رشته‌ی نمایش از نگاه ندا حبیبی (ارشد کارگردانی دانشگاه تهران)

رشته نمایش از رشته‌های نیمه متمرکز می‌باشد و لازم است داوطلبان پس از قبولی در آزمون نظری، آزمون عملی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند

رشته‌ی نمایش از نگاه ندا حبیبی (ارشد کارگردانی دانشگاه تهران)

ندا حبيبي- کارشناس ارشد کارگرداني دانشگاه تهران

درباره هنرتئاتر


هنرتئاتر يا نمايش قدمتي طولاني دارد که شروع آن به يونان باستان مي رسد. اين هنرشگفت انگيز مي تواند يک وسيله بياني قدرتمند براي طرح مسائل انساني باشد و برايانواع مخاطبان در سطوح مختلف قابل استفاده است.


درتعريف کلي مي توان گفت تئاتر بيان بي واسطه يک روايت توسط انسان براي انساني ديگراست. نور، صدا، صحنه پردازي و.... امکانات و ابزاري هستند که برقراري ارتباط بهترو مطلوب تر با تماشاگر را تسهيل مي کنند. تئاتر به واسطه شکل ويژه ي خود (زندهبودن) از محدوديت هايي نيز برخوردار است با اين همه نمي توان به تأثير چشمگير آنبر هنرهاي تصويري بعد از خود به ويژه سينما اشاره نکرد.


هنرتئاتر از هنرهاي ديگر نيز کمک مي گيرد از جمله ادبيات، موسيقي، هنرهاي تجسمي ومعماري. پس هرگونه اطلاعات در اين زمينه ها مي تواند به علاقه مند اين هنر کمکرسان باشد.


تحصيل در رشته تئاتر


درسال1315 نياز به آموزش در زمينه تئاتر به صورت جدي نمايان شد و اولين کلاس تئاتر درايران آغاز به کار کرد. آموزش دانشگاهي تئاتر نيز در سال 1343 با شکل گيري دانشکدههنرهاي دراماتيک بود.


 امروزه با توجه با استقبال زياد از اين رشتهدانشگاه هاي مختلفي از روزانه تا غيرانتفاعي و آزاد از تهران تا بوشهر اقدام بهپذيرش دانشجو مي کنند و داوطلبان اين رشته از مقطع کارداني تا کارشناسي ارشد امکانادامه تحصيل دارند .البته تمام گرايش هاي تئاتر در دانشگاه هاي مختلف وجود ندارد وبايد داوطلب به اين نکته حتما توجه داشته باشد.


رشتهنمايش از رشته هاي نيمه متمرکز مي باشد و لازم است داوطلبان پس از قبولي در آزموننظري، آزمون عملي را نيز با موفقيت پشت سر بگذارند. در نتيجه متقاضي اين رشته حتمابايد خود را براي آزمون عملي آماده سازد و به فکر تهيه يک رزومه هنري براي گرايشموردنظرش باشد.


آشناييبا گرايش هاي مختلف نمايش


رشتهنمايش در کشور ما داراي گرايش هاي زير است:


ادبيات نمايشي:


داوطلباين گرايش براي نويسندگي در حوزه هاي نمايش نامه، فيلمنامه و داستان آموزش مي بيند،هر چند که تمرکز اصلي بر آموزش نمايشنامه نويسي است. داوطلب اين گرايش بايد دست بهقلم و اهل مطالعه باشد و در زمينه هاي مختلف روانشناسي، جامعه شناسي و ادبياتاطلاعات کافي داشته باشد.


تاريخنمايشنامه نويسي، آشنايي با سبک هاي ادبي جهان، اصول و فنون نمايش نامه نويسي،فيلمنامه نويسي، داستان نويسي برخي از دروس اين گرايش هستند.


بازيگري:


درسالهاي اخير بر تعداد علاقه مندان اين گرايش افزوده شده است و چه بهتر است کهعلاقه مندان اين هنر از طريق کانال صحيح آن که همانا آموزش آکادميک و دانشگاهي آن استوارد اين حوزه گردند.  


داوطلباين گرايش براي بازي در سينما، تئاتر و تلويزيون آموزش مي بيند و با متدهاي مختلفبازيگري آشنا مي شود. بدن و بيان يک بازيگر ابزار اصلي او براي انتقال حس هستند کهدر دانشگاه ، به کارگيري درست اين ابزار به دانشجو آموزش داده مي شود. داوطلب اينگرايش بايد اعتماد به نفس ، تخيل و حسي قوي داشته باشد.


بدن، بيان ، حرکت ، اجراي کارگاهي نمايش هاي ايراني، بازيگري راديو و تلويزيون وسينما از دروس تدريس شده در اين گرايش هستند.


نمايش عروسکي:


داوطلباين گرايش با زمينه هاي مختلف تئاتر عروسکي از جمله عروسک سازي، عروسک گرداني،نمايشنامه نويسي عروسکي، کارگرداني، بازيگري و... آشنا مي شود. عمده فعاليت هاياين گرايش مربوط به کودکان مي باشد و زمينه شغلي آن در تئاتر و تلويزيون و حتيسينما وجود دارد.


ازجمله دروس اين گرايش مي توان به بازيگري نمايش عروسکي، طراحي صحنه نمايش عروسکي،موسيقي نمايش عروسکي، کارگاه عروسکي، طراحي و دوخت لباس عروسک و... اشاره کرد.


 


کارگرداني:


داوطلباين گرايش در زمينه کارگرداني آموزش مي بيند. نکته قابل اشاره در اين گرايش ايناست که داوطلب با اصول کارگرداني در تئاتر آشنا مي شود و اصولاً کارگرداني سينما وتلويزيون مقوله اي متفاوت از آن هستند.


تحليلنمايش نامه، سبک ها و شيوه هاي اجرا، اجراي کارگاهي نمايش هاي ايراني، اصولکارگرداني نمايش راديويي و نمايش تلويزيوني ازجمله دروس گرايش کارگرداني هستند.


طراحي صحنه:


دراين گرايش اصول و مباني طراحي صحنه آموزش داده مي شود. به طور کي يک‌ صحنه‌آرابايد بتواند با توجه‌ به‌ امکانات‌ سالن‌ و دستگاه‌هاي‌ مکانيکي‌ موجود ، فضاي‌کلي‌ نمايش‌ را ايجاد ‌کند و به‌ ساده‌ترين‌ وجه ‌، حس‌هاي‌ موجود در نمايش‌ را به‌ياري‌ دکور به وجود آورد. به‌ همين‌ دليل‌ طراح‌ نور، طراح‌ لباس‌ و چهره‌پرداززير نظر وي‌ فعاليت‌ مي‌کنند.


برخياز دروس اين گرايش عبارتند از: نقشه کشي، نور، صوت، کارگاه دکور و صحنه آرايي،طراحي و نقاشي، آشنايي با طراحي و دوخت لباس، آشنايي با صحنه سينمايي و تلويزيون



Menu