برندگان مسابقه عکاسی از پدیده های فیزیکی ...

اسامی 18 نفر برگزیده مسابقه عکاسی از پدیده های فیزیکی که توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی برگزار شده بود ، اعلام گردید.

برندگان مسابقه عکاسی از پدیده های فیزیکی ...

ايده برگزاري اين مسابقه از انجمن AAPT گرفته شده است. اين انجمن هر سال اين مسابقه را در ميان دانش آموزان جهان برگزار مي کند. براي شرکت در اين مسابقه دانش آموزان با نگاهي دقيق به دنياي اطراف خود مي نگرند و با دوربين هاي ديجيتال و يا موبايل هاي خود به عکاسي از پديده هاي فيزيکي دنياي اطراف خود مي پردازند.

عکاسي از پديده هاي فيزيکي فرصتي است براي تـاملي بيشتر بر قوانين حاکم بر دنياي پيرامون فرصتي است تا زيبايي هاي علم فيزيک را در قالب تاثيرگذار هنر و از کادر دوربين عکاسي با دوستانمان سهيم شويم.

اين مسابقه که توسط بنياد علمي آموزشي قلم چي برگزار شده بود  از اواخر تيرماه 91 آغاز شد و مهلت ارسال عکس ها 20 مهر به پايان رسيد .

در ابتدا قرار بود به 10 نفر برگزيده جايزه داده شود اما به دليل استقبال  بسيار عالي از اين مسابقه  و تعدد عکس هاي برگزيده برندگان به 18 نفر افزايش يافت که در ادامه مي توانيد اسامي اين افراد و عکس هاي برگزيده را مشاهده کنيد. 

 

 

نفر اول: عليرضا ابوطالبي از بابلسر - سوم راهنمايي  

برنده 200 هزار تومان  

توضيح عکس: مرکز جرم بعضي اجسام مثل کره يا مکعب و... در مرکز آنها قرار دارد. ولي مرکز جرم بعضي از اجسام در خارج از آن جسم قرار دارد. در اين آزمايش با استفاده از خلال دندان و چنگال تعادل را در راستاي مرکز جرم چنگال ها که نوک خلال دندان است، به وجود آورديمتا گشتاو دو طرف اين نقطه با هم برابر شود.

مشاهده فيلم از نحوه انجام آزمايش و گرفتن عکس

 

 

نفر دوم: عليرضا رويايي  از تهران - چهارم دبيرستان  

برنده 150 هزار تومان  

توضيح عکس: تصوير مخلوط آب و روغن را نشان مي دهد. مي دانيم که آب در روغن حل نمي شود و سعي شده در تصوير اين پديده به نمايش درآيد. قطرات روغن بر روي آب شناور مانده اند و مانند يک عدسي همگرا عمل کرده و باعث شده اند حاشيه بيروني سايه قطرات تاريک تر و حاشيه بيروني سايه قطرات روشن تر به نظر برسند.

 

نفر سوم: ناره گريگوريان از تهران - چهارم دبيرستان 

برنده 100 هزار تومان  

توضيح عکس: فشارهواي داخل بطري نوشابه مانع از يخ زدنش مي شود در حالي که دماي لازم براي يخ زدن نوشابه وجود دارد. دقيقاً کاري که زودپز مي کند اينجا برعکس شده و فشار هوا نقطه ي انجماد را پايين تر آورده و با باز شدن در نوشابه فشار هواي بالاي آن کاهش يافته و نوشابه يخ مي زند.

 


15 برگزيده ديگر مسابقه: 

 

امير حسين رضايي از نجف آباد - سوم دبيرستان

برنده 50 هزار تومان 

توضيح عکس: ضخامت حباب در قسمت هاي مختلف آن متفاوت است نور به هنگام برخورد به سطح بيروني و سطح داخلي آن بازتاب مي شود. اما از آنجا که نوري که از سطح بيروني بازتاب مي شود و نوري که از سطح داخلي بازتاب مي شود فاصله هاي متفاوتي را تا رسيدن به چشم ما طي کرده اند در نتيجه بعضي از فرکانس هاي آن به علت اختلاف مسافت طي شده حذف شده اند و حباب به رنگ هاي مختلف ديده مي شود.

  

 

فرزاد سعيدي  از پارس آباد مغان (اردبيل) - چهارم دبيرستان

برنده 50 هزار تومان  

توضيح عکس: دليل اصلي پديده شکست نور تغيير سرعت نور در محيط هاي شفاف مختلف مي باشد. هرگاه پرتو نوري به طور مايل از محيط شفافي وارد محيط شفاف ديگري شود هنگام گذشتن از سطح جدايي مي شکند. هنگامي که نور از محيط آب وارد محيط هوا مي شود از خط عمود دور مي شود و به نظر مي رسد از نقطه اي با عمق کمتر آمده است.

علي مرادي از کليبر ( آذربايجان شرقي) - چهارم دبيرستان

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: کشش سطحي آب که ناشي از نيروي هيدروژني بين مولکول هاي آب درسطح ان است علاوه بر اين که اين اجازه رابه آب مي دهند که بتواند اجسام نازک مانند يک تيغ ريش تراشي و يا يک سوزن و يا يک پشه را عليرغم جرم حجمي بيشتر درسطح خودنگه دارند موجب مي شود که اگر شا خه اي مانند شاخه ي عکس با سطح آب تماس پيدا کند و سپس بخواهد از آب جدا شود آب تا فاصله ي چند ميليمتري از سطح خود همراه با شا خه کشيده شود.

 

سجاد اسکندري از اراک - چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: نمونه اي از پديده ي نيروي چسبندگي سطحي بين مولکول هاي آب و شيشه (ليوان). هنگام مايل کردن ليواني پر از آب تا حدي که آب از آن خارج شود به دليل قويتر بودن نيروي چسبندگي سطحي بين مولکول هاي شيشه و مولکول هاي آب نسبت به نيروي جاذبه زمين آب تا انتهاي ليوان از بدنه ليوان پايين مي آيد و در ته ليوان به علت نيروي چسبندگي در همان امتداد قبلي از ليوان جدا نمي شود و مولفه اي افقي نيز پيدا کرده و سپس از ليوان جدا مي شود.

 

خليل اسلامي جهرمي  از جهرم - چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: دو پديده در يک عکس: 1- به دليل اثر دوپلر ، طول موج ايجاد شده توسط چوب در سمت چپ بلندتر از سمت راست است. 2- شاخه فرو رفته در آب به علت پديده شکست نور شکسته به نظر مي رسد.

 

فهيمه فتحيان راد از اراک - چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: عکس در فاصله کانون عدسي و مرکز عدسي قرار دارد در نتيجه تصويري بزرگتر وارونه و مجازي تشکيل شده است.

  

سما حکيمي اصل از اردبيل

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: اين تصوير انتقال حرکت را نشان مي دهد.انرژي پتانسيل ذخيره شده در اجسام به انرژي جنبشي تبديل مي شود و باعث مي شود اجسام روبه روي آن ها سقوط کنند.

 

 

محمد قاسمي بادي از بادرود کاشان - چهارم دبيرستان

 برنده 50 هزار تومان  

توضيح عکس: خميدگي نور با انداختن نور ليزر از حفره اي که آب از آن بيرون مي ريزد. نور ليزر در باريکه ي آب به طور متوالي شکسته مي شود(زاويه آن از زاويه حد بيشتر است و دوباره بازتاب مي شود) و به نظر خميده شده و به انگشت من بر خورد مي کند.

 

سيد مرتضي موسوي از تهران - سوم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: آپارتمان دافعه، حلقه هاي آهنربا که روي هم بدون هيچ پايه اي قرار گرفته اند و تنها ستون نگهدارنده آنها نيروي مغناطيسي است و ماژيک درون آن فقط جهت پراکنده نشدن آهنرباها است.

 

زينب سعيد از کرمان - چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: دو انعکاس از يک عدسي. سطح بالايي عدسي در نقش يک آينه محدب عمل کرده و تصويري کوچکتر و مستقيم از پنجره به وجود آورده است. سطح زيري عدسي نيز مانند يک آينه مقعر عمل کرده و تصويري مستقيم و کوچکتر از پنجره تشکيل داده است.

  

مهدي نصرت پور از ايلام - سوم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: دو پديده فيزيکي در مورد نور در يک عکس. تصوير ليواني که بر روي آينه قرار گرفته است به دليل بازتاب نور است و ليوان پراز آب که ته آن به دليل شکست نور از ارتفاع پايين معلوم است.

  

پويان شفيعي از اصفهان - چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: نور در هنگام برخورد با يک ليوان پر از آب در يک نقطه متمرکز مي شود و ليوان آ ب مانند يک عدسي محدب عمل مي نمايد.

احسان عابدي اراني از نجف آباد- چهارم دبيرستان 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: زيبابين نور را در جهات مختلف به طور مستقيم بازتاب مي دهد و تصاوير زيبا شبيه به هم را به صورت قرينه به وجود مي آورد.

 

محمد رضا معيني 

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: به دام انداختن نور، عکس مربوط به طرح ساده از بازتابش کلي آب درون باريکه اي از آب جاري مي باشد. اساس کار به اين صورت است که نور لامپ جاسازي شده در پشت محفظه ي آب، داخل آن (محفظه) را روشن کرده و با خروج باريکه ي آب از سوراخ جلوي محفظه نور نيز از اين سوراخ خارج مي شود ولي در برخورد با ديواره ي باريکه در درون باريکه بازتاب کلي مي شود. بازتاب هاي کلي متوالي که در ديواره ي باريکه مشخص اند نور را در امتداد مسير باريکه منتقل کرده و در فضاي تاريک آزمايشگاه لکه اي نوراني در محل به زمين رسيدن باريکه آب ديده خواهد شد. در اين محل ديگر بازتابش کلي انجام نشده و نور به دام افتاده از آب خارج مي شود.

 

فائزه مجتهدي  از همدان - سوم دبيرستان

برنده 50 هزار تومان   

توضيح عکس: اين عکس فشار ناشي از دست را که بر سطح پتو وارد شده است به خوبي نشان مي دهد. اثر دست به دليل روشن تر ديده مي شود که پرزهاي پتو به طور منظم در يک جهت قرار گرفته اند و پرتوهاي نور را به طور منظم در يک جهت پراکنده مي کنند. 

 

براي دريافت جايزه خود مي توانيد با ايميل     phy@kanoon.ir مکاتبه کنيد .  

Menu