رشته‌ی جامعه‌شناسی از نگاه مسرور امیری (کارشناس ارشد)

موضوع علوم اجتماعی کنش‌ها (اعمال) اجتماعی انسان است و علوم اجتماعی را می‌توان علم به پدیده‌ها و واقعیات اجتماعی تعریف کرد. بررسی تحول حیات اجتماعی انسان در طول زمان در جوامع مختلف و روابط خاص که...

رشته‌ی جامعه‌شناسی از نگاه مسرور امیری (کارشناس ارشد)

معرفي رشته جامعه‌شناسي يکي از شاخه‌هاي علوم اجتماعي از زبان کارشناسي ارشد جامعه‌شناسي:

موضوع علوم اجتماعي:

موضوع علوم اجتماعي کنش‌ها (اعمال) اجتماعي انسان است و علوم اجتماعي را مي‌توان علم به پديده‌ها و واقعيات اجتماعي تعريف کرد. بررسي تحول حيات اجتماعي انسان در طول زمان در جوامع مختلف و روابط خاص که در هر جامعه شکل گرفته و دگرگوني‌هاي بوجود آمده در جوامع و آثار و نتايج حاصل از زندگي دسته جمعي که نظام‌هاي اجتماعي مختلف را بوجود آورده است همگي در قلمرو علوم اجتماعي قرار دارند.

اهميت علوم اجتماعي:

شناسايي اعمال اجتماعي انسان‌ها، قدرت پيش‌بيني نسبت به آثار و نتايج فعاليت‌هاي اجتماعي انسان‌ها، درک و فهم معاني اعمال ديگران، امکان همدلي و همراهي با آن‌ها، امکان انتقاد نسبت به خطاهاي رفتاري و اجتماعي و اعمال ناپسند و ظالمانه‌ي انسان‌ها و

شاخه‌هاي مختلف علوم اجتماعي:


 

 

 

 


به‌دليل نياز شديد جوامع معاصر به علوم اجتماعي اين دانش گسترش فراواني پيدا کرده و رشته‌هاي مختلفي در آن به‌وجود آمده است و در هر شاخه، شاخه‌هاي فرعي و تحقيقي نيز وجود دارد. مانند: جمعيت‌شناسي، مردم‌شناسي، انسان‌شناسي، جامعه‌شناسي و

موضوع علم جامعه‌شناسي:

به بررسي و مطالعه واقعيت‌هاي اجتماعي و دگرگوني‌ها و تحولاتي که در زندگي اجتماعي انسان‌ها رخ داده و از اصول و قوانين معيني پيروي مي‌کند، توجه نشان مي‌دهد. دامنه اين علم بسيار گسترده شده و رشته‌هاي فرعي متعدد مانند جامعه‌شناسي شهري، جامعه‌شناسي روستايي، جامعه‌شناسي کار و صنعت، جامعه‌شناسي ديني، جامعه‌شناسي علم و جامعه‌شناسي سياسي و از آن جدا شده و در مورد هر کدام تحقيقات و مطالعات فراواني انجام شده است.

مطالعه جامعه‌شناسي به‌دلايل متعددي اهميت دارد، با مطالعه جامعه‌شناسي است که مي‌توانيم نگاه تازه‌اي به محيط اجتماعي بيفکنيم و جايگاه خود را در جامعه مشخص کنيم و نيز گروه‌هايي را که با آن‌ها کمتر در ارتباط بوده يا هرگز با آن‌ها تماس نداشته‌ايم دوباره بررسي کنيم. با استفاده از ابزارهايي که جامعه‌شناسي در اختيار ما قرار مي‌دهد قادر خواهيم بود محيط‌هاي ديگر و فرهنگ‌هايي را که قبلاً از آن کم اطلاع بوده‌ايم بشناسيم. جامعه‌شناسي مي‌تواند توانايي ما را در فهم منشأ نظرها و گرايش‌هايي که با نظرها و گرايش‌هاي ما به کلي متفاوت است افزايش دهد و در نهايت، مي‌توانيم با آن به فهم نيروهاي اجتماعي مؤثر بر رفتارمان و اعمال اطرافيانمان نائل شويم.

يافته‌هاي جامعه‌شناسان براي معلمان، برنامه‌ريزان و مددکاران اجتماعي، کارگزاران دولت، بازرگانان ارزش والايي داشته است. دانشي که جامعه‌شناسان به آن مي‌پردازند در حل بسياري از معظلات اجتماعي که امروزه با آن‌ روبه‌روييم به‌کار مي‌آيد.

فارغ‌التحصيلان اين شاخه از علوم اجتماعي مي‌توانند در مراکز و موسسات پژوهشي، آموزشي، مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي تحقيقاتي به تحقيق و پژوهش و تدريس و تأليف بپردازند.

Menu