برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی معرفی شدند

سه دانشمند؛ جیمز راتمن و رندی شکمن از آمریکا و توماس شدهوف از آلمان، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۱۳ را برای کشف یک سیستم مهم در سلول های بدن از آن خود کردند.

برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی معرفی شدند
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از وبسایت نوبل پرایز، این جایزه امروز- دوشنبه- به طور مشترک به جیمز راتمن و رندی شکمن هر دو از آمریکا و توماس شدهوف بیوشیمیست آلمانی اهدا شد.
این دانشمندان اصولی را کشف کردند که نشان می دهد چگونه محموله های مولکولی در زمان مناسب، به مکان مناسب خود در درون سلول می روند. شناسایی این مسیردرون سلولی ، برای ارتباطات مغزی، انتشار هورمون ها و بخش هایی از سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.
به گفته کمیته برگزاری جایزه نوبل این یافته تاثیر عمده ای بر درک متخصصان از چگونگی انتقال درون سلولی دارد.
جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی یکی از جایزه‌های نوبل است که هر سال از سوی انستیتوی کارولینسکا اعطا می‌شود. این جایزه امسال توسط گوران کی. هانسون دبیر کمیته فیزیولوژی یا پزشکی بنیاد نوبل اعلام شد.
بنیاد نوبل فهرست کاندیدهای مطرح در رشته فیزیولوژی و پزشکی که متخصصانی از سراسر دنیا بودند را رسانه ای نکرده است.
جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌ گیرد. این جایزه در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌ دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می ‌شناسند، پایه‌گذاری شد.
در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، ۵جایزه به ‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات، جایزه نوبل اقتصاد و صلح؛ به افرادی تعلق می‌ گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند.
ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد نیز در سال ۱۹۶۸میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌ گذاری شد که البته در فهرست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد.
امسال دکتر محمد هاشم پسران استاد ایرانی در حوزه اقتصاد به عنوان یکی از نامزدهای برتر نوبل اقتصادی معرفی شده است. برخی از سایت های علمی بین المللی از دکتر پسران به عنوان چهارمین اقتصاد جهان نام می برند.
منبع :

Menu