مقطع | ميانگين 3 کنکور سال اخير | کنکور90 | کنکور 91 |
اول دبيرستان | 4 | 5 | 6 |
دوم دبيرستان | 5 | 4 | 5 |
سوم دبيرستان | 13 | 13 | 13 |
چهارم دبيرستان | 23 | 23 | 21 |
مقطع | مبحث | ميانگين 3سال اخير کنکور | کنکور90 | کنکور91 |
اول دبيرستان | انرژي | - | 1تست | 1تست |
دما و گرما | - | - | 1تست | |
نورشناخت | 4تست | 4تست | 4تست | |
اول دبيرستان | | 4 | 5 | 6 |
دوم دبيرستان | ويژگي هاي ماده | 3 تست | 1تست | 3تست |
گرما و قانون گازها | 2 تست | 3 تست | 1تست | |
دوم دبيرستان | | 5 | 4 | 4 |
سوم دبيرستان | ترموديناميک | 3تست | 3تست | 3تست |
الکتريسيته ساکن | 3تست | 2تست | 2تست | |
الکتريسيته جاري | 4تست | 4تست | 4تست | |
مغناطيس و القا | 3تست | 4تست | 4تست | |
سوم دبيرستان | | 13 | 13 | 13 |
چهارم دبيرستان | حرکت شناسي | 5 تست | 5تست | 5تست |
ديناميک | 5تست | 4تست | 4تست | |
نوسان | 3 تست | 3 تست | 3تست | |
موج مکانيکي | 2 تست | 3 تست | 2تست | |
صوت | 2 تست | 2 تست | 2تست | |
موج الکترومغناطيسي | 2 تست | 2 تست | 2تست | |
فيزيک اتمي | 2 تست | 2 تست | 2تست | |
فيزيک حالت جامد | 2 تست | 2 تست | 2تست | |
چهارم دبيرستان | | 23 | 23 | 22 |
| سال88 | سال89 | سال90 | سال91 |
تعداد تست دشوار | 9 | 7 | 7 | 5 |
تعداد سؤالات دو بخشي | 3 | 2 | 7 | 3 |
تعداد تست هاي با شکل | 17 | 17 | 21 | 20 |
تعداد تست بدون نياز به حل | 2 | - | 3 | 4 |
حيطه | تعداد |
دانش | 0 |
درک و فهم | 5 |
کاربرد | 34 |
تحليل و ترکيب | 6 |
داوري | 0 |
- آزمون در مجموع ساده بود و با تسلط بر مفاهيم کتاب درسي (احتمالا به غير از سوال 161) همه سوالات را ميتوان پاسخ گفت
- تاکيد بر مفاهيم در سوالات با وجود ساده بودن ظاهري آزمون
- تقريبا هيچ سوال بدون هدفي وجود ندارد
- اهميت تسلط نسبي بر مفاهيم درسهاي رياضيات پايه و هندسه (سوال هاي 156 و 173)
- اهميت خواندن سوال تا انتها (استفاده از واحد غير siدر سوال 185)
- ترکيبي بودن سوال ها به طوري که اگر بر مفاهيم تسلط نباشد، نميتوان پاسخ گفت
- سوال 161 از پرسشهاي فصل 5 کتاب فيزيک هاليدي است
- بعضي از سوالات به طريق ديگري در کتاب آمده است (159 و 166)
ارزيابي سوالهاي درس فيزيک رشتهي رياضي91
تهيه و تنظيم: محمدجعفرمفتاح
ارزيابي آماري(در يک نگاه)
در جدول زير بودجهبندي سؤالات فيزيک در کنکور 91 آمده است و سطح دشواري سؤالات از نظر ما ارائه شده است بديهي است که اين سطح دشواري نسبي و تقريبي بوده و بر اساس سؤالات کنکورهاي گذشته و کيفيت پيچيدگي سؤال برآورد شده است.
کتاب | سهم هر کتاب (تعداد سوال) | سهم هر کتاب (درصد) | ارزيابي کل سطح دشواري |
پيش 1 | 11 | 24 | دشوار |
پيش 2 | 10 | 23 | ساده |
فيزيک 3 | 13 | 29 | متوسط |
فيزيک 2 | 7 | 15 | متوسط |
فيزيک 1 | 4 | 10 | متوسط رو به دشوار |
جمع | 45 | 100 | متوسط رو به دشوار |
نتايج حاصل از جدول بالا
1-بودجه بندي سوالات تفاوتي چشمگيري با سالهاي گذشته نداشته است.
2- سطح سوالات متوسط متمايل به دشوار ارزيابي ميشود.
3- در مجموعه 45 سؤال فيزيک: 27 سوال صرفا محاسباتي، 7 سوال مفهومي محاسباتي، 3 سوال عميقا مفهومي و 2 سوال حفظي وجود دارد.
4- بر اساس جدول بالا سوالات پيش 1: دشوار، سوالات پيش2: ساده و سوالات پايه: متوسط، متمايل به دشوار طرح گرديده است.
سوال هاي مفهومي
به نظر ميرسد گرايش طراحان به سوالهاي مفهومي بيشتر شده است. به عبارتي به صرف از برکردن مطالب يا فرمولها نميتوان به سوالات پاسخ داد. در کنکور 91 چهار سوال کاملا مفهومي مطرح شده که براي پاسخگويي به سوالهاي 161(ديناميک) و 184 (مغناطيس) نياز به تسلط و درکي عميق از اين مباحث وجود دارد، سوال 188 (نوسان) فقط با تسلط کامل بر روابط حرکت نوساني بين v و A وx و ميتوان به پاسخ رسيد، در سوال 186 (القا) حرکت شتابدار ميله، نکته جالبي است که نتيجهي آن متغير بودن نيروي محرکه ي القايي است.که به نوبهي خود سوال را جذابتر کرده است.
شباهت سوال ها با کنکور هاي گذشته
ميتوان گفت که 6 سوال(13 درصد)در کنکور 91 تقريبا با نگاهي نو طرح شده و 39 سوال (87درصد) مشابه کنکورهاي گذشته است.در عين حال کيفيت سوالهاي سراسري داخل وخارج کشور به هم نزديکتر شده است. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که با کار کردن روي سوالهاي کنکورهاي گذشته(داخل وخارج) تقريبا 87درصد سوالات فيزيک پوشش داده ميشوند و 13 درصد بقيه، صرفا بر اساس تسلط ودرک عميق بر مباحث فيزيک قابل پاسخ گويي خواهند بود.
ما در کتابهاي آبي کانون،تمام سوالات داخل وخارج کشور را به صورت تيپبندي شده ارائه کردهايم. بيترديد اصليترين منبع براي هر داوطلب کنکور سوالات کنکور سراسري داخل وخارج کشور است.
جالبتر آن است که با بررسي سوالات کنکور 91 دريافتهايم که تقريبا تمام نکات مورد نياز براي پاسخ به اين سوالات (حتي براي سوالهاي مفهومي و جديد اين کنکور) در متن هاي آموزشي کتاب آبي (کاربردها ومفهوم ها) آورده شده است.
سيد علي ميرنوري
1- به طور کلي، ظاهراً نگاه کلي به سؤالات سال 91 خيلي با سال 90 متفاوت نبوده و همان مسير را دنبال ميکند، به گونهاي که تعداد سؤالهاي متوسط از تعداد سؤالهاي ساده و از تعداد سؤالهاي دشوار کمتر است. (به نظر ميرسد که در انتخاب سؤالهاي متوسط آزمونها و به عبارتي انتخاب چند از ده اين دسته سؤالات در آزمونها، به اين نکته بايد توجه بيشتر يشود.)
2- بودجهبندي سؤالات تفاوت زيادي با سالهاي گذشته ندارد.
3- تعداد سؤالهاي مربوط به حيطهي «داوري» ، رشد چشمگيري داشته و به نظر ميرسد که طراحان به مفاهيم فيزيکي، به طور عميقتر نگاه کردند. (* بديهي است که لازمهي پاسخ به اين سؤالات تربيت و تقويت ذهن پرسشگر و پويا است، لذا در آزمونها و همچنين کلاسهاي درس بايد به اين نکته توجه بيشتر يشود.)
4- در دستهبندي سؤالها همانند گذشته، سؤالهاي مربوط به فيزيک پيش 2 نسبتاً سادهتر از بقيه انتخاب شده است.
5- ظاهراً ردپاي سؤالهاي خارج از کشور سالهاي گذشته، امسال نيز در سؤالها ديده ميشود، به گونهاي که چند سؤال عيناً از کنکورهاي گذشتهي خارج کشور (چند سال اخير) آمده است.
6- به نظر ميرسد که تقريباً تمامي سؤالهاي کنکور امسال را ميتوان در کتابهاي فيزيک آبي 30 سال (ويرايش جديد) يافت.
7- نکتهي ويژهاي که در آزمونهاي کنکور سراسري چند سال اخير به چشم ميخورد تا حد امکان پرهيز از سؤالهاي بدون محاسبات رياضي است. يعني تقريباً همهي سؤالها نياز به محاسبه و گاهاً محاسبات پيچيده دارد.
8- نکتهي جالب اين است که اولين سؤال کنکور (دفترچهي A) کاملاً مشابه اولين سؤال آزمون دوم تيرماه 91 کانون است. (که اين سؤال توسط بنده طرح شده است.) اين نشان از تشابه سليقهي گزينشگران اين آزمون(و البته سوالهاي در اختيار آنها) و کنکور سراسري دارد.
اگر بخواهيم به سؤالهاي دشوار کنکور از دو جنبهي« مفهومي» و« محاسباتي» نگاه کنيم. آنها را ميتوان به صورت زير مرتب کرد.
بررسي سؤالهاي نسبتاً دشوار
مبحث | دشوار از نظر مفهوم فيزيکي | دشوار از نظر محاسباتي | جمع |
پيش 1 | 2 | 5 | 7 |
پيش 2 | - | - | - |
پايه | - | 4 | 4 |
جمع | 2 | 9 | 11 |