رشته‌ی بینایی‌سنجی از نگاه شهربانو اسماعیلی (دانشجوی تهران)

یک بینایی‌سنج بایدبه درس فیزیک مسلط بوده و بخصوص به فیزیک نور علاقه‌مند باشد هم‌چنین در طول دبیرستان درس‌های ریاضی و زیست‌شناسی را بخوبی فرا گرفته باشد.

رشته‌ی بینایی‌سنجی از نگاه شهربانو اسماعیلی (دانشجوی تهران)



      برای مشاهده فیلم معرفی رشته بینایی سنجی کلیک کنید



1-    خودتان را معرفي کنيد و بگوييد در حال حاضر در چه رشته‌اي و در کدام دانشگاه تحصيل مي‌کنيد؟


شهربانو اسماعيلي – رتبه 1800 کنکور – دانشجوي دانشگاه تهران


2-    چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.


علاقه‌ي من به چشم‌پزشکي باعث گرايشم به اين رشته شد.دو رشته چشم‌پزشکي و بينايي‌سنجي در کنارهم قرار دارند. اين دو رشته در بعضي از مواقع با يکديگرمرتبط هستند.


3-    در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟


بله – زيرا بازار کار اين رشته در ايران و در کشورهاي ديگر محياست.


براي مثال در انگليس تعدادبينايي‌سنج‌ها 5 برابر چشم‌پزشکان است.


4-     ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد.


بينايي‌سنجي در دوره فوق ليسانس و دکترا داراي گرايش‌هاي تخصصي مانند ناهنجاري‌هاي ديد دو چشمي و تمرينات اپتومتريک، وسايل کمک‌بينايي (کمک به بيماران کم‌بينا) و تجويز لنزهاي نامرئي است.


5-     فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟


در حال حاضر يک بينايي‌سنج موقعيت کاري خوبي دارد و حدود 80% فارغ‌التحصيلان جذب بازار کار مي‌شوند، چون علاوه بر اين که مي‌توانند به طورمستقل مطب باز کنند و در زمينه ارائه عينک‌هاي مربوط به عيوب انکساري به طور علمي و دانشگاهي تخصص ديده‌اند. در ضمن يک بينايي‌سنج مي‌تواند به عنوان مشاور در مورد بهداشت چشم و مشکلات بينايي در محيط‌هاي آموزشي، خدماتي و صنايع با سازمان‌هاي دولتي و صنايع همکاري کند يا مسؤول سنجش بينايي جهت امور استخدامي و نظامي و اخذ گواهي‌نامه رانندگي و خلباني باشد يا در اورژانس براي انجام کمک‌هاي اوليه چشمي تا رسيدن بيمار به مراکز ذي‌ربط فعاليت کند.


 از سوي ديگر يک بينايي‌سنج علاوه بر درمان مي‌تواند درزمينه پيشگيري نيز فعاليت نمايد مثل طراحي طرح پيشگيري از تنبلي چشم که هر ساله با همکاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي و سازمان بهزيستي برگزار مي‌شود. در اين طرح فارغ‌التحصيلان اين رشته حضوري فعال دارند و با شناسايي سريع و به موقع بيماران و انجام توانبخشي مورد نياز و با استفاده از تکنيک‌هاي مناسب از اين نابه‌هنجاري جلوگيري مي‌کنند


6-    چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟


يک بينايي‌سنج بايدبه درس فيزيک مسلط بوده و بخصوص به فيزيک نور علاقه‌مند باشد هم‌چنين در طول دبيرستان درس هاي رياضي و زيست‌شناسي را بخوبي فرا گرفته باشد.


7-     توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟


از نظر جسماني لازم است که از چشم‌ها و دست هايي سالم برخوردار باشيد. در ضمن اين رشته صبر و حوصله زياد مي‌خواهد چرا که تعيين نمره عينک يکي ازسخت ترين کارها در علوم بينايي است و نياز به صبر و حوصله زياد دارد و نحوه کار نيز براي سنين مختلف متفاوت مي‌باشد. يعني تعيين نمره عينک براي کودک با يک فرد مسن فرق مي‌کند. براي همين بسياري از چشم‌پزشکان ترجيح مي‌دهند که در اين زمينه فعاليت نکنند.


 دانشجوي اين رشته بايد در طي تحصيل اطلاعات عمومي خوبي در زمينه پزشکي کسب کند چون وقتي بيمار به بينايي‌سنج مراجعه مي‌کند از مشکل خود اطلاع دقيقي ندارد.


دانشجوي اين رشته اگر بخواهد متخصص خوبي بشود و کارخوبي ارائه بدهد بايد روابط عمومي خوبي داشته باشد تابتواند اعتماد بيمار را جلب کند و به ياري بيمار در جهت مداوا قدم بردارد.

Menu