بررسي درس ادبيات بهصورت مقايسهي چهار رشته
تهيه و تنظيم: الهام محمدي
بودجهبندي مباحث
| رياضي 91 | تجربي 91 | هنر 91 | منحصراً زبان 91 |
لغت | 3 | 3 | 3 | 3 |
املا | 2 | 2 | 2 | 2 |
تاريخ ادبيات | 3 | 3 | 3 | 3 |
زبان فارسي | 5 | 5 | 5 | 5 |
آرايه | 3 | 3 | 3 | 3 |
مفهوم | 9 | 9 | 9 | 9 |
بودجهبندي کتاب درسي در چهار رشته
| ادبيات پيشدانشگاهي | ادبيات فارسي2 | ادبيات فارسي 3 | زبان فارسي 3 |
رياضي 91 | 6 | 8 | 6 | 5 |
تجربي 91 | 8 | 4 | 4 | 9 |
هنر 91 | 6 | 6 | 5 | 8 |
منحصراً زبان 91 | 6 | 6 | 7 | 6 |
ترتيب چيدمان مباحث سؤالات در چهار رشته
رياضي 91 | تجربي 91 | هنر 91 | منحصراً زبان 91 |
لغت | لغت | لغت | لغت |
املا | املا | املا | املا |
تاريخ ادبيات | تاريخ ادبيات | تاريخ ادبيات | تاريخ ادبيات |
آرايه | آرايه | زبان فارسي | آرايه |
زبان فارسي | زبان فارسي | آرايه | زبان فارسي |
مفهوم | مفهوم | مفهوم | مفهوم |
رويکردهاي جديد کنکور سراسري 91
در کنکور سراسري 91 درس ادبيات ، در مباحث لغت و زبان فارسي به مواردي برميخوريم که يا از نظر شکلِ ارائه يا از نظر مورد توجه قرار گرفتن در چند سال اخير تازه هستند.اين موارد عبارتاند از:
زبان فارسي
1- ساختمان واژهي 3 ¬ تجزيهي واژه
2- گروه اسمي 2 ¬ متمم اسم
3- جمله ¬ پسوند تصريفي
4- انواع حذف و گروه فعلي ¬ حذف نهاد و فعل مضارع( ترکيبي از دو مبحث)
5- ويرايش ¬ علائم نگارشي
6- ساختمان واژه و اجزاي جمله ¬ مفعول و اسم مشتق( ترکيبي از دو مبحث)
7- گروه فعلي ¬ تغيير معنا در فعل
8- فرايندهاي واجي ¬ کاهش
لغت
1- مفهوم واژه در متن که در چند سال اخير نظير آن موجود نبوده است.
ساختار سؤلات هر رشته به تفکيک
| رياضي 91 | تجربي 91 | هنر 91 | زبان 91 |
لغت | 1 و 2 :گروه واژگان در صورت سؤال و معنا در 4 گزينه 3: تعداد واژگان با معناي درست | 1:تعداد واژگان درست 2:معناي واژه در متن 3:گروهي از واژگان به همراه معني در چهار گزينه و تشخيص معناي نادرست | 1 و 3: گروه واژگان در صورت سؤال معنا در 4 گزينه 2: گروهي از واژگان به همراه معني در چهار گزينه و تشخيص معناي نادرست | 1: گروه واژگان در صورت سؤال و معنا در 4 گزينه 2: گروهي از واژگان به همراه معني در چهار گزينه و تشخيص معناي نادرست 3: تعداد واژگان با معناي درست |
املا | 4:به صورت متن 5:به صورت گروه واژگان در چهار گزينه | 4:به صورت متن 5:به صورت گروه واژگان در چهار گزينه | 4: به صورت متن 5:تعداد واژگان با املاي نادرست | 4: به صورت گروه واژگان در چهار گزينه 5: به صورت متن |
تاريخ ادبيات | 6:تعدادي از آثاردر صورت سؤال و نام پديدآورندگان در چهار گزينه 7:تعداد نادرست انتساب اثر به نويسنده 8:مقايسهي محتواي آثار
| 6:به صورت جاي خالي 7: :تعداد نادرست انتساب اثر به نويسنده 8:مجموعهاي از توضيحات در چهارگزينه و تشخيص گزينهي نادرست
| 6:تعدادي از مؤلفان و گويندگان در چهار گزينه وتشخيص گروهي که در يک زمينه تلاش کردهاند. 7: :تعداد نادرست انتساب اثر به نويسنده 8: مجموعهاي از توضيحات در چهارگزينه و تشخيص گزينهي نادرست | 6:تعدادي از آثار در صورت سؤال و تعداد آثار ديگر از همان مؤلفان 7:تشخيص انتساب چند اثر به يک نويسنده 8:به صورت جاي خالي |
آرايه | 9:ترتيب قرارگرفتن آرايهها 10:وجود يک آرايه در صورت سؤال 11:وجود بيت در چهار گزينه و بررسي آرايههايي که در برابر هر بيت، مستقل آمده است. | 9و10:يافتن آرايههاي موجود در يک بيت(در صورت سؤال) 11: ترتيب قرارگرفتن آرايهها
| 14: يافتن آرايههاي موجود در يک بيت(در صورت سؤال) 15: وجود بيت در چهار گزينه وبررسي آرايههايي که در برابر هر بيت، مستقل آمده است. 16: :ترتيب قرارگرفتن آرايهها
| 9 و 11: يافتن آرايههاي موجود در يک بيت(در صورت سؤال) 10: ترتيب قرارگرفتن آرايهها
|
زبان فارسي | در جدول جداگانه توضيح داده شده است. | |||
مفهوم | 17:عبارت عربي در صورت سؤال 18: دو بيت در صورت سؤال و مقايسهي آنها با ابيات چهار گزينه 19:متن در صورت سؤال 20 و 21:تشخيص يک گزينه با مفهوم متفاوت 21، 22 ، 23، 24 و :2: يک بيت در صورت سؤال | 22و17: تشخيص يک گزينه با مفهوم متفاوت 18 و 21: متن در صورت سؤال 19: بررسي يک موضوع در چهار گزينه 20 ، 24 : يک بيت در صورت سؤال 23:مطرح کردن يک پرسش در صورت سؤال و يافتن گزينهي نادرست 25:مقايسهي معناي يک واژه در چهار گزينه | 17: تشخيص يک گزينه با مفهوم متفاوت 18، 19، 20، 21 ،23،25 : يک بيت در صورت سؤال 22: يافتن يک مفهوم در چهار گزينه 24: وجود دو بيت در هر گزينه و مقايسهي دو به دوي ابيات با يکديگر | 17، 21، 22،23 و 25: تشخيص يک گزينه با مفهوم متفاوت 18، 19 و 24: يک بيت در صورت سؤال 20: دو بيت در صورت سؤال و مقايسهي آنها با با ابيات چهار گزينه |
* موارد مشترک با يک رنگ مشخص شده است.
* موارد سياه رنگ، مشترک نيستند و فقط دريک رشته آمده است.
* پراکندگي مباحث در زبان فارسي 3
رياضي 91 | تجربي 91 | هنر 91 | منحصراً زبان | ||||
موضوع | زير موضوع | موضوع | زير موضوع | موضوع | زير موضوع | موضوع | زير موضوع |
ساختمان واژه3 | تجزيهي واژه | ويرايش | علايم نگارشي | گروه فعلي | تغيير معنا در فعل | جملهي ساده و اجزاي آن | جملههاي چندجزئي |
گروه اسمي2 | متمم اسم | جملهساده و اجزاي آن | جملههاي چند جزئي | گروه اسمي1 | صفت | جمله | تکواژ |
جمله | تکواژ و واژه | ساختمان واژه و اجزاي جمله | اسم مشتق و مفعول | جملهي ساده و اجزاي آن | جملههاي چندجزئي | فرآيندهاي واجي | کاهش |
جمله | پسوند تصريفي | جمله | تکواژ و واژه | جمله | تکواژ | گروه اسمي1 | صفت |
انواع حذف و گروه فعلي | حذف نهاد و فعل مضارع | گروه اسمي2 | وابستهي وابسته | گروه اسمي2 | وابستهي وابسته | گروه اسمي2 | وابستهي وابسته |
زبان فارسي
مباحثي که در چهار رشته مشترک هستند:
* مباحث گروه اسمي2
* مباحث جمله
مبحثي که در سه رشته مشترک است:
* جملهي ساده و اجزاي آن
مباحثي که در دو رشته مشترک هستند:
مباحث گروه اسمي 1
مفهوم
درسهاي مورد پرسش در آزمون( قسمت مفهوم)
| ادبيات فارسي2 | ادبيات فارسي3 | ادبيات پيشدانشگاهي | ||||||||||||||||||||||
درسها | 7 | 13 | 14 | 16 | 17 | 19 | 20 | 1 | 2 | 4 | 6 | 12 | 14 | 19 | 20 | 5 | 6 | 8 | 9 | 10 | 13 | 15 | 16 | 21 | 30 |
رياضي | - | - | 1 | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | 1 | 1 | - | 1 | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - | - | - |
تجربي | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 1 | - | - | 1 | 2 | - |
هنر | - | 1 | - | - | 1 | 1 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | 2 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
زبان | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | - | 1 | - | - | - | 1 | 1 | - | 1 | - | - | - | - |
جمعکل | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
*مواردي که با رنگ زرد مشخص شدهاند؛ بيشترين سؤال را داشتهاند.
تاريخ ادبيات
پراکندگي مبحث تاريخ ادبيات در چهار رشته
| درآمدها | اعلام | ابتداي هر درس |
رياضي | 1 | 1 | 1 |
تجربي | 1 | 1 | 1 |
هنر | 1 | 1 | 1 |
منحصراً زبان | 1 | 2 | - |
جمع کل | 4 | 5 | 3 |
لغت
در چهار رشته لغات با توجه به فهرست واژگان انتهاي کتاب درسي يا متن درس طراحي شدهاند.