فردوسي، يعني:

اين سؤال در صفحه‌ي 248 کتاب زرد (30 مجموعه سؤال عمومي) سؤال شماره‌ي 2211 کانون فرهنگي آموزش آمده است. بنابراين بررسي سؤال‌هاي سال‌هاي گذشته، مي‌تواند در موفقّيت داوطلبان عزيز سهم عمده‌اي داشته باشد.

Menu