رشته‌ی گفتار درمانی از نگاه شهلا فاطمی سیادر (دانشجوی تهران)

دانشجوی موفق این رشته کسی است که به زبان انگلیسی و دانش کامپیوتر مسلط باشد چون کتاب‌های این رشته در ایران بسیار کم است و دانشجو باید بتواند از منابع خارجی یا از شبکه‌های رایانه‌ای استفاده کند.

رشته‌ی گفتار درمانی از نگاه شهلا فاطمی سیادر (دانشجوی تهران)


برای مشاهده فیلم معرفی رشته گفتار درمانی کلیک کنید


1-    خودتان را معرفي کنيد و بگوييد در حال حاضر در چه رشته‌اي و در کدام دانشگاه تحصيل مي‌کنيد؟ ورودي چه سالي هستيد و چه رتبه‌اي (کشوري و سهميه) کسب کرده بوديد؟


شهلا فاطمي سيادر- فارغ‌التحصيل دانشگاه تهران-ورودي88-رتبه 1700 منطقه2


2- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه خود و ويژگي‌هايي که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است را توضيح دهيد.


زيرا کارشناسان رشته گفتار درماني به ياري افرادي مي‌آيند که مي‌خواهند حرف بزند.


مي‌خواهند وقتي شاد يا غمگين هستند احساسات خود  را با ديگران در ميان بگذارند.


3- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟


بله – با ورود به اين رشته متوجه شدم که گفتاردرماني به عنوان ترکيبي از دانش و هنر, از مجموعه گسترده‌اي از علوم انساني و تجربي بهره مي‌گيرد و  در جامعه جهاني در مقابل هر ۲ يا ۳ هزار نفر جمعيت، يک گفتار درمانگر مورد نياز است.


4- مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟


بله- داشتن صبر و حوصله ويژگي اصلي کساني است که مي خواهند کارشناس اين رشته شوند.


5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟


فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي توانبخشي و از جمله گفتاردرماني محدود هستند و از طرفي جامعه به آنها نياز بسياري دارد، رشته‌هاي علوم توانبخشي کمتر از ساير رشته‌ها با مشکل شغلي روبرو هستند. براي مثال يک گفتار درمانگر مي‌تواند در درمانگاهها و مراکز بهداشت، مراکز ويژه توانبخشي و مراکز آموزش و پرورش استثنايي فعاليت بکند چون قسمت عمده کار ما در ارتباط با ناشنواها و کم‌شنواها است.


6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟


مباحث پايه از جمله نوروآناتومي و فيزيولوژي مکانيسم گفتار, زبان شناسي و آواشناسي, روان شناسي و روانپزشکي و نيز مباحث تخصصي بيماري شناسي, ارزيابي و درمان اختلالات گفتار و زبان .


7- توان‌مندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟


دانشجوي موفق اين رشته کسي است که به زبان انگليسي و دانش کامپيوتر مسلط باشد چون کتاب‌هاي اين رشته در ايران بسيار کم است و دانشجو بايد بتواند از منابع خارجي يا از شبکه‌هاي رايانه‌اي استفاده کند.


همين‌طور بهتر است با لهجه‌هاي مختلف آشنايي داشته باشد چون ممکن است ناشنوايي به او مراجعه کند که در يک محيط ترک يا کرد زبان زندگي کرده است.


 

Menu