رشته‌ی تغذیه ازنگاه الهه گودرزی (دانشجوی شهید بهشتی)

علم تغذیه علم طولانی کردن عمر انسان‌هاست و هر چیزی که می‌خوریم و می‌نوشیم به طور مستقیم بر فعالیت روحی و جسمی ما تأثیر دارد.

رشته‌ی تغذیه ازنگاه الهه گودرزی (دانشجوی شهید بهشتی)

1-    خودتان را معرفي کنيد و بگوييد در حال حاضر در چه رشته‌اي و در کدام دانشگاه تحصيل مي‌کنيد؟ ورودي چه سالي هستيد و چه رتبه‌اي (کشوري و سهميه) کسب کرده بوديد؟

الهه گودرزي – رتبه 1200 منطقه 1- سال 88- علوم تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي

2- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.

توانمندي در درس‌هاي زيست و شيمي از ملزومات اين رشته است و من در دوره‌ي دبيرستان به اين درس‌ها علاقه داشتم..

3- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

بله تصور من اين بود که علم تغذيه علم طولاني کردن عمر انسان‌هاست و هر چيزي که مي‌خوريم و مي‌نوشيم به طور مستقيم بر فعاليت روحي و جسمي ما تأثير دارد. به همين دليل با تحصيل در اين رشته به اين تصور بيش از پيش نزديک شدم.

4- مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

در حال حاضر اين رشته در سه مقطع کارشناسي پيوسته، کارشناسي ارشد ناپيوسته و دکتري در کشور ارائه مي شود، به دليل اين‌که امکان ادامه تحصيل در اين رشته فراهم است، از انتخاب خود راضيم.

5- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

 اين رشته داراي دو گرايش عمده تغذيه باليني و تغذيه انساني است. تغذيه انساني مشتمل بر اعضاء هيات علمي متخصص مي باشند که کارآيي لازم را جهت آموزش علمي، عملي، حرفه اي و نيز پژوهش و نشر در زمينه علوم پايه تغذيه (بيوشيمي، تغذيه، فيزيولوزي تغذيه، .....) و علوم کاربردي تغذيه (تغذيه باليني ....) در مقاطع تحصيلي مختلف دانشگاهي را دارا باشد.

6- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

بخش تغذيه بيمارستان‌ها، مسئوليت فني کارخانجات توليد مواد غذايي، همکاري در کلينيک‌هاي رژيم درماني، همکاري با پزشکان غدد داخلي، همکاري در تعيين رژيم براي گروه‌هاي مختلف از جمله ورزشکاران، بيماران خاص ، کارگران و . . . مشغول به کار هستند.

7- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

علم تغذيه يک علم چند بعدي است و به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد اطلاعات جامع و گسترده‌اي در زمينه بيوشيمي ، بيولوژي، جامعه‌شناسي ، روانشناسي، بهداشت و شيمي مواد غذايي داشته باشد تا بتواند مهارتهاي لازم را کسب کند.

8- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

کارشناس اين رشته هم بايد بتواند که رژيم غذايي مناسب را براي درمان بيماري‌هاي مختلف ارائه دهد و هم توانايي شناسايي مشکلات تغذيه جامعه را داشته باشد و سپس بر اساس مشکلات موجود، برنامه‌هاي غذايي لازم را طراحي ، اجراء نظارت و ارزشيابي کند. 

 

Menu