دانستنی های قورباغه

قورباغه جانوری دوزیست از راسته بی‌دمان (Anura) رایج‌ترین دوزیستان جهان قورباغه‌ها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه‌ها عموما بدون دم و چمباته زده هستند، آنها پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند...

دانستنی های قورباغه

قورباغه جانوري دوزيست از راسته بي‌دمان (Anura)

رايج‌ترين دوزيستان جهان قورباغه‌ها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه‌ها عموما بدون دم و چمباته زده هستند، آنها پاهاي بلند عقب براي پريدن و زبان بلند چسبناک براي گرفتن طعمه، دارند. معمولاَ قورباغه‌ها بدن نرم و مرطوب دارند و در نزديکي آبها زندگي مي‌کنند. وزغها  پوست خشک و زگيل مانند دارند و عمدتاً روي خشکي زندگي مي‌کنند.

 

توليد مثل

قورباغه‌ها و وزغها هر ساله به محل توليد مثل  (محل تولد) خود باز مي‌گردند. عموما نرها زودتر از ماده‌ها به آبگيرها مي‌رسند و محدوده جفت گيري خود را مشخص مي‌کنند. هنگامي که ماده‌ها به محل مي‌رسند، نرها به‌وسيله آوازهاي مخصوص آنها را به درون آبگير دعوت مي‌کنند. در صورتي که ماده‌ها به آواز نرها جواب بدهند، نرها به‌وسيله پاهاي جلويي آنها را مي‌گيرند. وقتي ماده‌ها تخم ريزي مي‌کنند، نرها به‌وسيله اسپرم تخمها را بارور مي‌کنند.
نحوه بغل کردن براي جفت گيري که به نام اتصال معروف است، به اين شکل است که نر در سمت راست قرار مي‌گيرد تا بتواند تخمها را بارور کند. اين حالت ممکن است چند روز طول بکشد.

قورباغه درختي

بعضي از قورباغه‌هاي مناطق گرم با زندگي روي درختان و بوته‌ها سازگاري پيدا کرده‌اند. بعضي از گونه‌ها هرگز درختان را ترک نمي‌کنند و حتي روي درختان، توليد مثل مي‌کنند. بيشتر قورباغه‌هاي درختي داراي انگشتان بلند و دست و پا هستند که روي آنها صفحه‌هاي چسبناکي براي گرفتن شاخه‌ها و برگهاي نرم وجود دارد. بعضي از قورباغه‌ها با استفاده از انگشتان پرده دارشان که به عنوان بال پرواز به کار مي‌برند، از اين درخت به آن درخت مي‌پرند. اين قورباغه درختي جنگلهاي باراني آمريکاي مرکزي، يک قورباغه پرنده‌است که از اين درخت مي‌پرد. او در حالي که روي شاخه‌ها راه مي‌رود، حشرات را شکار مي‌کند.

دانستني‌ها

وزغ  نيزار متعلق به آمريکاي مرکزي و جنوبي در سال ۱۹۳۵ براي کنترل سوسک‌هاي نيشکر که آفت ساقه‌هاي نيشکرهستند، به نواحي شمال‌شرقي استراليا برده شده. متاسفانه وزغ نيزار در محيط زيست خود بيش از حد سازگاري پيدا کرد. اين وزغ به سرعت افزايش پيدا کرد و تعداد بيشماري از گونه‌هاي حشرات محلي و حيوانات استراليا را خود. بعضي از اين گونه‌ها در حال حاضر در معرض خطر قرار دارند. اين وزغ به دليل سمي بودن و غير قابل خورده شدن، شکارچيان کمي دارد.
نمونه‌هاي اندکي از قورباغه‌هايي که شش ندارند نيز يافت شده‌است.

گونه‌ها

قورباغه طلايي

گونه‌اي قورباغه سمي 

۳۷۰۰ گونه  از قورباغه‌ها و وزغها در دنيا وجود دارد که به غير از جنوبگان (قاره قطب جنوب) در همه نقاط دنيا مي‌توان آنها را يافت. برخي از آنها عبارت‌اند از:

قورباغه سبز

وزغ سبز

وزغ بيلچه‌پاي

قورباغه نيزه سمي

ساختار پوست 

در دوزيستاني مانند قورباغه که از انواع مهم اين گروه است، اپيدرم به صورت چند لايه‌اي بوده و به صورت دوره‌اي در هر ماه يکبار تعويض مي‌شود. علاوه بر غدد مخاطي در بعضي از دوزيستان مانند وزغها ، غدد مولد سم هم وجود دارد که اين جانوران را بر عليه دشمنان مصون نگه مي‌دارد. پوست رنگي است. تغيير رنگ به کندي انجام مي‌شود به اين دليل که سيستم عصبي کنترل مستقيمي روي سلولهاي رنگي ندارد

 

ساختار اسکلت بدن

جمجمه يک جعبه استخواني است که مغز و اندامهاي حسي را نگهداري مي‌کند. ستون مهره‌ها از مهره‌هاي جدا از هم تشکيل شده اين مهره‌ها شامل مهره‌هاي گردن ، پشت ، ناحيه کمري ، خاجي و ناحيه دمي در دوزيستان دم‌دار است. بعضي از سمندرها تعداد مهره‌هايشان به بيش از ۱۰۰ عدد مي‌رسد و در قورباغه فقط ۹ مهره بدون دنده وجود دارد.

منبع :

مطالب مرتبط

Menu