تحلیل سوال های ریاضی تجربی کنکور1391 تهیه و تنظیم: آرش رحیمی
با توجه به تغییر ساختاری کتب ریاضی و این که کنکور سال91 اولین کنکور بر اساس این کتب جدید بود، دبیران درس ریاضی تجربی نیز هم چون داوطلبان منتظر مشاهده سوالات ریاضی کنکور تجربی بودند.
با تحلیلی که در این نوشتار بر سوالات خواهم داشت می بینیم که اگر داوطلبان پیش فرض دشواری درس ریاضی را کنار گذاشته و به استقبال سوالات می رفتند به سهولت می توانستند درصد قابل قبولی را کسب کنند.
آیا ساختار کلی سوالات دارای تغییرات اساسی شده است؟
خیر. حداقل 20 سوال از 30 سوال(یعنی حدود 66درصد) بر اساس ساختار کنکور سالهای قبل بوده است.یعنی داوطلبانی که در آزمونهای سه روز یکبار در ماه پایانی از کتاب زرد ،کنکور سالهای قبل را تحلیل کرده بودند،در جلسه کنکور با دیدن سوالات شگفت زده نشده اند.
میزان دشواری آزمون در درس ریاضی چگونه بوده است؟
8 سوال ساده،13 سوال متوسط و 9 سوال دشوار .
از چه مباحثی سوال مطرح نشده است؟
از مباحث : تصاعد ؛لگاریتم ؛آنالیز ترکیبی ؛هندسه مختصات ؛قوانین سینوس و کسینوس ؛معادله و تابع درجه دوم ،مشتق ضمنی و معادله خط مماس یا قائم سوالی مطرح نشده است.
بودجه بندی سوالات نسبت به کنکور های قبل چه تغییری داشته است؟
حد 2 سوال(قبلا 1 سوال) ، ترکیب تابع 3 سوال ، احتمال 3 سوال(قبلا 2 سوال) ، مشتق وکاربر مشتق 3 سوال( قبلا 5 تا 6 سوال)، شکلهای فضایی در هندسه 2 سوال(قبلا 1 سوال)
بودجه بندی سوالات در چه مباحثی کاملا شبیه سالهای قبل بوده است؟
تابع 1 سوال ؛ معادله مثلثاتی 1 سوال ؛ مجانب 1 سوال ؛ آمار 2 سوال ؛ پیوستگی 1 سوال ؛ مقاطع مخروطی 2 سوال ؛ انتگرال 2 سوال ؛ هندسه 4 سوال؛ رسم نمودار 1 سوال
چند سوال کاملا جدید در این کنکور مطرح شده است؟
5سوال کاملا جدید در مباحث : تابع (سوال126 ساده)-نمودار مثلثاتی (سوال 128دشوار)-هوپیتال و هم ارزی همزمان در حد (سوال 134متوسط)-احتمال(سوال 139دشوار)-وارون تابع(سوال 140 دشوار)
بودجه بندی سوالات از کتاب های درسی سالهای مختلف چگونه بوده است؟
سال دوم :4 سوال (13%)
سال سوم :4 سوال(13%)
سال چهارم : 16سوال(53 %)
آمار :2 سوال(7%)
هندسه1 :4 سوال (13%)
چند سوال وقت گیردر این آزمون مطرح شده است؟
12 سوال وقت گیر( بدون احتساب سوالات هندسه)
چند سوال از متن سوال و تمرینات کتابهای درسی انتخاب شده است؟
با کمی جابجایی حدود 21 سوال از کتابهای درسی بوده و9 سوال دیگر سوالات ترکیبی محسوب می شود.
تحلیل کلی:
با توجه به موارد ذکر شده،درس ریاضی تجربی کنکور امسال نسبت به کنکور سال های قبل کنکور ساده تری محسوب می شود.داوطلب می توانسته با نگاهی اجمالی و استفاده از تکنیک ضربدر، بسادگی و با صرف کمترین زمان ممکن به 5 تست پاسخ دهد. اگر داوطلبان تجربی با پیشداوری منفی،راجع به درس ریاضی در جلسه کنکور حاضر نشوند،قطعا میتوانند درصد قابل قبولی را کسب کنند.لازم به ذکر است 4 سوال در رابطه با مثلثات در این کنکور مطرح شده ،که نشان دهنده توجه طراحان کنکور همراستا با مولفین کتب درسی ست.در ضمن با بررسی سوالات احتمال ،ترکیب تابع وهندسه میتوان به این نتیجه رسید که مطالعه تحلیلی و دقیق این مباحث متضمن پاسخگویی به تستهای این مباحث می
باشد.
تحلیل سوال های ریاضی تجربی کنکور 1391 تهیه و تنظیم:حسین حاجیلو
سطح دشواري (سؤالهاي آسان و دشوار) | تيپ نو | مشابه كنكورهاي سالهاي قبل تجربي | مشابه مثالها و تمرينهاي كتاب درسي | مبحث | مقطع | شماره سؤال |
| بلي-تركيب تابع به صورت زوج مرتب و معادله | - | - | تابع | سوم | 126 |
آسان |
| - | - | تابع نمايي | دوم | 127 |
دشوار | بلي- تأكيد ويژه روي رسم تابع مثلثاتي | - | - | مثلثات | دوم | 128 |
آسان |
| - | بلي- مشابه مسئلهي 9 صفحهي 174رياضي2 | ماتريس | دوم | 129 |
آسان |
| - | بلي- صفحههاي 27 و 28 آمار و مدلسازي | آمار | سوم | 130 |
دشوار |
| - | - | آمار | سوم | 131 |
|
| بلي-مسابه تمرين2 صفحه 15 رياضي3 | - | احتمال | سوم | 132 |
آسان |
| - | - | تابع تعيين علامت | سوم | 133 |
دشوار | بلي-دو بار استفاده از هوپيتال | - | - | حد | سوم | 134 |
|
| بلي | - | حد | سوم | 135 |
آسان |
| - | بلي- مشابه تمرين 3 صفحهي117 رياضي 3 | پيوستگي | سوم | 136 |
|
| - | بلي – مشابه تمرين8 صفحهي140 رياضي3 | مشتق | سوم | 137 |
دشوار |
| - | بلي-مشابه مثال صفحهي14 رياضي عمومي | احتمال | پيش يك | 138 |
دشوار | بلي-رويكرد جديد به پيشامدهاي مستقل | - | - | احتمال | پيش يك | 139 |
دشوار | بلي – مبحث جديد كتاب درسي | - | - | تابع | پيش يك | 140 |
|
| - | بلي-مشابه مسئله 4 صفحهي32 | جزء صحيح | پيش يك | 141 |
|
| بلي | - | دنباله | پيش يك | 142 |
|
| بلي | - | تابع نمايي | پيش يك | 143 |
دشوار |
| بلي | - | معادلهي مثلثاتي | پيش يك | 144 |
آسان |
| بلي | - | كاربرد مشتق | پيش دو | 145 |
|
| - | - | رسم نمودار | پيش دو | 146 |
|
| - | - | مجانب | پيش دو | 147 |
|
| - | بلي-مشابه مسئله7صفحهي124رياضي عمومي | مقاطع مخروطي | پيش دو | 148 |
|
| بلي | - | مقاطع مخروطي | پيش دو | 149 |
دشوار |
| بلي | - | انتگرال | پيش دو | 150 |
|
| بلي | - | انتگرال | پيش دو | 151 |
دشوار |
| بلي | - | هندسه | دوم | 152 |
|
| بلي | - | هندسه | دوم | 153 |
|
| بلي | - | هندسه | دوم | 154 |
دشوار | بلي-منشور مايل براي اولين بار | _ | - | هندسه | دوم | 155 |
توجه:
7 سؤال مشابه عيني با مثال و تمرينهاي كتب داشته است.
11 سؤال مشابه عيني با كنكورهاي سالهاي قبل درس رياضي تجربي داشته است.
6 سؤال آسان بوده يعني از هر 10 سؤال 2 سؤال را ميتوانستيم به راحتي پاسخ دهيم.
نكتههاي قابل تأمل:
1- پراكندگي گزينهها:
گزينه يك : 6 سؤال
گزينه دو : 8 سؤال
گزينه سه : 9 سؤال
گزينه چهار : 7 سؤال
2- طرح سه سؤال از مشتق و كاربرد مشتق ( سالهاي گذشته معمولاً 6 سؤال)
3- عدم وجود سؤال وقتگير
4- عدم طرح سؤال از قضيه سينوسها و كسينوسها كه در كتابهاي جديدالتأليف مبحث نو هستند.
5- طرح دو سؤال از هندسه فضايي و عدم طرح سؤال از مبحث زاويهها
تحليل سؤالات رياضي رشته تجربي سال91 - بهرام طالبي
كتابهاي رياضي رشته تجربي كه از آنها در كنكور سؤال مطرح ميشود در چند سال گذشته بعضا داراي تغييراتي شدهاند و امسال (سال 1391) اولين سالي است كه پس از تغييرات كتاب آزمون برگزار ميشود در ابتدا نگاهي مياندازيم به تغييرات صورت گرفته در كتابهاي درسي
1) رياضي 2: اين كتاب كلاً دستخوش تغييرات شده وكتاب جديدي تاليف شده است به نسبت كتاب قبلي، فصل بردار حذف شده و در قسمت مثلثات نيز تغييراتي داشته است مثلاً معادلات مثلثاتي در اين كتاب وجود ندارد اما قضيه سينوسها و كسينوسها به كتاب افزوده شده است و يا در قسمت دنبالههاي حسابي و هندسي مجموع جملات آنهابه رياضي عمومي منتقل شده است.
2) رياضي 3: فصل احتمال به اول اين كتاب اضافه شده است و كاربرد مشتق از اين كتاب حذف شده است. در فصل دوم نيز معادلات گويا و نسبتهاي مثلثاتي و حد در بي نهايت) كه ميبايستي دانش آموزان التفات بيشتري به اين مباحث كنند.
9) از مبحث پيوستگي نيز مانند سالهاي گذشته 1 سؤال مطرح شده اما نكته جالب آن كه سؤال مطرح شده از قسمت پيوستگي در بازه ميباشد كه در تأليف جديد كتاب حذف شده است.
10) از مبحث كاربرد مشتق برخلاف تمام رويههاي سابق كنكور صرفا 2 سؤال مطرح شده حال آن كه تعداد سؤالات طرح شده از اين قسمت در سالهاي گذشته بيشتر بوده است كه به زعم اينجانب اين موضوع را دانش آموزان نميبايستي به عنوان يك قاعده در نظر بگيرند و بلكه به احتمال بسيارقوي در سالهاي آينده اين مبحث اهميت خود را باز خواهد يافت.
11) مانند اكثر ادوار گذشته از هندسه 4 سؤال در كنكور مطرح شده است اما نكته جالب آن كه از فصل 4، 2 سؤال طرح شده و از فصل 1 سؤالي طرح نشده است.
بررسي سطح دشواري سؤالات:
با بررسي سؤالات در نگاه اول سؤالات خوب و نرمال به نظر ميرسند و تقريباً مانند سؤالات رياضي سال 90 از سطح متوسط و تا حدي ساده برخوردارند.
حال در ذيل به بررسي محتوايي سؤالات ميپردازيم.
1) سؤالات مطرح شده از مبحث تابع و تابع نمايي (سؤالات 126 – 127 و 133) تقريباً سؤالات ساده و يا متوسطي هستند و از پيچيدگي خاصي برخوردار نميباشند گو اينكه سؤال 126 تا حدي خلاقانه به نظر ميرسد.
2) سؤال طرح شده از مبحث تابع وارون (سؤال 140) سؤال دشواري است و دانش آموز را دچار مشكل ميكند اما همين سؤال نيز با يك امتحان ساده نقطه گذاري به جواب صحيح هدايت ميشود.
3) سؤال 129 (سؤال ماتريس) سؤالي بسيار ساده و بدون پيچيدگي ميباشد.
4) درسؤالات آمار 2 سؤال داريم كه سؤال 130 بسيار ساده اما سؤال 131 سؤالي جديد و وقت گير ميباشد كه با روش معدل حدسي راحت تر ميتوان آن را حل كرد.
5) از مبحث احتمال 3 سؤال طرح شده است كه سؤال 132 آن سؤالي روتين بوده و هيچ پيچيدگي در آن وجود ندارد اما سؤالات 138 و 139 تقريباً سؤالاتي جديد هستند عليالخصوص سؤال 139 كه سؤالي خلاقانه و زيبا به حساب ميآيد.
6) سؤالهاي طرح شده از مبحث حد و پيوستگي (سؤالهاي 134 و 135 و 136) سؤالهايي ساده و بدون پيچيدگي خاصي ميباشند ضمن آنكه همان طور كه در قسمت قبل گفته شده سؤال 136 از مبحث پيوستگي در بازه طرح شده كه از مباحث حذف شده در كتاب رياضي 3 ميباشد.
7) سؤال 128 مثلثات براي دانش آموزان به نسبت سؤالي سخت ميباشد اما سؤال ديگر مثلثات يعني سؤال 144 كه يك معادله مثلثاتي ميباشد با اين كه سؤالي ساده نيست اما سؤالي نرمال ميباشد.
8) سؤال طرح شده از قسمت جزء صحيح (141) سؤالي سخت ميباشد اما همين سؤال سخت نيز با عدد گذاري به راحتي قابل حل است.
9) سؤالهاي 142 و 143 به ترتيب به موضوعات دنباله و رشد و زوال اختصاص دارند كه سؤالاتي نرمال بوده و مانندروال سالهاي گذشته ميباشند.
10) در خصوص سؤالهاي مربوط به مشتق و كاربرد مشتق 3 سؤال مطرح شده است كه سؤالهاي 137 و 145 سؤالهايي نرمال بوده (منظور من از نرمال سؤال ساده نيست بلكه سؤالي است كه مشابه سؤالات كنكور ادوار گذشته و سؤال جديدي به حساب نميآيد) اما سؤال 146 نيز كه در واقع نوعي سؤال نمودار شناسي ميباشد تا حدي براي دانش آموز متوسط سؤالي سخت به حساب ميآيد البته عمده دانش آموزان در مسال نمودار شناسي با ضعف روبهرو هستند.
11) سؤالات 148 و 149 مقاطع مخروطي سؤالاتي نرمال و تكراري ميباشند و هيچ سؤال خلاقانه و جديدي طرح نشده است.
12) به مانند گذشته از مبحث انتگرال 2 سؤال طرح شده كه فرم هر دو سؤال تقريباً مشابه ساليان گذشته است ضمن آن كه سؤال 151 (انتگرال نامعين)معمولا هر سال بدين شكل در كنكور سراسري مطرح ميشود
13)همان طور كه در قسمت قبل گفته شد سؤالات هندسه از لحاظ تعداد تغييري نداشته و تقريباً همواره سؤالات هندسه براي دانش آموزان از درجه بندي سخت برخوردار است.
و نكته جالب آن كه سؤال 152 هندسه دقيقاً (فقط با تغيير عدد) در كنكور سراسري 90 هم مطرح شده بود.
در انتها اينجانب سطح دشواري سؤالات را مطابق جدول زير تقسيم بندي ميكنم.
سطح دشواري | شماره سؤالات | درصد |
آسان | 126- 127- 129- 130- 132 – 134- 135- 136- 143- 153 | 33 |
متوسط | 133- 137- 138- 141- 142- 144- 145- 147- 148- 149- 150- 151- 154 | 43 |
وقت گير يا دشوار | 128- 131- 139- 140- 146- 152- 155 | 24 |
نتيجهگيري نهايي:
در كل با توجه به اين كه امسال اولين سال برگزاري آزمون پس از تغييرات كتاب درسي بوده و با توجه به اين كه به جز چند تغيير كوچك تقريباً روال بودجه بندي سالهاي گذشته حفظ شده است و با توجه به سطح دشواريها و نوع سؤالات كه عمدتا در كتاب آبي و آزمونهاي كانون نمونههاي متعددي از آنها وجود دارد آزمون امسال رااز لحاظ سطح دشواري اينجانب نمره 4 از 10 ميدهم (يعني از لحاظ دشواري كمي از حد متوسط پايين تر است و به سمت سادگي سوق دارد) البته نمره داده شده صرفاً مربوط به سطح دشواري بوده و از لحاظ كلي با توجه به روالهاي گذشته سؤالات كنكور و نيز سطح دشواري و استاندارد بودن سؤالات نمرهي 5/7 از 10 را براي سؤالات قائلم.