رشته‌ی زیست‌شناسی ازنگاه شیلا کیانی (دانشجوی شهید بهشتی)

داوطلبان کنکور رشته‌ی تجربی، رشته‌ی زیست شناسی یکی از رشته‌های دانشگاهی با جذابیت‌های فوق‌العاده زیاد در دوران تحصیل در دانشگاه است که برای کسی که به این رشته علاقمند باشد، بسیار شیرین است

رشته‌ی زیست‌شناسی ازنگاه شیلا کیانی (دانشجوی شهید بهشتی)

معرفي رشته‌ي زيست شناسي

 

    داوطلبان کنکور  رشته‌ي تجربي، رشته‌ي‌ زيست ‌شناسي‌ يکي از رشته‌هاي دانشگاهي با جذابيت‌هاي فوق‌العاده زياد در دوران تحصيل در دانشگاه است که براي کسي که به اين رشته علاقمند باشد، بسيار شيرين است، در اينجا سه گرايش اين رشته و هم‌چنين موقعيت‌هاي شغلي آن  در کشورمان را با هم بررسي مي‌کنيم:

 

رشته‌ي زيست شناسي داراي‌ سه‌ گرايش‌ علوم‌ گياهي‌، علوم‌ جانوري‌ و زيست شناسي ‌دريا است‌.‌ اين‌ گرايش‌ها تنها در ۱۷ واحد تخصصي‌ با يک‌ديگر تفاوت‌ دارند و در واقع دانشجويان اين رشته تنها با تفاوت در مطالعه‌ي 17 واحد تخصصي، کارشناس علوم گياهي،‌ علوم جانوري و يا زيست دريا مي‌شوند.

 

الف: گرايش‌ علوم‌ گياهي: علوم‌ گياهي‌ داراي‌ دو بخش‌  فيزيولوژي‌ و سيستماتيک‌ است‌ که‌ بخش‌ فيزيولوژي‌ به‌ شناخت‌ زندگي‌ گياهان‌ و اندام هاي‌ مختلف‌ يک‌ گياه‌ مي‌پردازد و بخش‌ سيستماتيک‌ نيز درباره‌ اسامي‌ و طبقه ‌بندي‌ گياهان‌ مي‌باشد. گياه، اعجوبه سبزپوش طبيعت است که در آشپزخانه ذره ‌بيني خود براي همه‌ي موجودات کره زمين غذا تهيه مي‌کند و پيشرفته ‌ترين نيروگاه خورشيدي، شبکه‌ي لوله‌ کشي و سيستم پمپاژ آب را در اختيار دارد و از سوي ديگر مايه‌ي زيبائي طبيعت است.

 

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌:حضور کارشناسان‌ علوم‌ گياهي‌ در مؤسسه‌ هاي‌ تحقيقاتي‌ و اجرايي‌ کشور امري‌ ضروري‌ است‌ تا بتوان‌ محيط‌ زيست‌ ايران‌ را به‌ خوبي‌ حفظ‌ کرد؛ به‌ گفته‌ اساتيد و دانشجويان‌ علوم‌ گياهي در حال‌ حاضر فارغ ‌التحصيلان‌ دوره‌ ليسانس‌ اين‌ گرايش‌ موقعيت ‌هاي‌ شغلي‌ مناسبي‌ ندارند. چون‌ دانش‌ و اطلاعات‌ آن‌ها جنبه‌ي‌ تخصصي‌ ندارد و مؤسسات‌ و مراکز تحقيقاتي‌ و اجرايي‌ بيش‌تر مايلند که‌ نيروهاي‌ مورد نياز خود را از ميان‌ فارغ ‌التحصيلان‌ کارشناسي‌ ارشد يا دکتراي‌ اين‌ رشته‌ انتخاب‌ کنند. بيش‌تر فارغ‌ التحصيلان‌ علوم‌ گياهي‌ در سطح‌ کارشناسي‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ مي‌شوند و چون‌ معلومات‌ آن‌ها بيش‌ترجنبه‌‌ي عمومي‌ دارد و تخصصي نيست، بنابراين نمي ‌توانند در مراکز تحقيقاتي‌ که‌ نياز به‌ متخصص‌ در زمينه‌ هاي‌ مختلف‌ علوم‌ گياهي‌ دارد، فرصت‌ شغلي‌ مناسبي‌ به‌ دست‌ بياورند. يعني اين گرايش از زيست‌شناسي بيش‌تر نياز به ادامه تحصيل در مقطع ارشد و دکترا دارد. از سوي‌ ديگر اگر کسي‌ در گرايش‌ علوم‌ گياهي‌ سرمايه‌ گذاري‌ کند، مي‌تواند در بخش‌هاي‌ کشاورزي‌ ـ زيستي‌، ژنتيک‌ و بيوتکنولوژي‌ فعاليت‌ داشته‌ باشد.

 

 ب: گرايش‌ علوم‌ جانوري: علوم‌ جانوري‌ به‌ مطالعه‌ي‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ جانوران‌ مي‌پردازد و داراي‌ سه‌ بخش‌ اصلي‌ جانور شناسي‌ يا بيوسيستماتيک‌، فيزيولوژي‌ جانوري‌ اعم‌ از انساني‌ و حيواني‌ و بافت‌ شناسي‌ و جنين ‌شناسي‌ جانوري‌ است‌. جانوران از ديرباز معلم انسان در کلاس پيکار، شنا، پرواز و به طور کلي استفاده از مواهب طبيعت بوده است، به همين دليل بسياري از محققان و دانشمندان،‌شاگردان اين کلاس جذاب هستند.بسياري‌ از گرايش‌هاي‌ زيست ‌شناسي‌ در مقطع کارشناسي ارشد وابسته‌ به‌ علوم‌ جانوري هستند.  

 

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌:هرچند که‌ تعداد قابل‌ توجهي‌ از فارغ‌ التحصيلان‌ علوم‌ جانوري‌ جذب‌ بازار کار نمي‌شوند، اما بهترين‌ دانشجويان‌ هميشه‌ موفق‌ بوده‌ و هستند. اين دسته از دانشجويان پس از فارغ ‌التحصيلي گاه‌ براي‌ کارهاي‌ تحقيقاتي يا اداره‌ آزمايشگاه‌ ها جذب‌ دانشگاه ‌ها مي‌شوند يا در سازمان‌ حفاظت‌ از محيط‌ زيست‌ و سازمان‌ هاي‌ مربوط‌ به‌ فعاليت‌ مي‌ پردازند. چون‌ سازمان‌ محيط‌ زيست‌ براي‌ بررسي‌ اکوسيستم‌ها به‌ محققان‌ زيست ‌شناسي‌ از جمله‌ علوم‌ جانوري‌ نياز دارد. همچنين‌ بعضي‌ از فارغ‌ التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ وارد دنياي‌ پزشکي‌ شده‌ و در زمينه‌ هاي‌ خون ‌شناسي‌ يا انگل ‌شناسي‌ فعاليت‌ مي ‌کنند.  

 

ج: گرايش‌ زيست‌ دريا:گرايش زيست دريا به بررسي و مطالعه‌ي خواص محيط آبي، بيولوژي آبزيان و فعاليت هاي آبزي پروري مي پردازد. يعني برخلاف دو گرايش علوم جانوري و علوم گياهي که در آن‌ها بيش‌تر موجودات خشکي زي مطالعه مي شوند اين گرايش جانوران و گياهان آبزي را بررسي و مطالعه مي کند. گرايش زيست دريا علاوه بر بررسي فيزيولوژي آبزيان به مطالعه‌ي اکولوژي دريا يعني بررسي آلودگي آب دريا و تاثير آن بر محيط دريا مي پردازد. 

 

 

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌:اگر دانشجوي زيست دريا بخواهد شغلي در ارتباط با رشته‌ي تحصيلش پيدا کند، بايد توجه داشته باشد که فرصت هاي شغلي اين گرايش بيش‌تر در نواحي ساحلي کشور مثل استان گيلان، مازندران و خليج فارس وجود دارد.علاوه‌ بر کار در شيلات‌ فارغ ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ مي‌توانند در حفظ‌ بعضي‌ از گونه‌ هاي‌ آبزيان‌ که‌ در حال‌ انقراض‌ هستند، کار کنند و مهمتر از همه‌ اين‌ که،‌ ما بايد به‌ ياري‌ کارشناسان‌ زيست ‌دريا، يک‌ اطلس‌ دقيق‌ در مورد گونه ‌هاي‌ آبزي‌ موجود در آب ‌هاي‌ کشورمان‌ تهيه‌ کنيم‌. يک دانشجوي زيست دريا بيش‌تر به بررسي خصوصيات موجودات دريائي به عنوان يک موجود زنده و ويژگي هاي توليد مثل آن‌ها مي پردازد و از سوي ديگر آبزي پروري تنها بخشي از مطالعات و در نتيجه فعاليت هاي يک دانشجوي زيست دريا است و دانشجوي اين گرايش در کل به مطالعه محيط آب و جانداران آن مي پردازد.

 

                                                          شيلا کياني-کارشناسي زيست‌شناسي گياهي-دانشگاه شهيدبهشتي

 

 

:

 

 

Menu