رشته‌ی شنوایی شناسی از نگاه اعظم چراکار (دانشجوی شهید بهشتی)

دقت ، لازمه رشته شنوایی‌شناسی است. چرا که اگر یک شنوایی‌شناس ، آزمایشهای مورد نیاز را با دقت انجام ندهد، حتی می‌تواند باعث یک عمل جراحی بی‌دلیل شود که نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه مضر هم خواهد بود.

رشته‌ی شنوایی شناسی از نگاه اعظم چراکار (دانشجوی شهید بهشتی)

1-    خودتان را معرفي کنيد و بگوييد در حال حاضر در چه رشته‌اي و در کدام دانشگاه تحصيل مي‌کنيد؟ ورودي چه سالي هستيد و چه رتبه‌اي (کشوري و سهميه) کسب کرده بوديد؟

اعظم چراکار-رتبه 1800- ورودي88-دانشجوي دانشگاه شهيد بهشتي

2-    گرايشات و حيطه‌هاي اين رشته کدامند؟

رشته شنوايي‌شناسي داراي چهار حيطه اصلي است که عبارتند از 1- ارزيابي و تشخيص اختلالات شنوايي و تعادل 2- پيشگيري و حفاظت شنوايي که به بررسي آلودگي‌هاي صوتي کارخانجات و مراکز پر سروصدا مي‌پردازد و تلاش مي‌شود تا خسارتهاي ناشي از آلودگي صوتي به حداقل برسد. 3- توانبخشي شنوايي، که شامل ساخت و تجويز انواع قالب گوش و تجويز و ارزيابي وسايل کمک‌شنوايي مانند سمعک مي‌شود. 4- آموزش و مشاوره با افراد کم‌شنوا و ناشنوا، که در اين حيطه شنوايي‌شناس به فرد کم شنوا طرز استفاده از سمعک را آموزش داده و او را با اصوات مختلف آشنا مي‌سازد و به ناشنوا لب خواني و گفتارخواني را آموزش مي‌دهد.

فارغ التحصيل اين رشته مي توانند براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در آزمون رشته هاي زير شرکت کنند :

1- شنوايي شناسي

2-  مديريت توانبخشي

3- مهندسي پزشکي

4- اقتصاد بهداشت

5-علوم تشريحي(آناتومي)

6- رفاه اجتماعي

3-    فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟

يک پزشک براي تشخيص و درمان بيماري فقط نمي‌تواند به معاينه سطحي بيمار متکي باشد بلکه بيشتر اوقات نيازمند ابزارهاي مختلفي مثل راديوگرافي، تکنيک‌هاي آزمايشگاهي و يا تکنيک‌هاي شنوايي‌شناسي است. چرا که يک پزشک با معاينه سطحي گوش بيمار تنها مي‌تواند، سطح پرده گوش را بررسي کند اما وراي پرده را نمي‌تواند ببيند يعني براي اطلاع از وضعيت گوش مياني ، گوش داخلي،  عصب و مراکز شنوايي مرکزي بايد از ابزارهاي شنوايي‌شناسي و متخصصان اين رشته کمک بگيرد.

به همين دليل فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند جذب بيمارستانها و درمانگاه‌هاي گوش و حلق و بيني شده و يا به طور شخصي همراه با پزشک گوش و حلق و بيني کلينيک شنوايي‌شناسي داير کنند.

4-    چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

چون رشته شنوايي‌شناسي در ايران يک رشته نوپا است، بيشتر کتب درسي آن به زبان انگليسي مي‌باشد و در نتيجه پيشرفت تحصيلي دانشجوي شنوايي‌شناسي منوط به تسلط به زبان انگليسي است. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد به علم فيزيک بخصوص فيزيک صوت علاقه‌مند باشد چون درس فيزيک يکي از دروس پايه اين رشته مي‌باشد.

هم‌چنين دانشجوي اين رشته بايد به علوم تشريح و فيزيولوژي بويژه در زمينه شنوايي احاطه داشته باشد تا بتواند دانسته‌هاي خود را در اين رابطه به کار بگيرد.

5-    توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

دقت ، لازمه رشته شنوايي‌شناسي است. چرا که اگر يک شنوايي‌شناس ، آزمايشهاي مورد نياز را با دقت انجام ندهد، حتي مي‌تواند باعث يک عمل جراحي بي‌دليل شود که نه تنها هيچ فايده‌اي ندارد بلکه مضر هم خواهد بود.

Menu