رشته علوم سیاسی از نگاه مسعود اعتصامی (رتبه 8 کنکور)

علاقه‌مند به رشته‌ی علم سیاست در پایان دوران تحصیل آکادمیک بایستی تحلیلی از مناسبات قدرت داشته باشد و بتواند نیروهای سیاسی را در ارتباط با یک‌دیگر و در چارچوب دولت سرزمینی بشناسد.

رشته علوم سیاسی از نگاه مسعود اعتصامی (رتبه 8 کنکور)

برای مشاهده فیلم معرفی رشته علوم سیاسی کلیک کنید 



معرفي رشته‌ي علوم سياسي


مسعود اعتصامي دانشجوي دکتري علومسياسي و رتبه 8 کنکورسراسري سال83


نخستين نهاد آکادميک علم سياستدر ايران در سال 1287 ش در زمان مظفرالدين شاه قاجار با نام مدرسه علوم سياسي و بهرياست ميرزا حسن‌خان مشيرالملک (مشيرالدوله) تأسيس شد و با پايه‌گذاري دانشگاهتهران در سال 1313 ش، با ادغام مدرسه علوم سياسي، حقوق و تجارت، دانشکده‌ي حقوق وعلوم سياسي و اقتصادي شکل گرفت که البته دانشکده اقتصاد در سال 1346 از آن جدا شد.


علاقه‌مند به رشته‌ي علم سياستدر پايان دوران تحصيل آکادميک بايستي تحليلي از مناسبات قدرت داشته باشد و بتواندنيروهاي سياسي را در ارتباط با يک‌ديگر و در چارچوب دولت سرزميني بشناسد. به گمانعده‌اي علم سياست را بايستي از خود سياست جدا کرد، چرا که بسياري از سياستمداراناساساً تحصيلات آکادميک مرتبط به اين رشته نداشتند، با اين حالت براي يک دانشجويعلم سياست، ضرورت اجتناب ناپذير، شناختي عيني و انضمامي از مناسبات قدرت است.


تحصيل در رشته علم سياستمستلزم مطالعات گسترده و فراتر از چارچوب معمول کلاس و استاد و جزوه و … است. يکدانشجوي سياست اگر در دوران دانشجويي نتواند وقت مناسبي را براي مطالعه آزاداختصاص دهد، در نهايت تبديل به حافظ جزوه‌هاي دانشگاهي خواهد شد که توان تحليلي رادر اختيار او قرار نمي‌دهد.


واحدهاي درسي در رشته علمسياست از برخي مباحث پايه‌اي مانند مباني اقتصاد و حقوق و جامعه‌شناسي آغاز مي‌شودو تا واحدهاي تخصصي‌تر مانند مباني علم سياست، روابط بين‌الملل، انديشه سياسي درغرب و اسلام، نظام‌هاي سياسي تطبيقي، سياست و حکومت در نقاط مختلف جهان، تاريخروابط بين الملل، توسعه و نوسازي سياسي و … ادامه‌ مي‌يابد و برخي واحدهاي اختياريمثل روان‌شناسي سياسي، اقتصاد سياسي، تاريخ روابط خارجي ايران … را نيز شامل مي‌شود.


براي ورود به اين رشته نيزبهتر است در دوران مدرسه مطالعه‌ي اوليه و شناخت نسبي از تاريخ ايران و جهان داشتهباشد و حداقل تاريخ معاصر ايران را تا حدي بشناسد. هر چند درس تاريخ تحولات سياسيو اجتماعي ايران از نخستين واحدهاي ارائه شده در ترم‌هاي اول و دوم رشته علم سياستاست.


علم سياست در دانشگاه تهران دردانشکده حقوق و علوم سياسي تدريس مي‌شود که قديمي‌ترين دانشگاه ايران در اين رشتهاست. در دوره کارشناسي ارشد اين رشته به چند گرايش تقسيم مي‌شود که جامعه‌شناسيسياسي، انديشه سياسي، مسائل ايران، روابط بين‌الملل، مطالعات منطقه‌اي وسياستگذاري عمومي از جمله‌ي آن‌هاست.


در نهايت اين‌که يک دانشجويعلاقه‌مند بهتر است بيش‌تر بر مطالعه‌ي خود تاکيد داشته باشد و در کلاس استاد جهت‌گيري‌هايکلي مطالعات خود را بياموزد.


در مورد آينده‌ي شغلي نيز برخينهادهاي دولتي مانند وزارت کشور، وزارت امور خارجه و … از جمله فرصت‌هاي شغلي استکه البته تعداد متقاضي نيز در اين موارد نسبت به تعداد فرصت‌هاي شغلي بيش‌تر است.


 

Menu